وزیر نیرو از سدهای ژاوه و قوچم بازدید کرد

سرویس کردستان - وزیر نیرو در ابتدای سفر یک روزه خود به استان کردستان، دقایقی پیش از سدهای ژاوه و سورال و سامانه انتقال آب به شهرهای قروه و دهگلان به صورت هوایی بازدید کرد.

به گزارش کرد پرس، علی اکبر محرابیان روز سه شنبه از طرح های سد ژاوه، سامانه خط انتقال آب به سد سورال و سنگ سیاه و همچنین سد قوچم در دهگلان، آبرسانی سد قوچم و اجرای آبرسانی از این سد به شهرهای قروه و دهگلان بازدید هوایی کرد.

این طرح با هدف انتقال متوسط سالانه ۷۶ میلیون متر مکعب در سال برای تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان، تامین نیاز آبی حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی اطراف مخزن سد و مسیر سامانه انتقال آب، کنترل سیلاب رودخانه ژاوه و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، احداث یک نیروگاه ۵ مگاواتی، ایجاد اشتغال موثر و مفید در بخش های کشاورزی، پرورش آبزیان و ایجاد جاذبه گردشگری طبیعی و تعادل بخشی آبخوان دشت های قروه دهگلان احداث شده است.

سد قوچم هم از نوع سنگریزه ای با هسته رسی به ارتفاع ۴۶ متر، طول تاج ۱۷۰۰ متر و حجم مخزن ۶۰ میلیون متر مکعب، تنظیم کننده آب انتقالی از سد آزاد در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دهگلان است.

سد قوچم در انتهای مسیر سامانه انتقال از سد آزاد با هدف همسان سازی توزیع آب انتقالی با توزیع نیاز آبی در دشت قروه - دهگلان و تامین آب شرب و صنعت شهرهای قروه و دهگلان اجرا شده است.

با بهره‌برداری سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم، سالیانه حدود ۳۲ میلیون مترمکعب آب به شهرهای قروه و دهگلان جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منتقل می شود.

کد خبر 24233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha