ساخت کریدور زنگزور اهمیت استراتژیک ترکیه را افزایش خواهد داد

سرویس ترکیه - وزیر حمل و نقل ترکیه کریدور زنگزور را عامل افزایش اهمیت استراتژیک ترکیه در منطقه دانست.

به گزارش کردپرس، عبدالقادر اورال اوغلو  وزیر حمل و نقل و زیر ساخت های ترکیه، در نوشتاری انجام پروژه کریدور زنگزور را عامل مهمی در افزایش اهمیت استراتژیک ترکیه در منطقه توصیف کرد.

اورال اوغلو در این نوشته که از سوی آژانس خبری آناتولی نیز منتشر شد، با تاکید بر این که کریدور زنگزور فرصت‌های جدیدی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در جنوب قفقاز فراهم می‌کند، بهره‌برداری از کریدور زنگ‌زور را به عنوان مسیری از پکن تا لندن توصیف کرد که اجرای پروژه های قابل توسعه در حوزه دریای خزر با همکاری آذربایجان بر اهمیت استراتژیک ترکیه خواهد افزود.

اورال اوغلو از تداوم ساخته شدن بخشی از خط جاده تا مرز ارمنستان، همچنین خط آهن از هورادیز تا اردوباد نخجوان خبر داد.

او با بیان این که برای ساخت خط 43 کیلومتری ارمنستان که از منطقه زنگزور عبور می کند، مذاکراتی بین آذربایجان و روسیه در حال انجام است، اعلام کرد که بهره برداری از خطوط جاده و خط آهن مذکور به موازات این گفتگوها آغاز خواهد شد.

اورال اوغلو با اشاره به اینکه در چارچوب پروژه راه‌آهن قارص- نخجوان یک مسیر حمل‌ونقل جدید بین ترکیه و آذربایجان  فراهم می شود، نوشت: «خط 158 کیلومتری اردوباد تا ایستگاه ولی داغ واقع در شمال نخجوان به طور کامل بازسازی خواهد شد، علاوه بر این، این خط از ولی داغ تا مرز ارمنستان 14 کیلومتر دیگر امتداد خواهد یافت. به این ترتیب، مسیر قارص - دیل اوجو جایگزینی برای خط مرزی قارص-تفلیس-باکو خواهد شد که از گرجستان عبور می کند.  این مسیر دسترسی به کریدور (زنگزور) را با اتصال به نخجوان امکان پذیر می کند.»

وزیر حمل و نقل ترکیه ابراز امیدواری کرد که کریدور زنگزور با دارا بودن ویژگی های اجتماعی-اقتصادی، ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی که آسیای مرکزی، منطقه خزر، آذربایجان و ارمنستان را به ترکیه متصل می کند و شبکه راه آهن بین روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه را گسترش می دهد، تأثیر مثبتی بر تجارت منطقه داشته باشد.

گفتنی است، پس از وقوع جنگ 44 روزه و برقراری آتش بس در پاییز 2020 میان آذربایجان و ارمنستان، ارمنستان متعهد شد که در ازای باز شدن کریدور لاچین برای رفت‌وآمد ساکنان ارمنی خان‌کندی، کریدور زنگزور را برای تزانزیت کالا از آذربایجان به نخجوان باز کند. ترکیه و آذربایجان که در سال های اخیر روابط خود را در حوزه های مختلف نظامی و اقتصادی افزایش داده اند، امیدوارند که راه اندازی این کریدور، مسیر تجاری از چین به اروپا را با تاکید بر نقش این دو کشور باز کند. 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در بازگشت از سفر خود به باکو، موضع ایران در قبال کریدور زنگزور را باعث ناخشنودی ترکیه و آذربایجان توصیف کرد. اردوغان ایران را مشکل اصلی در راه اندازی پروژه کریدور زنگزور دانست.

کد خبر 2757204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha