تکمیل آزاد راه ارومیه- تبریز همچنان دست به دامان بخش خصوصی!

سرویس آذربایجان غربی- پس از عدم تعهد شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه، مبنی بر نگهداری ۲۰ ساله از پل میانگذر دریاچه ارومیه، هنوز قطعات اولیه آن تکمیل نشده و در کنار دریافت عوارضی ها در ١٣ سال اخیر، اکنون مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از جذب سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه- تبریز با برآورد اولیه‌‌ ۵ هزار میلیارد تومان خبر می دهد.

به گزارش کردپرس، پل میانگذر دریاچه ارومیه به نام آزادراه «ارومیه- تبریز» از ٦ قطعه به طول ١٦٠ کیلومتر تشکیل شده و در ٢٧آبان ١٣٨٧ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پروژه همچنین محور طلایی اتصال تهران به ترانزیت اروپا معرفی شده بود.

اما بعد از ١٣ سال از استارت این پروژه، هنوز قطعات (یک و دو) آن تکمیل نشده و با وجود این عوارضی تردد همچنان دریافت می شود و مشخص نیست که این میزان عوارضی دریافت شده، در این سال ها کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی پل معلق مانده است؟!

اوایل سال جاری، طبق دستور ویژه استاندار آذربایجان‌غربی برای ورود به موضوع نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اعلام شد؛ وقتی از محل این عوارضی هیچ خدماتی به مردم ارائه نشود، نباید درآمدی نیز توسط شرکت خصوصی روی این پل حاصل شود.

با این حال مجددا واگذاری درآمد حاصل از عوارضی این مسیر تا سال ١٤١٣ به پیمانکاران تمدید شد. البته مدیرکل راه شهرسازی آذربایجان‌غربی پیشتر در پاسخ به انتقاد شهروندان به قیمت بالای عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه گفته بود: «عوارض آزاد راه ارومیه- تبریز به منظور بازگشت سرمایه احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه دریافت می‌شود»!

در واقع بعد از یک دهه از فعالیت شرکت آزاد راه «ارومیه- تبریز» و عدم تکمیل قطعات یک و دو، از ٦ قطعه پروژه که هنوز هم از استانداردهای لازم برخوردار نیست، طی سال جاری بارها مسئولان مربوطه دست به دامان بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران جدید برای تکمیل آزادراه ١٣ ساله شده اند.

معلوم نیست اگر پل میانگذر دریاچه ارومیه با درآمد عوارضی احداث می شود پس دلیل مشارکت بخش خصوصی چیست؟!

اخیرا سید محسن حمزه‌لو، مدیر کل راه و شهرسازی در نشست با سرمایه گذاران بخش راهسازی با اشاره به اهمیت تکمیل آزاد راه ارومیه تبریز گفت: «یکی از سیاست‌های اصلی این اداره‌ کل احصا پروژه‌های مختلف و جذب سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، که در این راستا جهت تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه_تبریز جذب سرمایه گذار محقق شد».

او ادامه داد: «هدف اصلی از جذب سرمایه گذار برای آزاد راه ارومیه_ تبریز در ۶ قطعه؛ تکمیل قطعات باقی مانده و همچنین تکمیل تونل ها است، که مجموعا به طول ۱۵۱ کیلومتر است».

حمزه‌لو بیان کرد: «میزان برآورد اولیه‌‌ی اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان است، که بصورت مشارکتی از طرف دولت و بخش خصوصی تامین خواهد شد و انتظار می رود میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی تا ۳ هزار میلیارد تومان تحقق یابد».

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت اتمام این پروژه اظهار کرد: «تبدیل قطعه ۱ و ۲ به آزاد راه شامل احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، دسترسی محلی و احداث باند کُند رو از جمله اهداف مهم اجرای این پروژه است».

او با اشاره به افتتاح جاده ارومیه_ سرو تصریح کرد: «پس از افتتاح این جاده قطعا حجم بالای ترافیک ترانزیت کالا از جاده سرو به ارومیه انجام می‌پذیرد، که با توجه به تمهیدات انجام گرفته؛ با تکمیل آزادراه ارومیه_تبریز می‌توانیم پایانه مرزی سرو را به کریدور‌های داخلی کشور وصل کنیم».

حمزه لو با اشاره به کلیات این سرمایه گذاری گفت: «موافقت اولیه انجام گرفته است و هفته آینده جلسه‌ای در تهران با حضور سرمایه گذار پروژه تشکیل خواهد شد. براساس قول مساعد سرمایه گذار ، پیش بینی می‌شود این پروژه تا دوسال آینده تکمیل شود و همچنین با پیگیری‌های لازم رفع موانع مربوط به پیمانکار در پروژه آزاد راه ارومیه_ تبریز که یکی از دغدغه‌های اصلی به شمار میرفت، به زودی حل خواهد شد».

به گزارش کردپرس، پل روگذر دریاچه ارومیه پس از خشک شدن دریاچه ارومیه، جذابیت های گردشگری خود را از دست داد و محل اخذ عوارض با تغییر مکان به ابتدای جاده ورودی به دریاچه ارومیه از سمت جزیره اسلامی منتقل شد.

در این سال ها دریافت عوارض برای آزاد راه ارومیه به تبریز که 1٣ سال است، همچنان در دست ساخت قرار دارد و تا کنون به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است، از سوی مردم مورد اعتراض قرار گرفته است و هر سال نیز بر نرخ این عوارض، افزوده می شود

این در حالی است که شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت ١٣ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

مناقشه موجود بر روی قطعات یک و دو، از ٦ قطعه پروژه آزاد راه «ارومیه- تبریز» است که به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی بعد از ١٣ سال هنوز هم این قطعات، از استاندارد لازم برخوردار نیستند!

گفتنی است؛ پل شهید کلانتری طولانی‌ترین پل ساخته‌شده در ایران (سه برابر طولانی‌ترین پل پیشین) به طول یک‌هزار و ۷۰۹ است که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شده‌ و فاصلهٔ میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است.

گزارش/ تانیا شعفی

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

پل میانگذر دریاچه ارومیه بعد از ١٣ سال همچنان پول قورت می دهد

اختصاص 12 میلیارد تومان برای نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه بعد از 12 سال!

مهلت تعیین پیمانکار نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه تمدید شد

عدم نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه/ تکلیف عوارضی های دریافتی از مردم چه شد؟

کد خبر 26090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha