«پا در هوایی» مسئولان زیر چتر بی آبی قروه

سرویس کردستان- تنش آبی در قروه در حالی تشدید شده که مسئولان به جای رفع همیشگی مشکل به دنبال درمان مقطعی بوده و با وجود افت منابع آب زیرزمینی، پا در هوا مانده و به حفر چاه مشغول اند!

به گزارش خبرنگار کردپرس، تنش آبی قروه در حالی ادامه دارد که از یک طرف کارشناسان حوزه آب نسبت به افت مداوم آبخوان ها هشدار می دهند و از طرف دیگر مسئولان برای رفع این تنش آبی یک بار به سراغ وعده انتقال آب می روند و یک بار از حفر چاه سخن می گویند.

حفر چاهی که از زمان فرماندار سابق مدام تکرار شد و قرار بود ۱۲ حلقه چاه حفر و به مدار اضافه شود و مشکل آب شهرستان را تا انجام انتقال آب حل کند اما در واقع حفر چاه بدترین راه انتخابی مسئولان بود چرا که وقتی قروه با دشت های ممنوعه و کمبود مداوم آبخوان ها همراه است چگونه می شود برای درمان تنش آبی دست به دامان آب های زیرزمینی شد که خود در حال مرگ اند!؟ معلوم نیست مسئولان قروه دقیقاً با خود چند چند هستند!؟

گرچه قرار بود با حفر این ۱۲ حلقه چاه، تنش آبی در شهرستان تا حدودی رفع شود اما نه تنها اتفاقی نیفتاد بلکه تنش ها بیشتر هم شد و کار به جایی رسید که این بار به قطعی مکرر آب شهری رسید و باز هم پای حفر چاه به میان آمد.  

خرداد ماه سال گذشته بود که رئیس آبفا قروه بعد از اعتراضات فراوان به قطعی آب شهری، خبر از «رفع مشکل آب شرب قروه با اضافه شدن دو چاه به مدار» داد. خبری که امیدوار کننده بود اما این امیدواری طولی نکشید و مشخص شد که حفر چاه درمان قطعی نبوده و نیست، به طوری که از ابتدای سال جاری ماجرای قطعی مکرر آب شهری دوباره پیش آمده و چاه های حفر شده هم کمکی به این مشکل برای همیشه نکرده و نخواهند کرد.

تمامی این موارد در حالی است که متولیان امر بارها در اظهارنظری غیرکارشناسی و عجولانه عنوان کرده بودند که با حفر شدن این چاه ها و اضافه شدن به مدار، مشکل قطعی آب و تنش آبی رفع خواهد شد!

در همین زمینه گرچه بارها خبرگزاری کردپرس نسبت به حفر چاه و برداشت از آب های زیرزمینی هشدار داده و اعلام داشته که حفر چاه راهکار درستی نیست اما گویا مسئولان شهرستان هنوز باور ندارند که وضعیت دشت های ممنوعه قروه نرمال نبوده و روز به روز هم بدتر می شود!

با وجود همه این ندانم کاری ها انتظار می رفت که مسئولان دیگر از حفر چاه نگویند و دنبال راه حلی نجات بخش باشند اما گویا در بر همان پاشنه می چرخد و در کمال تعجب شنیده ها حکایت از حفر یک حلقه چاه دیگر برای سال جاری دارد!

این حفر چاه ها برای رفع قطعی آب شهری در کنار برداشت های بی رویه ای که برای کشاورزی صورت می گیرد همه و همه وضعیت بحرانی را بدتر می کند. وضعیتی که از نظر رئیس آبفا قروه خطرناک و باعث قطعی بیشتر آب خواهد شد.

به گفته «حامد مرادی» باتوجه به افت شدید منابع آب زیرزمینی و کاهش دبی تولیدی در طول شبانه روز، مقدار تولید با مصرف همخوانی نداشته و همین امر موجب کاهش شدید مخازن ذخیره خواهد شد.

او هم میزان بارندگی ها را برای جبران آبخوان ها مناسب نداست. «بارندگیهای صورت گرفته هیچ گونه تأثیری بر منابع آب زیرزمینی که ۱۰۰ درصد منابع تولید آب قروه بوده، نداشته و حتی با فصل شروع کشاورزی افت چاه های موجود افزایش خواهد یافت».

این سخنان «مرادی» نشان از هشدار قرمز وضعیت آبی دارد، هشداری که در این فصل تابستان منجر به قطعی بیشتر آب و گسترش اعتراضات می شود.

با این وصف اگر همچنان جلوی متخلفان حوزه آب و کشاورزی گرفته نشود و اصرار بر ایجاد طرح های آب بر ادامه یابد و اگر مسئولان به جای راهکارهای مقطعی و اشتباه به دنبال چاره ای همیشگی نباشند، باید منتظر یک «جنگ آب» در این شهرستان بود. /

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 2754294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha