درجا زدن آزاد راه ارومیه به تبریز در ایستگاه اولیه!

سرویس آذربایجان غربی یک دهه پس از افتتاح پل میانگذر دریاچه ارومیه هنوز هم راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گیرودار تعیین تکلیف نواقصات آزاد راه ارومیه_تبریز و نقل و انتقالات پیمانکاران است. پروژه ای که بعد از سال ها نواقصات قطعات یک و ۲ آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، اوایل سال جاری مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در یک نشست خبری با اشاره به منفک شدن فعالیت پیمانکار پیشین آزادراه ارومیه - تبریز گفت: «این طرح به پیمانکار جدید سپرده شده و قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قطعات سه، پنج و ۶ این پروژه هزینه شود». سیدمحسن حمزه لو همچنین  افزود: «مهمترین قطعه این طرح، قطعه سوم است که ۲ تونل در آن باید احداث شود و امیدواریم با سرعت زیادی اجرایی شود».

اکنون با گذشت ١١ ماه از این اظهارات هنوز هم نواقصات آزاد راه جنجالی رفع نشده و مدیر کل راه و شهرسازی استان از همچنان از نقل و انتقالات پیمانکاران خبر می دهد.

سید محسن حمزه لو اخیر در یک نشست خبری که در بهمن ماه جاری برگزار شد، اظهار کرد: با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی و پس از انجام نقل و انتقالات از پیمانکار قبلی به پیمانکار بخش خصوصی، اولویت راه و شهرسازی، تکمیل نواقصات قطعات یک و ۲ و شروع عملیات اجرایی قطعه ۳ این آزاد راه است.

در واقع پل میانگذر دریاچه ارومیه، ١٥ سال بعد از افتتاحی ناقص، همچنان جنجالی و بحث برانگیز است، چرا که با گذشت بیش از یک دهه از افتتاح آن، هنوز قطعات (یک و دو) پل به طور کامل تکمیل نشده ولی با وجود این عوارضی تردد دریافت می شود و مشخص نیست که این میزان عوارضی دریافت شده، در این سال ها کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی ورودی خاکی و پل میان گذر این پروژه (قطعات ١، ٢) معلق مانده است!؟

بخشی از این آزادراه را پل میانگذر یا شهید کلانتری تشکیل داده که یک‌هزار و ۷۰۹ متر طول دارد و فاصله میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است. در ابتدای احداث آن شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت ١٥ سال از این قرارداد، نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

در طول سال های اخیر هم جلسات بررسی وضعیت پل میان گذر تنها به تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح، روشنایی‌های مسیر و عرشه پل و ایمن سازی آن محدود شده، پلی که حتی مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان غربی امسال و در چهاردهمین سال افتتاح ناقص پروژه، به کاهش استحکام آن اشاره کرده و گفته بود؛ «در صورت پاسخگو نبودن نهاد عامل پرونده این موضوع به دادگاه ارجاع داده خواهد شد».

در هر حال قرار بود ١٥ درصد عوارض آزادراهی پل میان‌گذر دریاچه ارومیه صرف تعمیرات پل ‌شود، که با وجود پیگیری‌های دیوان محاسبات استان، صورت حساب شفافی در این خصوص وجود ندارد و وجود آن تنها منجر به به شکل گیری بحران زیست محیطی برای دریاچه ارومیه شده است.

کد خبر 2766383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha