مرگ مشکوک ششمین زندانی سیاسی کُرد در ترکیه/برادر زندانی: او را اعدام کرده اند

سرویس ترکیه - یک زندانی سیاسی کُرد در زندان تکیرداغ جان خود را از دست داد؛ این ششمین مرگ مشکوک زندانیان سیاسی کرد در زندان های ترکیه است.

به گزارش کردپرس، ودات چم ارکمن زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد به طرز مشکوکی در زندان تکیرداغ جان باخت.

به نوشته گازته قارینچا، ارکمن زندانی سیاسی به حبس ابد تشدید شده به علاوه 374 سال زندان محکوم شده بود. بدن نیمه جان ارکمن غروب دیروز در سلول انفرادی که او در آن زندانی بود، پیدا شد. اداره زندان اعلام کرد که ارکمن در حال انتقال به بیمارستان جان سپرده است.

بلافاصله پس از این موضوع، خانواده ارکمن و وکلای انجمن حقوق بشر (İHD) و اعضای انجمن حقوق دانان آزادی (ÖHD) به زندان تکیرداغ رفتند. با این حال مسئولین زندان اعلام کردند که مراحل بررسی دلایل مرگ ارکمن در پزشکی قانونی انجام شده است. این در حالی است که از جهت قانونی بررسی های پزشکی قانونی باید با اطلاع خانواده و وکلای زندانی انجام گیرد.

گورکان ایستکلی، یکی از اعضای کمیسیون زندان های ÖHD در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی نوشت: «معلوم نیست آنها دارند چه چیزی را از چه کسی پنهان می کنند؟ ساعت‌ها بین زندان، دادگستری و بیمارستان در رفت و آمد بودیم. زندان همه درخواست‌های ما را برای ملاقات رد کرد، پس از ساعت‌ها انتظار توانستیم با دادستان کشیک ملاقات کنیم...»

ایستکلی اعلام کرد که ارکمن چند روز پیش از بند عمومی به سلول انفرادی انتقال پیدا کرده و در آنجا کشته شده است. او به دلیل تهدید به مرگ به سلول انفرادی انتقال پیدا کرده بود، با این همه مقامات زندان اعلام کرده اند که ارکمن خودکشی کرده است. آیا کسی که به خاطر تهدید به مرگ به سلول انفرادی فرستاده شده است، خودکشی می کند؟»

این وکیل گفت: «در تماس تلفنی ارکمن با برادرش که جمعه گذشته (17 دسامبر) انجام داده است، از آنها خواسته است که در دیدار حضوری روز 23 ژانویه آتی با وکلای خود علیه مسئولان اداره زندان شکایت کیفری کنند.»

سعیم ارکمن برادر زندانی سیاسی جان باخته نیز با بیان این که مسئولان زندان ادعا کرده اند که ارکمن خودکشی کرده است، گفت: «من باور نمی کنم که برادرم خودکشی کرده باشد. برادرم کسی نبود که خودکشی کند. حکومت خودش او را کشته است. آنها برادرم را اعدام کردند و پس از آن هم اجازه کالبد شکافی را به ما ندادند.»

پس از تحویل جسد به خانواده ارکمن، خودروی حمل جسد از سوی نهاد های دولتی در اختیار خانواده قرار نگرفت و خانواده مجبور شد خودش جسد را تا گورستان حمل کند. خانواده ارکمن اعلام کردند که تنها به خاطر کُرد بودنشان جسد را با این همه آزار تحویل خانواده می دهند.

گفتنی است، این ششمین زندانی سیاسی کُرد است که در چند روز اخیر در سلول های انفرادی زندان های ترکیه جان خود را از دست می دهد.

کد خبر 23711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha