کاهش آثار منفی حاکم بر محیط زیست تابع دانش است

رئیس دانشگاه کردستان گفت: کاهش آثار منفی حاکم بر محیط زیست و جامعه، تابع میزان دانش انسان است.

به گزارش کرد پرس، حامد قادرزاده در همایش آشتی با طبیعت که در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: آثار جانبی فعالیت  محیط زیستی شامل دو دسته مثبت و منفی است، برای مثال اگر فردی باغی را احداث کند، علاوه بر خود، دیگران هم از این فعالیت منتفع می شوند و فردی که کارخانه سیمان را بنا می نهد علاوه بر وارد کردن ضرر و زیان به خود، محیط هم از آن متاثر می شود.

وی اظهار کرد: اینکه ما چقدر می توانیم از آثار منفی حاکم بر محیط زیست جلوگیری کنیم، تابع میزان دانش ما است.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: ٥۰ سال گذشته شکار و به دام انداختن حیوانات و پرندگان نوعی افتخار محسوب می شود، اما عدم توجه به آثار منفی این رفتار با محیط سبب از بین رفتن تنوع زیستی و جامعه از حالت طبیعی خارج و به حالت اوریب درآمد.

قادرزاده ادامه داد: در برخی از مناطق به بحران هایی رسیدیم که نه تنها از نظر اقتصادی که به لحاظ فنی هم قابل جبران نیست.

وی یادآور شد: تفاوت آنچه که به عنوان دانش در دنیا تثبیت شده، با آنچه که انسان در جستجوی آن بوده، این است که میزان آثار جانبی را به حداقل و آثار جانبی مثبت را به حداکثر میزان خود برساند.

رئیس دانشگاه کردستان بیان کرد: دانشگاه محل کاهش آثار جانبی منفی، تکریم ارزش ها، حفاظت از منابع طبیعی است، زیرا بحث توسعه تنها توزیع درآمد بین گروه های مختلف جامعه نیست، بلکه به معنی توزیع عادلانه بین نسل های مختلف است.

قادرزاده گفت: هر کشوری دارای یک سری ارزش ها است که مهم ترین و باارزش ترین ارزش جامعه نیروهای انسانی است که تفکر توجه به ارزش های محیطی و پیرامونی خود را دارد و آن ها را می بیند.

نابودی محیط زیست به واسطه سیاست های اشتباه و نامعقول

مدیر ارتباط جامعه و صنعت دانشگاه کردستان نیز در این همایش اظهار کرد: در ٤۰ سال گذشته ما با سیاست های اشتباه و نامعقول محیط زیست خود را نابود کرده ایم.

رشیدی افزود: در ۵۰ سال گذشته ۲۰۰ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی داشته ایم که طبق استانداردهای جهانی می توانستیم از ۲۰ درصد آن استفاده کنیم، اما با کمال تاسف در ۳٥ سال گذشته ۱۷٥ میلیارد متر مکعب از آب زیرزمینی استفاده شده است و به طور کلی، کلیه آب استراتژیک کشور که برای مواقع بحرانی می توانست گره گشا باشد، در کمال ناآگاهی و با مصرف غیرمعقول از آن برداشت نادرست کرده ایم.

وی ادامه داد: برای رفع بحران های محیط زیستی، دانشگاه کردستان در ۴ سال گذشته کمیته ای تحت عنوان محیط زیست و منابع طبیعی متشکل از اساتید دانشگاه، افراد متخصص و سمن های فعال در استان تشکیل داده است، تا بتوانیم مدیران اجرایی را در برنامه ریزی برای نحوه استفاده از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست یاری کنیم.

ضرورت اجباری شدن درس شناخت محیط زیست در دانشگاه ها

یک کارشناس تخصصی محیط زیست نیز در این همایش بیان کرد: طبق اصل ۴۵ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه همه بوده ولی جامعه نسبت به آن کم اهمیت است، همچنانکه با سدسازی، نابودی پوشش گیاهی و تغییر اکوسیستم، طبیعت را به خطر انداخته ایم.

نبی احسنی توسعه باغات، اجرای طرح طوبی و ایجاد شهرک های صنعتی را باعث تخریب منابع طبیعی دانست و یادآور شد: دانشگاه باید نسبت به پاسداری از طبیعت حساسیت نشان دهد و درس شناخت محیط زیست که در دانشگاه اختیاری است باید جزو دروس و واحدهای اجباری شود.

کد خبر 2755420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha