کرمانشاه، نیم قرن فاصله تا توسعه / شهره امیری

سرویس کرمانشاه _ شهره امیری از روزنامه نگاران دغدغه مند و مدیر مسئول نشریه منشور توسعه در یادداشتی به تشریح پتانسیل های کرمانشاه و دلایل توسعه نیافتگی این استان پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ استان کرمانشاه با تمام قابلیت های آشکار و نهانش سالهست اندیشه توسعه یافتگی را در سر می پروراند. استانی که حتی نسبت به درک توسعه و توسعه پایدار نیم قرن فاصله دارد. واینبارچشم انتظار تصمیمات دولت سیزدهم گشته است تا ببیند با وجود پتانسیل های چندوجهی در زمینه های گوناگون صنعت،کشاورزی،گردشگری،تجارت و خدمات بلاخره کدامیک ستون و سکوی اصلی می شود تا این استان مهم غربی کشوربتواند. طعم توسعه و پیشرفت را به مردم شکیبا و پرتلاشش بچشاند. وجود برنامه های تکنیکی و آینده نگرانه برای استانی با داشتن موقعیت ممتاز و بی نظیر سوق الجیشی و ژئوپلیتیکی بسیار دارای اهمیت است. و از آن مهمتر نظارت بر اجرای برنامه ها و راهبردها می باشد.

استان کرمانشاه با داشتن بیش از 371 کیلومتر مرز مشترک با کشورعراق ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال از سهم 23 درصدی مرزهای مشترک دو کشور ایران و عراق برخوردار است.
اما همین سهم 23 درصدی به دلیل همجواری با دو بخش کردنشین و عرب نشین کشور همسایه یک موقعیت ژئوپلیتیک بی نظیر فراهم آورده است و میزان قابل توجهی از معاملات تجاری در آن انجام می شود و سابقه صادرات غیر نفتی از مرزهای استان کرمانشاه به کشورعراق بیش از 51 درصد صادرات کل کشور بوده است.

چنانچه تاکتیک ها و راهبردهای پایدار تجارت بین الملل برای استان تجاری کرمانشاه تعریف شود. شاهد رونق این دروازه تجاری و قطب درآمد سرانه وتولید داخلی و ملی کشور خواهیم بود. که این مهم نیازمند تصمیمات دیپلماتیک پایدار توسط دولت های جمهوری اسلامی ایران و عراق همچنین استانداران دو استان مرزی دو کشور است.

از جمله پتانسیل های دیگر این استان پرگوهر کرمانشاه ، داشتن 13 سد ، 6 پتروشیمی، 159 معدن فعال با 6 میلیارد تن ذخیره منابع معدنی است. همچنین در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند. این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

با وجود تمام این ظرفیت ها نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۹۹ از سوی مرکز آمار ایران، ۱۴.۹ درصد اعلام شد که در فصل های مختلف این آمار گاها به 22 درصد بیکاری نیز می رسد. و این استان با وجود کاهش نرخ بیکاری تدریجی در سال‌های اخیر اما همچنان در رده اول استان های بیکار کشور قرار دارد واز سوی دیگر نرخ تورم در این استان نیز سرسام آور است به صورتی آمار فلاکت استان افزایش حیرت انگیزی دارد. لذا با روی کار آمدن دولت سیزدهم و فصل جدیدی از چشم اندازهای توسعه کشور، این استان نیز چشم انتظار استراتژی دولت رئیسی برای کرمانشاه می باشد.

اما هموار کردن ریل توسعه استان کرمانشاه نیازمند یاری و همدلی همگانی در امور دولتی، بخش خصوصی، همفکری اساتید و دانشگاه و روشنفکران در تمام سنین و با تجربیات مختلف است. ضمن اینکه پرواضح است تمام ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی استان را نباید با هم داخل پروژه توانمندی ها و فرصت های استان محسوب کرد.

چرا که امروزه بر جهانیان آشکار است استخراج بی منطق و تحقیق و بدون آینده پژوهی از منابع معدنی و همچنین آب و انواع منابع فسیلی نه تنها جزء توسعه پایدار محسوب نمی شود بلکه در زمانی میانمدت سبب ویرانی و تخریب و پس رفت نیز می گردد.

و همچنین ساخت بی رویه پتروشیمی ها و صنایع وابسته به آب سبب نابودی دشت های حاصلخیز و از دست رفتن بخش فعال و پر درآمد کشاورزی را شاهد خواهیم بود؛ بخشی که قابلیت اشغالزایی بالایی برای مردم ساکن منطقه دارد ضمن اینکه صنایع پتروشیمی و نیروگاههای آبی برای تولید برق عمدتا به دست بخش خصوصی سپرده می شود که پیمانکاران خارج از استان نیروی خود را به استان می آورند.

در نتیجه وقتی صحبت از برنامه جامع و آینده نگرانه برای استان می شود. باید با توجه به همه ی ظرفیت های جغرافیایی، طبیعی و مردمی این استان، برنامه ها تدوین و اجرا گردد. و زمانی به توسعه پایدار دست خواهیم یافت که توسعه متوازن و پایدار مقصد و اندیشه مان باشد.

کد خبر 26617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha