سرمایه‌گذاری هنگفت فرهنگی و اقتصادی چین در عراق و اقلیم کردستان

سرویس جهان- بر اساس گزارش آسیا نیوز عراق سومین کشور جهان است که در سال جاری بيشترين سرمایه‌گذاری چین در آن صورت می‌گیرد و در این برنامه اقلیم کردستان نيز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گزارش کردپرس، نشریه آسیا نیوز در گزارشی به بررسی سرمایه گذاری هنگفت چین در کشورهای مختلف جهان به ویژه خاورمیانه بر اساس برنامه 《یک کمربند، یک جاده》 پرداخته است. بر اساس این گزارش، عراق و اقلیم کردستان در برنامه توسعه اقتصادی چین بر اساس این طرح مورد توجه ویژه قرار گرفتند. این نشریه تاکید کرده است که چین در اجرای برنامه خود به مسائل فرهنگی به منظور توسعه نفوذ خود به ویژه در اقلیم کردستان تمرکز کرده است. این نشریه و چند نشریه دیگر، بر اساس برنامه پکن برای توسعه یادگیری زبان چینی در اقلیم کردستان، از عنوان 《زبان چینی یاد بگیر، شاغل شو》 استفاده کرده اند.

چین تلاش کرده است با ایجاد بخش یادگیری زبان در برخی دانشگاه های اقلیم کردستان زمینه را برای ایجاد دپارتمان آموزش زبان چینی در سطح دانشگاه‌های اقلیم کردستان فراهم کند. چینی ها برای ترغیب زبان آموزان می گویند هر کسی که بتواند زبان چینی را یاد بگیرد سریعتر و بهتر می تواند در شرکتهای چینی فعال در اقلیم کردستان عراق صاحب شغل شود.

بر اساس مطالعه ای که موسسه وابسته به دانشگاه فودان چین انجام داده، بودجه اجرای طرح یک کمربند یک جاده چین افزایش چشمگیری داشته است و در این میان عراق به عنوان سومین شریک چین در این طرح در نظر گرفته شده است.

این نشریه از همکاری مشترک چین و عراق برای اجرای پروژه های بزرگ فرودگاهی، طرح‌های تامین برق از انرژی خورشید و نفت و گاز خبر داده‌است. آسیا نیوز از توجه ویژه چین به مسئله آموزش زبان چینی در مدارس و دانشگاه ها در عراق به ویژه اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

پکن در نظر دارد با گسترش مراکز آموزش زبان چینی در دانشگاه های اقلیم کردستان نفوذ فرهنگی خود را در کنار نفوذ اقتصادی گسترش دهد. این نشریه به نقل از مدیر مرکز آموزش زبان چینی در اقلیم کردستان گفته است دولت چین در پی درخواست رفع برخی کمبودها برای آموزش زبان چینی از جمله ایجاد آزمایشگاه های زبان فوراً پاسخ مثبت داده است در صورتی که کشورهای انگلیسی زبان عموما چنین درخواست‌هایی را نادیده می‌گیرند.

دکتر سردار عزیز، پژوهشگر مسائل کردها که اخیراً کتابی را درباره روابط چین و عراق منتشر کرده، معتقد است برنامه آموزش زبان چینی در اقلیم کردستان در راستای تلاش پکن برای توسعه نفوذ فرهنگی و ایجاد وابستگی تجاری است.

کد خبر 26761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha