بودجه سال 2021 به نفع اقلیم کردستان و به زیان جنوب و مرکز عراق تدوین شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - رئیس فراکسیون نهج وطنی مجلس عراق تأکید کرد هزینه های بودجه سال 2021 معادل مجموع هزینه کرد سال های 2016 و 2017 است و به نفع اقلیم کردستان و به زیان جنوب و مرکز عراق تدوین شده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از عین العراق نیوز، "عمار طعمه" با صدور بیانیه ای اعلام کرد: بار دیگر بر ضرورت کاهش هزینه ها در بودجه سال 2021 تأکید می کنیم. زیرا مبالغ در نظر گرفته شده برای آن، معادل مجموع هزینه های سال 2016 و 2017 می باشد.

در بیانیه عمار طعمه همچنین آمده است: بودجه سال 2021 به نفع اقلیم کردستان و به زیان جنوب و مرکز عراق تدوین شده است. زیرا مجموع حدود 13.9 تریلیون دینار به عنوان بودجه جاری و عمرانی اقلیم کردستان و حدود 12.6 تریلیون دینار به عنوان مجموع بودجه استان های بغداد، مرکز و جنوب عراق (9 استان) تخصیص یافته است.

این بیانیه می افزاید: براساس مواد بودجه با وجود عدم پایبندی اقلیم کردستان به واگذاری کلیه درآمدهای نفتی و غیر نفتی به خزانه عمومی، مطالبات سنوات گذشته اقلیم از بودجه واقعی ثبت شده در حسابهای کنترل مالی در چارچوب مبالغ تخصیص یافته در قوانین بودجه سالهای ( 2014- 2019) مورد محاسبه قرار گرفته است.

در بیانیه این نماینده مجلس عراق همچنین آمده است: بودجه 2021، اقلیم کردستان را به واگذاری روزانه 250 هزار بشکه نفت خام به نرخ بازاریابی نفت صادراتی توسط سومو ملزم وادار می نماید. این به معنی دادن اجازه فروش مستقیم نفت و ملزم کردن آن به تحویل بهای آن است که این اقدام، به منزله نقض آشکار قانون اساسی است.

عمار طعمه در بیانیه اش همچنین افزوده است: تخلف دیگر آن است که همان ماده به اقلیم کردستان اجازه دخل و تصرف در مازاد نفت تولیدی حتی به میزان 500 هزار بشکه در روز را می دهد. براساس این ماده (مقادیر نفت مازاد، برای پوشش مصرف داخلی اقلیم کردستان و هزینه های تولید، راه اندازی و حمل و نقل) تخصیص می یابد. این به معنی اعتراف ضمنی به قراردادهای مشارکت اقلیم کردستان با شرکت های خارجی بدون موافقت دولت مرکزی است.

بودجه سال آینده وزارت دارایی عراق را به پذیرش مسئولیت بدهی ها و تعهدات مالی اقلیم کردستان در فاصله سالهای 2014 تا 2019 به صورت پرداخت های سالیانه ملزم می کند که از جمله آنها مطالبات شرکت های خارجی در اقلیم کردستان است که برخلاف قانون اساسی عراق، در اقلیم فعالیت می کنند.

کد خبر 2303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha