تلاش برای تحقق پروژه «شهر سالم» / دکتر برهان ولدبیگی

سرویس کرمانشاه _ دکتر برهان ولدبیگی از فعالان مطرح و صاحب دانش در حوزه توسعه پایدار و سواد سلامت و محیط زیست در منطقه اورامانات و استان کرمانشاه است. ولدبیگی در قالب یک یادداشت به تشریح ابعاد پروژه "شهر سالم" و چگونگی تلاش برای تحقق آن پرداخته است:

خبرگزاری کردپرس _ اجرا و محقق شدن پروژه "شهر سالم"، علاوه بر بسیج عمومی نیروها و فعالیت ها، نیازمند تقویت دانش فنی و روش های اجرایی در بهبود شرایط زیست انسان است. در این راستا مؤثرترین روش آن است که شهروندان و متولیان از آخرین تجربیات داخلی و خارجی مطلع گردیده و ضمن انتخاب روش های اصلح، آنرا با شرایط و امکانات داخلی هماهنگ کنند.
برای تشخیص "شهر سالم" باید مفهوم روشن و قابل درکی از آن وجود داشته باشد. شهر سالم شهری است که محیط فیزیکی و اجتماعی آن سلامت را ترویج نماید. در شهر سالم پیوسته با فراهم آمدن شرایط مطلوب، فراگیر نمودن همکاری بین بخشی محیطی فراهم می گردد. شهروندان ضمن مشارکت و حمایت یکدیگر، درانجام کلیه امور زندگی قابلیت های خویش را به حداکثر ممکن مى رسانند. شهر سالم شهری است که به طور مداوم و مستمر در حال آفرینش و بهبود بخشی به آن گونه محیط های کالبدی و اجتماعی و گسترش آن گونه منابع جامعه است که مردم را قادر می سازد یکدیگر را در راه اجرای تمامی عملکردهای زندگی و دستیابی به حداکثر توان های خودشان پشتیبانی نمایند.
"شهر سالم" حافظ سلامتی ساکنان و فراهم کننده شرایط مناسب و ایمن برای فعالیت آنها می باشد. امکان ادامه حیات برای انسان ،حیوان و گیاه در "شهر سالم" فراهم شده است. از نظر "سازمان جهانی بهداشت"، شهر سالم، شهری است که به طور دائم سیاست های عمومی خود را توسعه می بخشد و آن گونه محیط فیزیکی و اجتماعی را ایجاد می نماید که در آن مردم همدیگر را حمایت نموده و کنش متعامل با یکدیگر دارند.از نظر این سازمان، "شهر سالم" دارای:
محیط فیزیکی تمیز و ایمن
اکوسیستم پایدار شهری
انسجام و نیرومندی ناشی از حمایت دو جانبه مردم و دولت
مشارکت همگانی در تصمیمات مربوط به زندگی، سلامت و رفاه
تامین نیازهای اساسی
اقتصاد شهری زنده، نوآور و پویا
میراث طبیعی و فرهنگی محفوظ
بهداشت عمومی مناسب
ساختار شهری مناسب
در این ایده بر این نکته تأکید می شود که انسان و شهر زیرمجموعه هایی از طبیعت هستند که به هیچ عنوان نمی توان آنها را از هم جدا کرد. طبیعی است که داشتن شهر سالم و شهرنشینی متعادل بدون همکاری، هماهنگی و تعامل همه عناصر اعم از شهروندان، دولت و نظام برنامه ریزی، شهرداری ها و سایر نهادهای مدنی (همانند NGO ها و شورای شهر) نخواهد بود.
هدف این پروژه افزایش رفاه عمومی، اجتماعی و فیزیکی مردمی است که در شهرها کار و زندگی می کنند. این پروژه یکی از ابزارهای اصلی سازمان جهانی بهداشت برای تأثیرگذاری روی استراتژی "سلامت برای همه" است.

کد خبر 24640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha