درخواست کردها از الزرفی برای عدم سفر به اقلیم کردستان پیش از کسب حمایت شیعیان

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از اعضای ارشد حزب دمکرات از درخواست کردها از نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق برای عدم سفر به اقلیم کردستان پیش از دریافت پشتیبانی شیعیان خبر داد.

به گزارش کردپرس، عماد باجلان، از اعضای ارشد حزب دمکرات کردستان (پارتی) امروز (سه شنبه) در گفت و گو با روزنامه العربی الجدید چاپ لندن اعلام کرد که جریان های کُرد از عدنان الزرفی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال عراق درخواست کردند برای سفر به اقلیم کردستان درنگ کند و این سفر را پس از دستیابی به پشتیبانی جریان های شیعه انجام دهد.

این عضو حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی ضمن تاکید بر این که جریان های سیاسی کُرد تنها در صورت پشتیبانی اکثریت جریان های سیاسی شیعه از الزرفی به کابینه پیشنهادی وی رای اعتماد خواهند داد، خاطر نشان ساخت که میان کردها و شیعیان روابط تاریخی و هم پیمانی راهبردی وجود دارد.

باجلان در این باره اظهار داشت: مهم ترین مسئله برای ما، باقی ماندن توافق و عدم اتخاذ هر گونه تصمیم تهدید کننده صلح اجتماعی است و نمی خواهیم بخشی از کشمکش های داخلی میان جریان های سیاسی شیعه باشیم بلکه خواهان وحدت تصمیم و موضع آنها هستیم چرا که این مسئله به نفع همگان است.

این سیاستمدار کُرد عراقی همچنین تصریح کرد: بر اساس عرف سیاسی مورد اجرا در عراق، منصب نخست وزیری سهم شیعیان است و ما نیز به تصمیم های جریان های سیاسی نماینده آنها احترام می گذاریم.

باجلان در این باره افزود: نخست وزیر مکلف باید اکثریت جریان های سیاسی شیعه را برای پشتیبانی از خود قانع کند و پس از آن به آغاز گفت و گوها و مذاکرات با جریان های سیاسی سُنی و کُرد روی بیاورد؛ حزب دمکرات هیچ گونه اعتراضی نسبت به الزرفی ندارد با این حال نمی خواهد بخشی از کشمکش شیعی - شیعی باشد.

یادآور می شود که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز 17 مارس 2020 (27 اسفند 1398) در کاخ السلام شهر بغداد و در حضور محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی و مدحت محمود، رئیس دادگاه فدرال این کشور، عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف اشرف و رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف نصر را مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال کرد با این حال، این اقدام وی مخالفت و اعتراض برخی جریان های شیعه و در راس آنها ائتلاف های فتح به رهبری هادی عامری و دولت قانون به رهبری نوری مالکی را به دنبال داشت.

کد خبر 257927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha