قطعی مکرر آب شرب در قروه/آبفا همچنان  زیر چتر توجیه!

سرویس کردستان- قطعی و کاهش فشار آب شرب در قروه؛ معضلی که گرچه سیستم مدیریتی آبفای شهرستان را نشانه گرفته اما مثل همیشه متولیان امر مردم را مقصر دانستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مردم قروه سال جدید خود را با عیدی آب و فاضلاب آغاز کردند؛ قطعی مکرر آب شرب به همراه کاهش فشار آب؛ از ویلاشهر گرفته تا شهرک دانش و فرهنگیان، از شهرک امام و مرکز شهر گرفته تا قلعه و... همه و همه نسبت به قطعی و افت فشار آب اعتراض دارند. این مشکلی است که گرچه در چند سال اخیر مدام مردم را درگیر کرده اما در سال گذشته شدت گرفت به طوری که اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید آن چنان قطعی آب شدید شد که آبفا برای توجیه این ضعف مدیریتی پیامی مبنی بر رعایت صرفه جویی داد و به نوعی مردم را مقصر دانست!

در پیام آبفا آمده «با توجه به لحظات قبل از تحويل سال نو و مصرف بيش از حد مشتركين، ميزان آب توليدى و موجود در مخازن جوابگو نبوده و آب شرب مناطقى از شهر با افت فشار و قطعى مواجه گرديده است لذا از تمامى شهروندان خواهشمنديم حدالامكان از مصرف غيرشرب همانند شست و شوى حياط، جلو منازل و.... جداً خوددارى فرماييد».

متولیان آب و فاضلاب در حالی مردم را دعوت به صرفه جویی می کنند که همه ساله در روزهای پایانی سال نظافت و شست و شو انجام می شود و چنین مشکلی پیش نیامده و همچنین اگر این توجیه آبفا هم پذیرش شود باید پرسید پس در طول سال گذشته که مدام قطعی آب و کمبود آب در سطح شهر وجود داشت و بارها هم توسط همین خبرگزاری رسانه ای شد، به چه دلیل بود؟ آیا آن موقع هم خانه تکانی وجود داشت؟!

اینکه مجموعه آب و فاضلاب شهرستان قروه سعی دارند ضعف مدیریت خود را به نام صرفه جویی نکردن مردم توجیه کنند یک طرف و اینکه فرماندار و دیگر متولیان مرتبط به راحتی توجیهات نادرست آبفا را می پذیرند هم یک طرف این ماجراست و معلوم نیست چه جریاناتی وجود دارد که با وجود آشکار بودن ضعف مدیریت آب و فاضلاب قروه، اقدامی جهت تغییر در این نهاد صورت نمی گیرد! آن هم مدیریتی که به راحتی زبان به تهدید خبرنگاران منتقد می گشاید.

جدای از این براساس اطلاعات وزارت نیرو تنها 2 درصد از منابع آب های زیرزمینی در بخش شرب مصرف می شود و بیشترین مصرف توسط بخش کشاورزی و صنعت است، حال متولیان آبفا برای این دو درصد به دنبال صرفه جویی هستند؟! چطور ممکن است میزان تولیدی آب در مخازن کاهش یابد؟ آیا هدر رفت آب در جای دیگری نیست که به دنبال کاهش مصرف مردم هستند؟!

این کم کردن فشار آب و یا قطع کردن آن نه می تواند به دلیل مصرف بی رویه مردم باشد و نه کاهش مخازن بلکه در بی تدبیری و ضعف مدیریتی نهفته است؛ ضعفی که از نظر فرماندار سابق نمونه بود و مورد تجلیل امام جمعه قرار گرفت اما از نظر مردم منفی بوده و مورد اعتراض!

در واقع اگر تا چند سال پیش فقط در فصول گرم سال شهرستان قروه با مشکل کمبود آب مواجه بود، در این چند سال اخیر وضعیت مدیریتی به گونه ای افت پیدا کرده که حتی در فصل زمستان هم مردم قروه با کاهش فشار آب و کمبود آب روبرو شدند.

متولیان امر در حالی آب شرب مردم را قطع می کنند و سخن از صرفه جویی دارند که از آن طرف منابع آب های زیرزمینی به راحتی توسط عده ای از کشاورزان دانه درشت بی رویه برداشت می شود و کسی هم مانع نیست!

با این وجود این قطعی مکرر آب در همین ابتدای سال نه تنها قابل قبول نیست بلکه باید نهادهای نظارتی پاسخ دهند که مردم تا به کی تاوان سیستم های مدیریتی ناکارآمد را بدهند؟!

در این زمینه بیشتر بخوانید:

* افزایش اعتراض به قطعی آب در قروه/مردم: آبفا پاسخ گو نیست!

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 29454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha