فروش نفت توسط  اقلیم کردستان، سالانه یک و نیم میلیارد دلار به عراق، زیان وارد می کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو فراکسیون نهج وطنی در مجلس عراق گفت: اقدامات اقلیم کردستان در زمینه فروش نفت، سالانه یک و نیم میلیارد دلار به عراق خسارت وارد می کند.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، مازن الفیلی در این باره گفت: مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق اخیرا در اظهارات تأثربرانگیزی گفت که نفت اقلیم کردستان با قیمتی معادل شش تا 9 دلار کمتر از نفت عراق توسط سومو به فروش می رود و مقادیر نفت صادراتی از سوی اقلیم کردستان از طریق بندر جهان، روزانه به 430 هزار بشکه می رسد.

الفیلی افزود: میزان خسارت وارده به عراق ناشی از اقدام غیر قانونی دولت اقلیم کردستان، ماهیانه بین 77 تا 121 میلیون دلار است و این اقدام دولت اقلیم کردستان در زمینه هدر دادن ثروت های عمومی، باعث وارد آمدن خسارت سالانه بین 978 میلیون دلار تا یک و نیم میلیارد دلار به شهروندان عرب و کرد عراق، می شود.

این نمایند مجلس عراق تأکید کرد: ممانعت از به وجود آمدن این شکاف و خسارت وارده به عراق به تنهایی برای جلوگیری از وادار شدن کشور به پیش فروش نفت مطرح توسط شرکت سومو، کفایت می کند و ما قبلا درباره پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم آن هشدار داده ایم. زیرا درآمدهای قراردادهای پیش فروش نفت، حدود دو میلیارد دلار است و میزان خسارت وارده به عراق ناشی از فروش نفت اقلیم کردستان با قیمت پایین در دوره پیش فروش نفت، به مبلغی حدود 5-7 خواهد رسید و در صورتی که اقلیم کردستان، نفت را به برای فروش به شرکت سومو با قیمت های فروش آن، تحویل می داد سودی با درآمدهای بیشتر به دست می آوردیم و مجبور به پیش فروش نفت و آثار زیانبار آن نبود.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری در مجلس عراق افزود: هیأت وزیران چگونه به بودجه ای رأی و مشروعیت قانونی می دهد تا این گونه دارایی شهروندان، حیف و میل شود. این در حالی است که بودجه مذکور، بندی را دربرمی گیرد که براساس آن اقلیم کردستان باید 250 هزار بشکه نفت را به دولت مرکزی تحویل دهد و به آن اجازه می دهد درباره مقدار باقیمانده، به دلخواه خود دخل و تصرف نماید که اربیل نیز آن را با قیمت اندک و پایین تر از نرخ فروش توسط شرکت سومو در بصره و استان های جنوبی به فروش می رساند.

کد خبر 2481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha