23 آلبوم و 400 پرونده قضایی؛ ماحصل 35 سال فعالیت گروپ یوروم

سرویس ترکیه - گروه موسیقی گروپ یوروم در طول 35 سال فعالیت خود همواره با حاکمیت های سیاسی ادوار مختلف ترکیه به مشکل برخورده و بیشتر کنسرت هایشان با مداخله پلیس به پایان می رسید. اعضایشان بارها دستگیر و زندانی شده اند و تا کنون علیه این گروه موسیقی 400 پرونده قضایی تشکیل شده است.

مرگ هلن بولک، عضو گروه موسیقی گروپ یوروم ترکیه بعد از 288 روز روزه مرگ نام این گروه موسیقی اعتراضی و کهنه کار را در ترکیه بر سر زبان ها انداخته است. گروهی که از سال 1985 در ترکیه فعالیت داشته و در این مدت علی رغم تمامی فشارها، تهدیدات، دستگیری ها و تشکیل پرونده های قضایی توانسته به فعالیت خود در عرصه موسیقی اعتراضی ادامه دهد.

گروپ یوروم در واقع حاصل اعتراضی بود به سیاست های ترکیه بعد از کودتای 1980 و در آن دوران چهار دانشجوی دانشکده ارتباطات دانشگاه مرمره در اقدامی دست به تاسیس این گروه موسیقی اعتراضی زدند. کمال ساحر گورَل، تونجای آکدوغان، متین قهرمان و عایشه گل یوردام علی رغم تمام شرایط دشوار سیاسی – اجتماعی دهه 80 میلادی توانستند در 1985 گروه موسیقی گروپ یوروم را تاسیس کرده و رفته رفته پا از یک گروه موسیقی فراتر گذاشته و به نماد مبارزه در راه حق و آزادی و صدای مخالفان در ترکیه تبدیل شوند. اعضای گروپ یوروم تلاش می کردند صدای اعتراض مردم آناتولی باشند و یک موسیقی انقلابی – سوسیالیستی ابداع کنند. در آغاز کار فعالیت هنری خود با الهام از داستان های "عزیز نسین" متن های موزیکال می ساختند و در پی آن با کنسرتی که به نام "برای من ترانه ای بخوانید که در فرداها امتداد داشته باشد" به صورت جدی وارد عرصه موسیقی اعتراضی شدند.

گروپ یوروم علی رغم تمام فشارهایی که از سوی حاکمیت سیاسی اعمال می شد پا را فراتر از چیزی گذاشت که حتی خواننده های مشهوری مانند احمد کایا موفق به آن نشده بودند و توانستند به غیر از آهنگ های ترکی، آهنگ هایی به زبان های کردی، زازا، لاز، عربی و چرکسی را در کنسرت های خود اجرا و در آلبوم های خود منتشر کنند که این کار موجی از دشمنی های سیاسی را علیه این گروه ایجاد کرد. سبکی که برای خود برگزیده بودند بدون مرز در پهنای موسیقی جهان سیر می کرد و از ترانه های محلی حاشیه دریای سیاه در ترکیه تا ترانه های راک در آمریکای لاتین را در خود جای می داد. در واقع سبک در گروه موسیقی گروپ یوروم بهانه ای بود برای بیان مبارزه ضد امپریالیستی، قتل عام ها در زندان ها، جنگ های امپریالیستی و تلاش برای زندگی آزاد در جهان و همین مسئله این گروه را از سایر گروه ها متمایز می کرد.

گروپ یوروم اولین آلبوم خود را در سال 1987 منتشر کرد و بعد از آن نیز تا به امروز با استقبال فراوان از سوی مردم 23 آلبوم خود را برای میلیون ها تن در ترکیه منتشر کردند و آهنگ هایشان از سوی مردم مورد استقبال فراوانی قرار می گرفت. در طول 35 سال فعالیت این گروه همواره با حاکمیت های سیاسی ادوار مختلف ترکیه به مشکل برخورده و بیشتر کنسرت هایشان با مداخلات پلیس به پایان می رسید. اعضایشان بارها دستگیر و زندانی شده و تا کنون علیه این گروه موسیقی 400 پرونده قضایی تشکیل شده است. کنسرت 15 آوریل 2012 گروپ یوروم با نام "ترکیه مستقل. 4" در بازار بکرکوی استانبول با حضور بیش از یک میلیون هوادار این گروه بزرگترین کنسرت تاریخ ترکیه را رقم زد. کنسرت های گروپ یوروم که در سه سال اخیر همواره از سوی حاکمیت سیاسی لغو شده و اجازه برگزاری آنها داده نمی شد به اعتراض اعضا و زندانی شدن آنان منتهی شد. مرکز فرهنگی ایدیل در منطقه اوک میدانی استانبول که محل فعالیت این گروه موسیقی بود طی سال های گذشته شاهد عملیات های پلیسی بیشماری بوده است که 30 تن از اعضای این گروه به بهانه های مختلف دستگیر و زندانی شدند. تمامی این فشارها باعث شد تا چهار تن از اعضای این گروه به نام های هلن بولک، ابراهیم گوکچه، باریش یوکسل علی و علی آراجی، در تاریخ 4 ژانویه 2020 دست به اعتصاب غذا بزنند. هلن بولک در 20 ژانویه 2020 با تبدیل اعتصاب غذای خود به روزه مرگ بعد از 288 روز مبارزه و عدم دستیابی به طبیعی ترین مطالباتی که یک گروه موسیقی در کشوری مانند ترکیه می تواند داشته باشد روز گذشته جان خود را در بیمارستان از دست داد.

خبرگزاری کردپرس/سرویس ترکیه

کد خبر 258160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha