پایان تنش بین جریانات شیعه؛ معاونت ریاست جمهوری به "چارچوب هماهنگی" واگذار خواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک عضو سابق فراکسیون دولت قانون در مجلس پیشین عراق اعلام کرد یکی از خواسته های چارچوب هماهنگی جریانات شیعه، گرفتن پست معاونت ریاست جمهوری عراق بوده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، "عالیه نصیف" در این باره گفت: نتایج نشست چارچوب هماهنگی از پیش مشخص بود و پس از تصویب نتایج انتخابات توسط کمیسیون، نشانه های همبستگی بین جریانات شیعه ظاهر شد. این در حالی است که پیشتر در تنش با یکدیگر بودند. زیرا همه آنها از نتیجه ای که امروز به آن رسیده ایم اطلاع داشتند که دولت توافقی بین همه جریانات شیعه تشکیل خواهد شد.

عالیه نصیف افزود: با توجه به مشارکت همه جریانات سنی و کرد در کابینه آتی، نمی توان انتظار تشکیل دولت اکثریت را داشت، به طوری که همه جریانات سنی و کرد در کابینه حضور داشته باشند، ولی فقط بخشی از جریانات شیعه در آن حضور داشته باشند. دستیابی به چنین دولت اکثریتی دشوار است. بلکه دولت اکثریت با اکثریت جریانات کرد، شیعه و سنی تشکیل شود. یعنی از میان جریانات مربوط به گروههای هویتی کرد، شیعه و سنی، فقط بخشی از آنها در کابینه حضور داشته باشند.

عضو ائتلاف دولت قانون، تصریح کرد: ویژگی دولت توافقی، کاهش امتیازدهی از سوی هرکدام از جریانات خواهد بود.

عالیه نصیف افزود: تعیین سران سه قوه، براساس توافق بین نیروهای سیاسی خواهد بود و دارنده حداکثر کرسی ها از بیشترین شانس برای به دست آوردن پست ریاست پارلمان برخوردار خواهد بود.

نصیف تأکید کرد: کردها درباره خودداری از آغاز مذاکرات درباره کابینه آتی عراق، جز در صورت توافق بین جریانات شیعه، اتفاق نظر دارند.

عضو ارشد ائتلاف دولت قانون درباره سران سه قوه عراق گفت: به نظرم پست معاون نخست وزیر یا معاون رئیس جمهور به چارچوب هماهنگی تخصیص خواهد یافت. البته ما خواستار گرفتن پست معاون رئیس جمهور هستیم.

کد خبر 22580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha