فعالان حوزه معدن کردستان: روش محاسبه و اخذ حقوق دولتی معادن باید تغییر کند

سرویس کردستان – نشست کمیسیون معدن اتاق بازرگانی سنندج با حضور نمایندگان شرکت نفت، سازمان صمت و معدن داران کردستان برگزار شد و طی آن فعالان این حوزه در استان خواستار تغییر روش محاسبه و اخذ حقوق دولتی معادن شدند.

به گزارش کرد پرس، نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی سنندج در نشست کمیسیون معدن اتاق بازرگانی سنندج که با هدف بررسی وضعیت اجرای توافقنامه تأمین سوخت کمیسیون با شرکت نفت کردستان و ارزیابی روند محاسبه و اخذ حقوق دولتی معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و مشکلات مربوط به بهره‌مندی معادن از خدمات بیمه های تأمین اجتماعی با حضور نمایندگان شرکت نفت، سازمان «صمت» و معدن داران استان برگزار شد، گفت: نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی سنندج روند اجرای توافق انجام گرفته با شرکت نفت در خصوص تأمین سوخت معادن را رضایت‌بخش دانسته و خواستار همکاری سایر ادارات و سازمان‌ها با بخش خصوصی کردستان شد.

بهروز قادری افزود: تأمین سوخت ژنراتورهای برق که در زمان­‌های قطع برق فعال می­شوند برای معدن داران تبدیل به مشکل شده زیرا از یکسو زمان قطع برق مشخص نیست و از سوی دیگر در زمان فعالیت مصرف بالائی دارند که در مواردی موجب بروز کمبود سوخت می­گردد و امکان تأمین کسری از بازار آزاد وجود ندارد، بنابراین از ادارات متولی خواستاریم تا راهکاری برای این موضوع بیندیشند.

دولت و مجلس پیگیر معافیت معدن داران از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما باشند

نماینده معادن فلزی نیز در این نشست با اشاره به موانع و مشکلات موجود بر سر راه برخورداری معادن از ضوابط خاص تأمین اجتماعی، اظهار کرد: بر اساس قانون همه نیروهای ثابت معادن باید از حمایت­های بیمه­ای این سازمان بهره‌مند باشند اما بازرسان این نهاد در صورت عدم حضور این افراد نام آن‌ها را از لیست حذف می­کنند و برای جاری شدن مجدد بیمه آن‌ها باید روال اداری زمان بری را طی کنند، این در حالی است که این افراد به علت انجام دادن امور اداری در آن ساعات حضور کارمندان تأمین اجتماعی در آنجا حضور نداشته و یا به مرخصی استعلاجی رفته­اند

حامد سعادتی ادامه داد: بر اساس قانون معدن داران تا تعداد ۵ نفر از نیروهای دائمی از پرداخت حق بیمه کارفرما معاف هستند که از ۵ سال گذشته این قانون در کردستان اجرا نمی­شود که سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پیگیری­های ما می­گویند قرار بود که دولت حق بیمه کارفرما را به این سازمان پرداخت کند اما از سال ۹۵ این مبلغ پرداخت‌نشده و تا دولت به تعهد خود عمل نکند ما از پذیرش افراد جدید خودداری می­کنیم، لذا ما از نهادهای صنفی خواستاریم تا این موضوع را از طریق دولت و مجلس پیگیری کنند.

سوخت مازاد پایان دوره از سهمیه کم می­شود

نماینده شرکت نفت نیز در این نشست خبر از اعلام آمادگی این نهاد برای اصلاح ضوابط مورد انتقاد فعالان بخش معدن داد و از همه فعالان این عرصه خواست تا موارد مدنظر را مکتوب ارسال کنند.

کورش رحیم زاده بیان کرد: در جلسات قبل معدن داران استان مطالباتی از شرکت نفت داشتند که همه موارد مطرح‌شده اجرایی شده و به ادامه این روند هم پایبند هستیم.

وی در پاسخ به سخنان مطرح‌شده در خصوص وجود سوخت مازاد در مخازن معادن، یادآور شد: بازرسان ما مرتب وظیفه خود را انجام می­دهند و اگر واحدی سوخت مازاد در پایان دوره داشته باشد حتماً از سهمیه کم می­شود که در این روند ما موارد دارای ناخالصی کف مخازن را به‌حساب نمی­آوریم و از همه آن‌ها خواستاریم تا مرتب مخازن را پاک‌سازی کنند.

نماینده شرکت نفت با اشاره به بروز برخی تخلفات در معادن، گفت: برخی از معادن به علل مختلف از شرکت نفت سوخت نمی­گیرند و آن را از طریق بازار سیاه و قاچاق تأمین می­کنند که ما این افراد را به مراجع قضائی معرفی می­کنیم و در مواردی هم اگر واحدی به هر علت تعطیل باشد ما سهمیه زمان مذکور را قطع می­کنیم.

یکی از مشکلات ما حمل سوخت از طریق نیسان است

مدیرعامل شرکت آوا سنگ کردستان خواستار رفع ایرادات موجود درزمینهٔ توزیع سوخت شد و اظهار کرد: واحد ما ماه گذشته ۵ هزار و ۳۰۰ لیتر سهمیه داشت اما از این ماه به علت افزودن دو دستگاه جدید نیاز این واحد هم افزایش یافت و کارشناسان شرکت نفت هم این موضوع را تائید و ۵۰۰ لیتر به سهمیه افزودند که این رقم به‌هیچ‌وجه جوابگو نیست و برای جبران کسری هم نمی­توانیم آن را به‌صورت آزاد بخریم.

حسینی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما حمل سوخت از طریق نیسان است که به علت بالا بودن میزان سهمیه و ظرفیت پایین این ماشین حمل آن بیش از یک‌بار است که هزینه زیادی بر دست واحدهای معدنی می­گذارد، بنابراین از شرکت نفت خواستاریم تا این رویه را تغییر دهند و سوخت را با تانکر به معادن برسانند.

در صورت مشاهده هرگونه تخلف از وسایل حمل فوری با آن‌ها برخورد خواهد شد

همچنین رئیس شرکت پخش فرآورده­ های نفتی شهرستان سنندج در این نشست در خصوص برنامه این شرکت برای حل مشکل ناخالصی در تانکر کامیون­ها و تانکرهای حمل، بیان کرد: ما آزمایش ذخیره مخازن را به‌صورت مستمر انجام می­دهیم تا ناخالصی­ها شناسایی و تخلیه گردد زیرا هم سبب آسیب دیدن ماشین‌آلات معادن می­شود و هم میزان سهمیه را کاهش می­دهد، علاوه بر این از همه معدن داران هم می­خواهیم تا مرتب ناخالصی­ها را تخلیه کنند.

محسن نجفی ادامه داد: از همه درخواست می­کنیم تا موارد مربوط به تأخیر در تحویل و ناخالصی در سوخت را به ما گزارش کنند تا با موارد احتمالی برخورد شود، یکی دیگر از موارد احتمال شکسته بودن پلمپ­های وسایل حمل است که نباید اجازه دهند این موارد تخلیه شود.

کد خبر 22347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha