تلاش وزیر کشاورزی در دقیقه ٩٠ برای تعیین تکلیف سیب صادراتی!

سرویس آذربايجان غربى- تولید انبوه، نبود برنامه ریزی دقیق صادراتی و عدم رفع موانع موجود، هر ساله برای «قطب سیب ایران» مشکل آفرین می شود. امسال هم آذربایجان غربی مانده و 280 هزار تن سیب انبار شده در سردخانه های استان که همگان بر ضرورت تسریع و رفع موانع صادراتی آنهم در دقیقه ٩٠ تاکید می کنند! همین مورد امروز وزیر جهاد کشاورزی را به ارومیه کشانده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، امسال ٨٠٠ هزار تن سیب در آذربایجان غربی جهت صادرات به سردخانه های استان انتقال یافت، اما مثل همیشه موانع صادراتی و عدم برنامه ریزی این روند را با مشکلات زیادی روبه رو کرد. به گونه ای که اواخر دی ماه سال جاری معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «از ۴۵۰ هزار تن سیب باقی مانده در سردخانه های آذربایجان غربی تنها ۲۰۰ هزار تن سیب قابلیت صادرات را دارد».

اواسط بهمن ماه نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد؛ «طی سال جاری تنها ٢٢٥ هزار تن سیب از استان به خارج کشور صادر شده و هم اکنون ٣٨٠ هزار تن در انتظار صادرات هستند اما با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این میزان تنها ۲۵۰ هزار تن قابلیت صادرات دارند».

اکنون در روزهای پایانی بهمن ماه جهاد کشاورزی استان اعلام کرده؛ در حال حاضر ٢٨٠ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های باقی مانده که از این میزان ١٥٠ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی ١٣٠هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

با در نظر نگرفتن محصولات فاسد شده و با توجه به این آمار و ارقام در خوشبینانه ترین حالت باید میزان کل صادرات سیب آذربایجان غربی از کل محصول ذخیره شده ٣٢٥ هزار تن باشد و این میزان در مقابل ٨٠٠ هزار تن سیب ذخیره شده صاداراتی بسیار ناچیز است.

تقلا برای فروش سیب به کشورهای هدف از راه هوایی و دریایی!

علیرغم اینکه اواخر دی ماه وزیر جهاد کشاورزی دستور خرید و صادارت هوایی سیب درجه یک موجود در سردخانه های آذربایجان غربی را داده بود، اما با شروع روزشمار پایانی مهلت صادرات سیب، هنوز مسئولان در آذربایجان غربی از فرصت اندک و فسادپذیری محصول سیب خبر می دهند و می گویند؛ باید زمینه صادرات محصول تسهیل شود.

از سویی دیگر در پی افزایش هزینه حمل و نقل دریایی صادرات استان به کشور هندوستان که یکی از کشورهای هدف صادرات سیب است، این روند هم با کندی انجام می شود.

حال آذربایجان غربی مانده و ٢٨٠هزار تن سیب انبار شده در سردخانه های استان که همگان بر ضرورت تسریع و رفع موانع صادراتی در دقیقه ٩٠ تاکید می کنند و همین مورد امروز ٢٥ بهمن ماه وزیر جهاد کشاورزی را به ارومیه کشانده است.

تولید انبوه و نبود برنامه ریزی دقیق صادراتی برای قطب سیب ایران هر ساله مشکل آفرین می شود و مسئولان در روزهای پایانی مهلت صادرات باتوجه به فساد پذیری محصول، به تقلا افتاده و کشورهای هدف را از راه های زمینی، هوایی و دریایی برای فروش سیب آزمون می کنند و هر بار با خالی شدن سردخانه ها از محصولات به هر روش ممکن، به کارنامه درخشان خود در این زمینه اشاره می کنند بدون آنکه بدانند این قبیل روش ها در هیچ کجای علم صادرات نمی گنجد!

اکنون وزیر جهاد کشاورزی آمده تا سیب های باقی مانده در سردخانه‌های استان را تعیین‌تکلیف کند! صبح امروز دوشنبه نیز جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی با محوریت سیب درختی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی و مجمع نمایندگان استان برگزار شد.

قدیمی و پایه بذری بودن باغات سیب استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: امسال مجموع سیب درختی تولیدی استان یک میلیون و ٢٧٠هزار تن بود که حدود ٨٠٠هزار تن در سردخانه ها ذخیره سازی و ٣٥٠ هزار تن به عنوان سیب صنعتی برای تهیه مواد اولیه برای مصارف کارخانجات کنسانتره استفاده شد .

اکبر کرامتی افزود: در حال حاضر ٢٨٠ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان منتظر رفع موانع صادراتی هستند. با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این مقدار ١٥٠هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی ١٣٠هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

او قدیمی و پایه بذری بودن باغات سیب استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود ٧٠هزار هکتار سطح باغات سیب درختی استان است که از این میزان ٦١هزار هکتار بارور هستند اما اکثر باغات سیب استان قدیمی و پایه بذری بوده که نیاز به اصلاح و نوسازی باغات با بذور کم آب برو پایه های رویشی هستیم.

موانع همیشگی صادرات سیب و عدم اصلاح وضع موجود

او با اشاره به موانع پیش رو در مسیر صادرات و فعالیتهای اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: یکی از مشکلات اساسی نبود زیر ساختهای لازم از جمله بانک و وصرافی های معتبر جهت انتقال ارز صادر کنندگان حاصل از صادرات از خارج به داخل است.

به گفته رییس جهاد کشاورزی استان؛ همچنین نبود و یا ضعیف بودن رایزنی های بازرگانی با کشورهای همسایه، وعدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تجار و بازرگانان ایرانی از موافقت نامه های تجاری ایران و اورآسیا و کشورهای هدف جهت بهره مندی تجار، کم شدن رفت وآمد های تجاری بین دو طرف به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم برگزاری نمایشگاههای بین المللی با همسایگان و اطلاع رسانی به موقع پروتکل های مربوط به کشورهای مقصد به تجار و تولیدکنندگان از اهم این موانع است.

مشکلات سورتینگ و سردخانه های فرسوده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به فعالیت ٤٧٥ سردخانه نگهداری میوه در استان با ظرفیت یک میلیون تن ذخیره سازی گفت: در بخش سردخانه ها نیز بیشتر سردخانه های استان دارای تجهیزات فرسوده هستند و نیاز به تجهیز و نوسازی با روش های نوین دارند.

او خواستار صدورمجوز ایجاد سردخانه های کنترل اتمسفر در استان شد و گفت: همچنین صدور برخی دستورالعمل ها و بخشنامه ها سالانه موجب بروز برخی موانع صادراتی می شود که در این زمینه نیز باید چاره اندیشی شود.

کرامتی با اشاره به مشکلات بسته بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی در سالهای اخیر نیز افزود: در حال حاضر ٣٩ واحد سورت و بسته بندی در استان یا به اتمام رسیده یا در حال اتمام است که با این روند در سالهای آتی مشکلات موجود در این بخش نیز برطرف می شود.

به گزارش کردپرس، روند صادرات سیب در قطب تولیدش در ایران، آنقدر ناکام مانده که هر ساله سعی می شود این محصول با هزاران ترفند به صورت خام صادر شود و هر بار نگرانی ها از فاسد شدن محصول تا خالی شدن کامل سردخانه ها، نشان می دهد که مسئولان هیچ برنامه ای برای صادرات سیب ندارند و اکنون جهت هدر رفت محصولات، شخص وزیر وارد کار شده و برای تعیین تکلیف سیب باقی مانده به قطب سیب ایران سفر کرده است.

با همه این تفاصیل قطب سیب ایران به جای این جلسات بی حاصل به چاره اندیشی و رفع و اصلاح موانع موجود نیاز دارد تا اقدامات دقیقه نودی!

گزارش/ تانیا شعفی

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

ذخیره ٨٠٠ هزار تن سیب در آذربایجان غربی/سهم صادرات تنها ٢٢٥ هزار تن!

روزشمار پایانی سیب آذربایجان غربی؛ تسهیل صادرات چه شد؟!

فقط نصف سیب های باقی مانده در سردخانه ها قابلیت صادرات دارند!

١٠ هزار میلیارد تومان سیب؛ قربانی بی برنامگی صادراتی ایران

کد خبر 27409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha