جان‌آتالای نماینده TÌP در آستانه مراسم تحلیف همچنان در زندان است

سرویس ترکیه - «جان آتالای» نامزد پارلمانی در بند TİP که به عنوان نماینده این حزب در انتخابات اخیر انتخاب شد در آستانه مراسم تحلیف نمایندگان، همچنان در زندان به سر می‌برد

به گزارش کردپرس، «جان آتالای» نامزد پارلمانی در بند حزب کارگران ترکیه(TİP) که در انتخابات ۱۴ می به عنوان نماینده این حزب انتخاب شد با وجود اینکه طبق تصمیمات دادگاه تجدیدنظر و قانون اساسی ترکیه باید آزاد می‌شد، همچنان در زندان به سر می‌برد.

بنا بر خبر منتشر شده در گازته دیوار، «جان آتالای» که از تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۲ پس از محکومیت به ۱۸ سال حبس در دادگاه موسوم به پارک گزی در زندان به سر می‌برد، با وجود نماینده پارلمان شدن وی در انتخابات پارلمانی ۱۴ می همچنان منتظر نتیجه درخواست آزادی خود که وکلای او به بالاترین دادگاه تجدیدنظر ارائه کرده‌اند به سر می‌برد.

آتالای در جریان دادگاه اعتراضات پارک گزی در سال گذشته به اتهام «اقدام برای سرنگونی دولت» بر اساس ماده ۳۱۲ قانون مجازات ترکیه به ۱۸ سال زندان محکوم شد. دادگاه حکم وی را تایید کرد، اما دادگاه تجدید نظر هنوز در مورد این پرونده تصمیمی نگرفته است. از این رو، هیچ حکم قطعی علیه آتالای وجود ندارد.

بر اساس اصل ۸۳ قانون اساسی ترکیه، برای فردی که به عنوان نماینده مجلس انتخاب می شود، تنها یک مانع برای کسب مصونیت قانونی وجود دارد. در صورتی که نماینده مجلس در جرایم مندرج در ماده ۱۴ که شامل جرایم «نقض قانون اساسی است» محکوم شده باشد، حق مصونیت برای وی قابل استفاده نیست.

حکم حبس آتالای که توسط دادگاه تجدیدنظر هنوز قطعی نشده است، این خطر را ایجاد می‌کند که وی نتواند از حق مصونیت خود استفاده کند زیرا ممکن است حکم وی مربوط به جرایم مندرج در ماده ۱۴ باشد.

کد خبر 2756572

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha