آبیاری چمن ورزشی با آب های زیرزمینی!

سرویس کردستان- افت آب های زیرزمینی قروه در حالی رو به افزایش است و مدام بر صرفه جویی تأکید می شود که یکسری از ادارات از این آب ها برای آبیاری چمن ورزشی استفاده و چاه حفر می کنند!

به گزارش خبرنگار کردپرس، با وجود آنکه بارها نسبت به تنش آبی و کمبود آب در شهرستان قروه هشدار داده می شود اما گویا بسیاری از مدیران و مسئولان یا از وضعیت وخیم سفره های آبهای زیرزمینی منطقه بی خبرند یا بی توجه! نمونه بارز این بی توجهی را توسط اداه ورزش و جوانان می توان مشاهده کرد که در اقدامی عجیب به لایروبی و لوله گذاری چاه آب برای آبیاری زمین چمن فوتبال استادیوم شهید چمران پرداخته اند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که در کانال اطلاع رسانی این اداره در تلگرام عنوان شده «باتوجه به کاهش دبی آب چاه استادیوم شهید چمران؛ عملیات تعمیر، تجهیز، لایروبی و لوله گذاری چاه آب به منظور دستیابی به منابع آب زیرزمینی جهت آبیاری زمین چمن فوتبال با موفقیت به پایان رسید».  

آبیاری چمن ورزشی با آب های زیرزمینی!

این اقدام اداره ورزش و جوانان در حالی است که کارشناسان حوزه آب و محیط زیست بارها نسبت به برداشت از آب های زیرزمینی زنگ خطر را زده اند و حتی آبفا شهرستان هم از تشدید تنش آبی ابراز نگرانی کرده و با این وجود اینکه چرا ناظران بر این کار چنین اجازه ای را داده اند خود جای سؤال دارد!

از طرفی این فقط یک حلقه چاه برای استادیوم چمران است و معلوم نیست شاید برای موارد دیگر هم از آب های زیرزمینی برداشت شود.

باید دانست چمن در تمام طول سال و در هر ۴ فصل نیازمند روزانه ۲ تا ۴ ساعت آبیاری است و با این احتساب در کنار برداشت بی رویه منابع زیرزمینی برای کشاورزی و صنعت و... باید آبیاری چمن ورزشی و حتی چمن های فضای سبز شهری را هم اضافه کرد! آیا چمن ورزشی اینقدر اهمیت دارد که برای آن چاه حفر شود و با افتخار از برداشت آب های زیرزمینی حرف زد!؟

حال سؤال اینجاست مگر نباید مدیران و مسئولان ادارات نسبت به وضعیت تنش آبی شهرستان توجیه شده باشند و رعایت صرفه جویی و استفاده نکردن از آب های زیرزمینی را مدنظر قرار دهند!؟ در این زمینه دقیقاً نقش فرمانداری و متولیان حوزه آب همانند آبفا و منابع آب چیست!؟ چرا نظارتی ندارند و جهت آگاه سازی اقدامی نداشته اند؟ مگر فرماندار به عنوان ناظر بر امور ادارات نیست پس چرا نظارتی نداشته و در شورای اداری مسئولان را متوجه موضوع نکرده است!؟

این شیوه مدیریت منابع آبی شهرستان خود تشدید کننده بحران آب است تا کاهش آن؛ از یک طرف از افت آبخوان ها می گویند و برای رفع مشکل چاه حفر می کنند و از طرف دیگر برای کارهای غیرضرور مانند آبیاری چمن های ورزشی و فضای سبز دست به آب های زیرزمینی می زنند! درباره این نحوه مدیریت دقیقاً چه باید گفت!؟

کد خبر 2754784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha