گزارش مرکز حقوق بشر اقلیم کردستان درباره نقض حقوق زندانیان در سلیمانیه

سرویس عراق و اقلیم کردستان - مرکز حقوق بشر اقلیم کردستان گزارشی را درباره موارد نقض حقوق بشر در زندان های استان سلیمانیه و تراکم زندانیان در بعضی از زندان های این استان را ارائه کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، "کارمند محمود" در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: 1218 بازداشتی در زندان بزرگسالان نگهداری می شوند. این در حالی است که گنجایش زندان مذکور، فقط 900 زندانی است و بیش از 300 زندانی بیش از ظرفیت زندان در آن نگهداری می شود و این امر باعث فشار گسترده ای بر کارمندان زندان و زندانیان شده است.

محمود افزود: شمار کارشناسان اجتماعی مستقر در زندان فقط 9 نفر است. این در حالی است که براساس استانداردهای بین المللی، باید به ازای هر 20 زندانی یک کارشناس اجتماعی در زندان حضور دارد. این بدان معنی است که زندان نیازمند 70 کارشناس است.

به گفته این مسئول حقوق بشری اقلیم کردستان، در زندان مذکور فقط 290 کارمند اجرایی و نیروی نگهبانی حضور دارند و زندان به بیش از 500 کارمند دیگر نیاز دارد. همچنین در زمینه کارمندان بخش حقوقی نیز کمبود مشاهده می شود و تعداد کارمندان این بخش فقط هشت نفر است.

کارمند محمود تصریح کرد: در بازداشتگاه موقت زندانیانی که قرار است به سایر استان ها ارسال شوند 441 نفر (405 مرد و 36 زن) نگهداری می شوند. این در حالی است که بازداشتگاه مذکور، فقط گنجایش 230 نفر را دارد و ساختمان آن قدیمی است. همچنین 10 بند دارد. از سوی دیگر تعداد افسران و نیروهای نگهبانی بسیار اندک است و با فقدان مرکز معاینه ابتلا به کرونا و نداشتن خودروی ضد گلوله برای انتقال زندانیان مواجه است.

کد خبر 24420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha