«سیاه نمایی» دستاویز برخی مدیران برای فرار از پاسخگویی

سرویس کردستان- در حالی که در یک جلسه رسمی مقام مسئول آموزش و پرورش از افزایش تارکین تحصیل در قروه سخن می گوید، فرماندار این شهرستان اطلاع رسانی این گفته ها «سیاه نمایی» عنوان می کند. به نظر می رسد این هم حربه ای جدید برای فرار از پاسخگویی است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از انتشار گزارش نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان قروه در این خبرگزاری و اشاره به سخنان کارشناس مشاور آموزش و پرورش این شهرستان مبنی بر افزایش تارکین تحصیل در مالوجه و رشد کودک همسری در این شهر تازه تأسیس، فرماندار قروه واکنش عجیبی نشان داد.

«حسین الماسی» برجسته کردن این معضل و انتشار آن را نادرست دانست و عنوان کرد که این مسئله «سیاه نمایی» است. او در این چند روز اخیر در دو نشست مرتبط به دهه فجر و شورای کشاورزی؛ با این عنوان که نباید فقط مشکلات را دید صراحتاً گفت که سیاه نمایی شده و بهتر بود بیشتر موفقیت های آموزش و پرورش برجسته می شد!

این گفته فرماندار در حالی است که خبرنگار کردپرس دقیقاً سخنان کارشناس مشاور آموزش و پرورش را انعکاس داده و حال اینکه فرماندار اعتقاد دارد سیاه نمایی شده یعنی سخنان کارشناس مربوط را نادرست و سیاه نمایی می داند؟!

به نظر می رسد در شهرستان قروه بیان حقایق جامعه و آسیب هایی که برخی نشأت گرفته از سوءمدیریت ها و بی تدبیری ها در گذشته و حال است به «مصلحت» نیست! وگرنه چرا باید به جای بررسی موضوع و پیگیری برای رفع مشکل، بیان این آسیب ها سیاه نمایی قلمداد شود؟!

فرماندار حتی خطاب به خبرنگار کردپرس بیان کرد که کوچکترین اشاره ای به موفقیت های آموزش و پرورش نشده و فقط به موارد منفی اشاره شده! این سخن عجیب فرماندار نشان می دهد که فقط تیتر گزارش مربوط را خوانده چرا که کسب موفقیت های این نهاد آموزشی به نقل از خود مدیر آموزش و پرورش کار شده، حال چگونه می گوید حتی اشاره ای هم نشده است؟!

فرماندار قروه که هر بار در روز خبرنگار مدعی است که باید واقعیت ها رسانه ای شود چطور حالا خلاف گفته های روتین خود عمل می کند و خبرنگار کردپرس را نشانه گرفته و می گوید که فقط به دنبال نقاط سیاه است؟! یعنی اگر این رسانه تیتر گزارش مدنظر را می زد «موفقیت آموزش و پرورش شهرستان» دیگر سیاه نمایی نبود؟ و قطعاً خبرنگار هم مورد انتقاد قرار نمی گرفت!

آیا گفتن درد مردم و بیان آسیب هایی که به جای کاهش، روز به روز افزایش می یابند، مهم تر است یا بیان امتیازات روتینی که از روی آمار کاغذی کسب می شوند و تنها برای پر کردن رزومه مدیران به کار می آیند، مهم تر؟!

واقعیت را نمی توان پنهان کرد...

مدیریت شهرستان در این دو سال کم حاشیه ساز نبوده و کم مورد انتقاد قرار نگرفته! بهتر نیست مسئولان شهرستان به جای اینکه بیان مشکلات را سیاه نمایی بدانند واضح درباره آنچه در این دو سال گذشته توضیحاتی ارائه دهند؟!

هنوز افکارعمومی ماجرای انتصاب بحث برانگیز در بهزیستی را فراموش نکرده اند؛ هنوز زخم تأیید مصوبات غیرقانونی شورای گذشته در هیئت تطبیق خوب نشده؛ هنوز علت رواج یکسری بی قانونی ها (همانند اجازه برای گران کردن کرایه تاکسی) در شهر مشخص نشده؛ هنوز درباره تخلفات شهرداری و فرمانداری (تسهیلات روستایی) و دیگر موارد مرتبط شفاف سازی صورت نگرفته است!

آیا درباره 7 داوطلب کنکوری که سال گذشته دچار مشکل شدند کاری انجام شد؟! آیا درباره تغییر ناگهانی در منابع آب شهرستان که به نوعی برای پنهان کردن تخلفات تعدادی از کشاورزان با حامی خاص در حوزه آب بود، اقدامی صورت گرفت یا نه دست های قدرت بر قانون چربید؟! چرا این همه برای راه اندازی پروژه پُرآبی مانند «فولاد» تلاش می شود به طوری که اجازه می دهند حتی به حقابه انتقال آب از سد آزاد هم دست درازی کنند؟! حفظ منابع آب و حیات شهرستان مهم است یا حفاظت از رزومه های متولیان؟!

چرا گرانی افسارگسیخته در شهر مهار نمی شود و به جای بررسی مشکل یکسری سخنان غیراصولی از سوی متولیان صمت شنیده می شود؟!

چرا هیچ نهاد نظارتی درباره کنار گذاشتن ناعادلانه خبرنگار صدا و سیما در شهرستان و جایگزین کردن پسر دوست و همکار فرماندار و سپردن حوزه روابط عمومی فرمانداری به او و سپس تحت پوشش قرار دادن او از طریق یکی از کارخانجات شهرستان، واکنشی نشان ندادند؟!

بهتر نیست به جای اینکه بیان مشکلات سیاه نمایی عنوان شود واضح اعلام کنند چرا اجازه آلوده کردن دو منطقه آبخیز (جنیان و رودخانه دیوزند) به شهرداری داده شد و سلامت عموم جامعه به خطر افتاده است؟!

آیا پرداخت نشدن حقوق کارگران خدمات شهری شهرداری و اعتصاب پی در پی آنان هم سیاه نمایی بود؟! چرا وضعیت پیمانکار سابق خدمات شهری مشخص نشد و در نهایت هم در برابر پرداخت نشدن حقوق کارگردان سکوت اختیار کردند؟!

چرا به وضعیت نامعلوم آبداران بعد از ادغام آبفای روستایی با شهری رسیدگی نمی شود و برای رفع مشکلات آنان کاری نمی کنند؟! آیا نبستن قرارداد و پرداخت نشدن حقوق این افراد هم سیاه نمایی است؟!

چرا درباره مشکلات بیمارستان قروه به ویژه در بحران کرونا آن طور که باید کاری صورت نگرفت تا مرگ و میر به دلیل نبود اکسیژن رخ ندهد؟! آیا نارضایتی از بیمارستان قروه و آمار بالای مرگ و میر در بحران کرونا هم سیاه نمایی بود؟!

آیا آمار اورژانس اجتماعی که ماهانه از تشدید آسیب های اجتماعی به ویژه کودک و سالمند آزاری رونمایی می کند هم سیاه نمایی است؟! خطر اعتیاد در میان دانش آموزان چطور؟!

چرا هیچ نهاد نظارتی درباره انتصابات سیاسی با رویکرد محافظه کارانه در شهرستان (از همان انتصاب فرماندار گرفته تا مابقی انتصابات) واکنش نشان ندادند؟!

چرا تلاش می شود آسیب ها سیاه نمایی شناخته شوند آن هم وقتی که براساس آمار و حتی گفته های خود کارشناس وقت حوزه اجتماعی استانداری؛ شهرستان قروه از نظر آمار بالای طلاق و خودکشی و اعتیاد دومین شهرستان در استان است و در آمار بالای کودک همسری اولین شهرستان استان به حساب می آید! آیا فرار از واقعیت چاره کار است یا بررسی کارشناسی مشکلات؟!

این رسانه ها بارها درباره آسیب های اجتماعی شهرستان گزارشات و میزگردهای متعددی را با ارائه راهکارهای روانشناسی و کارشناسی شده کار کرده و اینکه بسیاری در شهرستان معتقدند نباید چنین مواردی برجسته شود تنها یک نشان دارد «پنهان کردن واقعیت برای خوب نشان دادن مدیریت»؛ آن هم مدیریتی که روز به روز بر ضعف آن افزوده می شود.

در هر صورت بهتر است متولیان به جای تاختن به خبرنگاران منتقد و رسانه های واقعی که حقایق را می گویند اندکی دیدگاه های سنتی در این عرصه ارتباطات را تغییر دهند و بدانند که دیگر دوره رسانه های وابسته گذشته و امروزه این رسانه های موظف هستند که چرخه اطلاع رسانی را در دست گرفته اند./

* بیشتر بخوانید:

- هشدار افزایش تارکین تحصیل در «مالوجه»/آسیبی به نام «کودک همسری»

- آمار هشدار دهنده خودکشی در قروه/مسئولان اقدام پیشگیرانه ندارند

- خطر اعتیاد در میان دانش آموزان

- اعتیاد و خودکشی دو چالش مهم در قروه/تأثیر بیکاری بر افزایش جرایم

کد خبر 26383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha