لزوم تلاش آمریکا برای برقراری آتش بس میان آنکارا و پ.ک.ک

سرویس جهان-، جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در ترکیه و نماینده ویژه سابق این کشور در ائتلاف مبارزه با داعش تاکید کرده که لازم است آمریکا از فرصت انتخاب دوباره اردوغان برای حل مسائل مهم از جمله برقراری آتش بس با پ.ک.ک، عضویت سوئد در ناتو و فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه استفاده کند.

به گزارش کردپرس، جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در ترکیه و نماینده ویژه سابق این کشور در ائتلاف مبارزه با داعش انتخاب دوباره رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه را فرصتی تازه برای تعامل بیشتر ترکیه و آمریکا دانسته که لازم است آمریکا برای حل برخی معضلات از آن استفاده کند.

جیمز جفری که در حال حاضر رئیس مرکز مطالعاتی مرکز ویلسون است، در یادداشتی که در وبسایت این اندیشکده منتشر شده است، اردوغان را خاری در چشم غرب دانسته است که سالها همچنان رهبر بلامنازع در ترکیه خواهد بود. بنابراین، به گفته او، لازم است آمریکا تعامل با ترکیه را برای حل برخی اختلافات مهم با این کشور بیشتر کند.

جیمز جفری موضوع پ.ک.ک را چالش برانگیزترین اختلاف میان آمریکا و ترکیه توصیف کرده است که لازم است نسب به حل این موضوع تعامل بیشتری صورت بگیرد. این مقام ارشد سابق دولت آمریکا همچنین حمایت واشنگتن از نیروی 100000 نفری SDF در شمال شرق سوریه به رهبری کردها را عامل خشم ترکیه از آمریکا در مورد سوریه دانسته است.

او توصیف کرده است حالا که آمریکا با انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه به مدت 5 سال دیگر مواجه شده، لازم است دو طرف به طور جدی و در سطح بالا برای حل موضوعات مهم تعامل جدی داشته باشند.

این مقام سابق آمرکیا تاکید کرده است که یکی از مسائل مهمی که واشنگتن و آنکارا باید سریع به آن بپردازند امکان برقراری آتش بس دولت ترکیه با پ.ک.ک و حتی الامکان فراهم کردن زمینه ادامه خودداری ترکیه از عملیات نظامی علیه کردهای سوریه است.

این مقام آمریکایی کشورش را به کم کاری برای حل مسئله کردها بویژه در سوریه متهم کرده و معتقد است اگر آمریکا اقدام به تعامل جدی برای رفع اختلافات میان ترکیه و کردهای سوریه می کرد، ممکن بود این امر مانع عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه شود.

او تاکید کرده است که آینده روابط کردهای سوریه با دمشق، آمریکا و روسیه هنوز معلوم نیست و آمریکا هم موضع روشنی در این خصوص ندارد.

کد خبر 2757074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha