استعفای جمعی از وکلای کانون وکلای آنکارا در اعتراض به عدم افشای نقض حقوق بشر از سوی کانون

سرویس ترکیه - عدم انتشار گزارش ها درباره شکنجه بازداشت شدگان در اداره پلیس آنکارا، و عدم توجه به موضوع نقض حقوق بشر درباره نماینده سابق HDP از سوی مدیران کانون وکلای آنکارا، باعث استعفای 4 وکیل این کانون شد.

به گزارش کردپرس، در پی عدم انتشار گزارش هایی مبنی بر شکنجه افراد بازداشت شده در اداره پلیس، 4 تن از وکلای ارشد کانون وکلای آنکارا، در اعتراض به سانسور گزارش ها از سوی مدیران کانون وکلای آنکارا، به طور جمعی از سمت خود استعفا کردند.

به نوشته مزوپوتامیا، گیزای ذوالقدر، سرجان آران، معاونان شاخه حقوق بشر کانون وکلای آنکارا، و دنیز جان آیدین و نادره نوردوغان اعضای شورای کانون وکلای آنکارا به دلیل سانسور گزارش ها از سوی مدیریت، همچنین بی توجهی به انواع نقض حقوق بشر از سوی قوه قضائیه و دادگستری، استعفا کردند.

نادره نوردوغان با انتشار پستی در صفحه مجازی خود نوشت: «گزارشی که درباره شکنجه در اداره پلیس آنکارا تهیه شده بود، ده روز است به دلیل عدم صلاحدید هیأت مدیره کانون وکلا منتشر نشده است. عدم انجام مسئولیت از سوی مدیران کانون وکلا محدود به همین گزارش هم نمی شود. اگر قرار است کانون وکلا به وظیفه خود در قبال روشنگری افکار عمومی عمل نکند، نمی تواند درباره مبارزه برای دفاع از حقوق بشر سخن بگوید.»

گیزای ذوالقدر دیگر عضو کانون نیز یکی از دلایل مهم خود برای استعفا را عدم توجه کانون وکلای آنکارا به موضوع نقض حقوق آیسل توغلوک وکیل و نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) دانست که در زندان دچار بیماری شده و علیرغم دستور پزشکی قانونی آزاد نمی شود.

گفتنی است، کانون های وکلا در استان های مختلف ترکیه، وظیفه پیگیری موارد نقض حقوق بشر در حوزه های مختلف به ویژه موارد نقض حقوق بشر در قوه قضائیه و دادگستری و زندان ها را بر عهده دارند. تعهد اعضا و وکلای این نهادها مبارزه برای اجرای حقوق بشر است. از مهمترین و تأثیرگذارترین کانون های وکلای ترکیه می توان از کانون وکلای دیاربکر نام برد که پیگیری پرونده بسیاری از شهروندان را که حقوق آنها نقض شده بر عهده دارند.

کد خبر 26817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha