روایت های غم انگیز از 15 خرداد خونین بانه

سرویس کردستان- در بمباران 15 خرداد سال 1363 شهر بانه توسط هواپیماهای بعثی عراق 605 نفر شهید و بیش از هزاران نفر زخمی شدند که فاجعه ای انسانی را در تاریخ این شهر کوچک مرزی ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، از جنایت جنگی 15 خرداد بانه روایت های مختلفی از شاهدان عینی این واقعه غم انگیز تعریف شده برخی از خانواده ها پنج تا 6 نفر از اعضای خانواده خود را از دست دادند در این میان پدر شهید یادگار شریفی و همسر جانباز خاتون حسینی از روز روایت دیگر دارد.

 روز 15 خرداد سال 1363 مصادف بود با پنج رمضان مرزنشینان بانه برای گرامی داشت واقعه 15 خرداد سال 1342 در پارک شهر 15 خرداد کنونی جمع شده بودند ماموستا عبداله سوری در میان اجتماع بزرگ مردم سخنرانی می کرد که ناگهان پنج فروند هواپیمای جنگی با بمب های کشتار جمعی به اجتماع روزداران حمله کردند در آن زمان شهید یادگار شریفی کلاس پنجم بود که برای شرکت در این مراسم در پارک شهر به همراه همکلاسی هایش جمع شده بودند که یادگار و تعدادی از دوستانش شهید شدند.

محمد صالح شریفی که اکنون 82 سال سن دارد واقعه آن روز را این چنین تعریف  می کند: رمضان بود همان شب خواب بدی دیدم صبح بی خبر از همه جا سر کار رفتم یک خودرو تویوتا داشتم در شهر چرخی زدم نزدیک خانه رسیدم پسرم ریبوار به استقبالم آمد.

وی ادامه داد: ناگهان صدای شدیدی آمد از خانه بیرون آمدم تمام شهر در دود غلیظی ناپدید شده بود خودم را به پارک شهر رساندم همه جا جنازه های خونی و دست و پاهای قطع شده بود سر عبدالله فرجی از بدنش جدا شده بود بر روی شاخه چنار پارک می چرخید محمد عزیزی بدون سر در حال فرار بود.

24 نفر از همکلاسی های شهید یادگار به همراه وی در روز 15 خرداد شهید شدند

شریفی گفت: تمام شهر را برای یافتن یادگار زیر رو کردم اما خبری از پسرم نبود ساعت 2 بعد از ظهر در بیمارستان صلاح الدین ایوبی بیش از 10 جنازه در پتو پیچیده شده بودند اولین جنازه را که باز کردم سر یادگار را پیدا کردم مغزش متلاشی شده بود مغزش را در یک کیسه پلاستیک گذاشتم.

وی اضافه کرد: به همراه جنازه پسرم  پای یک زن را پیچیده بودند اما دست یادگار از شانه اش قطع شده بود همسرم با پای برهنه به دنبالم می دوید وقتی بار دیگر هواپیماها برگشتن سرش بر لبه جدول خورد یک ماه بی وقفه گریه می کرد سرش به شدت ضربه دیده بود.

بعد از پیدا کردن جنازه در منزل یکی از همسایه هایمان غسل دادیم و به خاک سپردیم

زندگی ما بعد از این واقعه تلخ دگرگون شده همسرم سالهاست از درد ناشی از این ضربه رنج می برد دست و پاهایش به سختی حرکت می کنند

خاتون حسینی مادر شهید یادگار شریفی نیز می گوید: من در خانه بودم مشغول آماده کردن مقدمات ناهار بودم که صدای شدیدی آمد هواپیماهای بعثی قصد نابود کردن کل مردم شهر را داشتند از سلیمان بگ تا حمام هاوری را بمباران کردند از خانه بیرون امدم به دنبال همسرم دویدم با پای برهنه به پارک شهر رفتیم کف پایم خونی شده بود تکه گوشت لای انگشتان پایم گیر کرده بوده بار دیگر هواپیماها برگشتند سر به لبه جدول خورد.

جنازه یادگار را در بیمارستان پیدا کردیم و تمام مساجد شهر را گشتیم تا جایی پیدا کنیم و جنازه را غسل دهیم اما مساجد جای نداشتند جنازه پسرم را در منزل یکی از همسایه ها شستیم پای یک زن به همراه جنازه بود اما دست پسرم از شانه اش قطع شده بود پا را جداگانه خاک کردیم.

 شنوایی  گوش سمت راستم کاملا از دست دادم و امتیاز جانبازی دارم اما هزینه های درمان به حدی بالا است که توان پرداخت آن را نداریم فاکتور هزینه های درمان را به اداره تحویل دادیم اما بیمه هزینه های درمان را تاکنون به ما پرداخت نکرده نیاز به همکاری بیشتری داریم در بانه هیچگونه خدمات درمانی به ویژه جانبازان ارائه نمی شود ما ما مجبوریم برای درمان به شهرهای دیگر سفر کنیم که این علاوه بر هزینه درمان هزینه سفر را نیز باید متحمل شویم.

مصطفی احمدی شاهد عینی حادثه تلخ روز 15 خرداد را چنین بازگو می کنند:

در آن روز من از فاصله دور شاهد بمباران هواپیماهای بعثی بودم صدای دلخراش هواپیماها و ریزش بمبها را شنیدم ناگهان دود غلیظی به آسمان بلند شد و همه جا فرا گرفت. خودم را به سرعت به پارک شهر که محل اجتماع مردم برای راهپیمایی بود رساندم همه جای پارک پر بود از دست و پاهای تکه تکه و جنازه های سوخته، تا آن روز چنین صحنه های دلخراشی ندیده بودم توان نزدیک شدن به پیکرهای شهدا را نداشتم.

این شهروندان می افزاید: تکه های لباس، کفش های نیم سوز شده و تکه های گوشت سوخته شهیدان بر روی درختان چنار پارک که 10تا 15 متر طول داشتند پاشیده بود. جنازه 2 تا از پسر عموهایم که حدود 13 و 14 سال سن داشتند را در میان پیکر شهدا پیدا کردم میان جنازه ها سرگردان بودم این طرف و آن طرف می رفتم و نمی توانستم کاری انجام دهم بغض گلویم را فشار می داد نمی توانستم نفس بکشم سرگردان بودم قدرت تصمیم گیری نداشتم.

پس از لحظاتی با آرام شدن اوضاع خودروهای امدادی آمدند و پیکرهای شهدا را جمع کردند کسانی را به یاد می آورم که با شیون و زاری دنبال جنازه عزیزانشان می گشتند خیلی از این افراد جنازه عزیزانشان که شهید شده بودند را می شناختند و با خود بردند تا به خاک بسپارند برخی دیگر تکه های لباس و گوشت، سر و بدن تکه تکه شده عزیزانشان را پیدا کردند.

به مناسبت بمباران 15 خرداد سال 1363 بانه قرار است در روز هیجدهم خرداد یادواره کشوری شهدای 15 خرداد با حضور خانواده شهدا بانه برگزار شود و دبیرخانه دائمی این یادواره نیز در فرمانداری بانه فعالیت خود را آغاز کرده همچنین سایت یادوار نیز راه اندازی شده است

یادواره کشوری شهدای 15 خرداد شهرستان بانه برگزار می شود

فرماندار شهرستان بانه در گفت وگو با خبرنگار کرد پرس گفت: یادواره کشوری شهدای 15 خرداد سال 1363 بانه با هدف ارتقای جایگاه این شهدا و بزرگداشت خاطره این روز تاریخی در بانه برگزار می شود.

کمال خدری افزود: یادواره کشوری شهداری 15 خرداد سال 1363 شهرستان بانه در روز هیجدهم خرداد با حضور مهمانان کشوری و استانی و خانواده های شهدای این واقعه برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه شهید و شهادت در نظام اسلامی اظهار داشت: در این روز تاریخی 220 نفر به درجه جانبازی و 606 نفر از انصار و مهاجرین با بمباران هواپیماهای رژیم بعثی با زبان روزه به درجه رفع شهادت نائل آمدند و خون های رنگین مهاجرین انصار در هم آمیخته شد که درخت تنومند انقلاب را آبیاری کردند.

خدری اضافه کرد: شهرستان شهید پرور بانه 840 شهید، 1333 نفر جانباز و 99 آزاده تقدیم آرمان های مقدس انقلاب اسلامی کرده و در جریان جنگ تحمیلی به طور مرتب آماج حملات هوایی رژیم بحثی عراق قرار داشت.

وی با بیان اینکه همه ما باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم،گفت: جامعه اسلامی ما موهون ایثارگری و جانفشانی شهدا و جانبازان سرافزار است و شهرستان بانه هم میراث دار خاطرات ماندگار شهدای است که جان گران بهای خود را تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کرده و امنیت و آسایش کنونی را به ارمغان آوردند.

فرماندار شهرستان بانه ادامه داد: دبیر خانه یادواره کشوری شهدای 15 خرداد بانه در فرمانداری بانه با مسئولیت فرمانداری دایر شده و سایت یادواره نیز فعال شده است.

مردم شهرستان بانه به دلیل مرزی بودن و همجواری با کشور عراق در هشت سال جنگ تحمیلی آسیب های بسیاری دیدند که ضروریت یک مرکز درمانی ویژه خانواده های شهدا و جانباز را اندازی شود که این خانواده های که بسیاری از آنها در دوره سالمندی هستند مجبور نشود به شهرهای دیگر سفر کنند.

هیات اعزامی سازمان ملل متحد پس از بررسی و تحقیقات گسترده در بانه ابعاد مختلف بمباران 15 خرداد بانه با تایید این حادثه خونین توسط هواپیماهای جنگی عراق بعد از مشاهده قطعات بمب ها اعلام کردند در این بمباران از بمب های کشتار جمعی استفاده شده است.

کد خبر 2756617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha