بی ثباتی قوانین سرمایه گذاران را به کشورهای همسایه فرار داده است

سرویس آذربایجان غربی- مشاور رئیس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي عدم یکپارچگی مرزی و موضوعات امنیتی را از مشکلات منطقه آزاد ماکو برشمرد و گفت: عدم اجرای حکمرانی واحد و بی ثباتی قوانین موجب فرار سرمایه گذاران به کشورهای همسایه شده است

به گزارش کردپرس، سعید محمد در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه با اشاره به مشکلات و مسائل مناطق آزاد کشور، افزود: سرمایه گذاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد در کشور همسایه باعث خروج میلیاردها دلار ارز از کشور شده که در دیدار اخیر با رئیس جمهور نیز به آن اشاره شد.

او جهش اقتصادی منطقه آزاد ماکو را در گرو حکمرانی یکپارچه و حل مشکلات امنیتی این منطقه دانست و اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو پتانسیل و ظرفیت بی بدیل در جذب سرمایه گذاران دارد که می توان از آنان در تولید،‌ کشاورزی و صنایع تبدیلی بهره برد.

مشاور رييس جمهور ادامه داد: می توان با بهره گیری کامل از ظرفیت های منطقه آزاد ماکو شاهد رونق صادرات در این منطقه باشیم.

امنیتی کردن منطقه آزاد مشکلی برای حضور سرمایه گذاران

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه نیز در این دیدار با تاکید بر اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و لزوم یکپارچکی واحد مدیریتی در این منطقه گفت: یکی از دلایل موفقیت مناطق آزاد کشورهای توسعه یافته،‌اعمال مدیریت واحد در این مناطق است.

حجت الاسلام والمسلمين سید مهدی قریشی، امنیتی کردن منطقه آزاد را مشکلی برای سرمایه گذاران دانست و افزود: منطقه آزاد ماکو مشکلات فراوانی دارد و متاسفانه تا کنون در معیشت و زندگی مردم استان نقش چندانی ایفا ننموده است.

حجت الاسلام والمسلمين قريشي، وسعت بسیار بالای منطقه آزاد ماکو را یکی دیگر از مشکلات این منطقه برشمرد و اظهار داشت: به دلیل وسعت بالای منطقه رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت ها و پاسخگویی به مطالبات منطقه دشوار شده است.

او بابيان اينكه در انتخاب مدیران مناطق آزاد باید از افراد توانمند و شایسته برای مدیریت آن مناطق استفاده شود گفت: تعامل بین استاندار آذربایجان غربی و مدیریت منطقه آزاد ماکو باید بیش از پیش باشد چرا که این دو نهاد با همراهی و همدلی اقدامات خوبی را می توانند انجام دهند.

عمده مشکلات مناطق آزاد در گرو عدم اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمي برنامه توسعه‌

مشاور رييس جمهور همچنین در دیدار با استاندار آذربایجان غربی، عمده مشکلات مناطق آزاد را عدم اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمي برنامه هاي توسعه‌ كشور برشمرد و گفت: خیلی از موضوعات مطروحه در چارچوب اختیارات و حیطه عملکرد مناطق آزاد نیست، بخشی از مشکلات ناشی از عدم اجرای ماده ۶۵ احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور در مناطق آزاد است؛ در حالیکه مناطق آزاد می توانند با ارائه برخی مشوق ها در توسعه اقتصادی کشور نقش پررنگ تری داشته باشند.

استفاده از ظرفیت های مرزی نخجوان و ترکیه براي صادرات محصولات بومي

او افزود: بايد از ظرفيت هاي ایجاد صنایع تبدیلی با محوریت محصولات كشاورزي بومي منطقه مثل سیب ارومیه بيشترين بهره را برد .

مشاور رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: استفاده از ظرفیت های مرزی نخجوان و ترکیه براي صادرات اين محصولات بومي رونق اقتصادي براي منطقه به همراه دارد.

ضرورت روان سازی فعالیت های گمرکی و رفع موانع موجود

استاندار آذربايجان غربي نيز در اين ديدار با قدردانی از سفر مشاور رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به استان آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های استان در حوزه های مختلف گفت: استان آذربایجان غربی یکی از استانهای ثروتمند کشور و سرشار از نعمت های خدادادی است که تاکنون بهره لازم از این نعمت ها برای جهش توسعه و آبادانی استان استفاده نشده است .

معتمدیان در ادامه آذربایجان غربی را یکی از مهمترین و استراتژیک ترین استانهای کشور معرفی کرد و افزود: موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و همسایه بودن با سه کشور، وجود بیشترین پایانه های مرزی، آب و خاک مناسب و معادن غنی و کشاورزی حاصلخیز موجب شده آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهای بی نظیر کشور تبدیل شود.

و با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد ماکو به یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور برای افزایش صادرات گفت: روان سازی فعالیت های گمرکی و رفع موانع موجود در روند صادرات باید جزو اولویت های پایانه های مرزی و گمرکات و بویژه منطقه آزاد تجاری ماکو قرار گیرد.

گفتني است؛ مشاور رئیس جمهور و دبيرشورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي در سفر سه روزه خود به آذربایجان غربی بعد از دیدار با مدیران ارشد استانی برای بازدید از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری وارد منطقه آزاد ماکو می شود.

کد خبر 23649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha