گزارش آسوشیتدپرس از رابطه بیکاری و فساد در اقلیم کردستان

سرویس جهان- خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: افرادی که در اقلیم کردستان رابطه ای با افراد بانفوذ ندارند قادر به یافتن شغلی در ادارات و نهادهای وابسته به دولت نیستند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از رابطه مستقیم میان افزایش بیکاری در اقلیم کردستان و گرایش جوانان به مهاجرت به اروپا منتشر کرده است.

این خبرگزاری با اشاره به این که اقلیم کردستان نسبت به سایر مناطق عراق از ثبات و امنیت اقتصادی بیشتری برخوردار است، هشدار داده این منطقه در سال های اخیر با تشدید بحران اقتصادی روبه رو شده است.

آسوشیتدپرس یکی از دلایل افزایش ناامیدی در میان جوانان و تمایل آنها به مهاجرت را تسلط دو حزب حاکم بر نهادهای حکومتی و بازار کار عنوان کرده است. همچنین ناتوانی دانشگاه های اقلیم کردستان در تربیت صحیح نیروی کار برای بازار واقعی کار را یکی دیگر از علل افزایش بیکاری عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، نهادها در اقلیم کردستان از طریق انتصابات روسا و تامین مالی تحت کنترل مستقیم یا غیرمستقیم رهبران سیاسی است و دانشگاه ها نیز توسط احزاب سیاسی و رهبران کرد عراق کنترل می شود.

دو استاد دانشگاه در اقلیم کردستان که نخواسته اند نامشان فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند رهبران کرد عراق حتی در نمره دادن به دانشجویانی که رابطه نزدیکی با این مقامات دارند دخالت می کنند و استادان دانشگاه حق انتقاد از نخبگان حاکم بر این منطقه را ندارند.

این خبرگزاری از تقسیم منابع مالی و نهادهای اقلیم کردستان میان دو حزب حاکم دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی خبر داده که نتیجه این نوع سیاست عدم دستیابی افراد عادی به مناصب شغلی و آموزشی است.

آسوشیتدپرس در ادامه اشاره کرده است که آنهایی که رابطه ای با احزاب حاکم ندارند صاحب هیچ شغلی نمی شوند و یا اگر شانس پیدا کردن شغل دولتی داشته باشند باید به کمترین حقوق راضی شوند.

آسوشیتدپرس با اشاره به آمار سازمان ملل درباره بیکاری 24 درصدی مردان و 69 درصدی زنان در اقلیم کردستان هشدار داده است نرخ پایین رشد اقتصادی و افزایش جمعیت جوان جویای کار معزل بیکاری در این منطقه را تشدید خواهد کرد.

کد خبر 23385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha