ایران رتبه سوم برداشت بیش از حد منابع آب زیرزمینی/ خسارتی که جبران ناپذیر است

سرویس آذربایجان غربی- الیاس آقایان زاده، کارشناس ارشد آبهای زیرزمینی با اشاره به اینکه ایران در رتبه سوم برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی قرار دارد، گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی خسارتی جبران ناپذیر است و صرفه جویی در مصرف آب باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود.

به گزارش کردپرس،  الیاس آقایان زاده، اظهار کرد:  آب‌های زیرزمینی که در خُلَل و فُرَج خاک هایی که میلیون ها سال پیش در اثر فرسایش و رسوبگذاری تجمع پیدا کرده است؛ این منابع آب به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آب‌های سطحی و بارندگی تغذیه می‌شوند و استفاده پایدار از این منابع به معنای برداشت محدود از آن‌هاست.

او ادامه داد: در دهه های اخیر برداشت بی رویه آب از آبخوان باعث کاهش فشارآب منفذی در اطراف چاه‌ها می‌شود که خود باعث افزایش تنش عمودی (فشار) در اطراف حوزه پمپاژ شده و در نهایت باعث نشست زمین می‌شود.

کارشناس ارشد آبهای زیرزمینی  تاکید کرد: خطر فرونشست زمین یک خطر جهانی بوده و به معنی مرگ سفره آب زیرزمینی است؛ در این پدیده با برداشت بی‌رویه و نامتعادل آبهای زیرزمینی، تعادل بین فشار آب منفذی و فشار وزنی خاکهای بالایی بهم خورده و باعث از بین رفتن منافذ خاک می‌شود که در نهایت لایه‌های خاک متراکم شده و فرونشست زمین اتفاق می‌افتد، در این شرایط هرگز امکان احیای سفره آب زیرزمینی وجود نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا در رتبه سوم برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی قرار دارد، گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی خسارات جبران ناپذیری به ذخیره آب‌های زیرزمینی و همچنین خاک وارد کرده است، حفر چاه‌های عمیق در بسیاری از مناطق موجب پایین رفت شدید آب شیرین و بالا آمدن آب شور شده‌است.

آقایان زاده اضافه کرد: هدفی که برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان تعیین شده بدون همکاری شهروندان مقدور نیست. یعنی تا زمانی که خود ما باور نکنیم در آستانه چه فاجعه ای هستیم و صرفه جویی در مصرف آب تبدیل به یک گفتمان غالب در جامعه نشود مشکل پابرجا می ماند.

او در پایان گفت: یه یاد داشته باشیم هرگونه برداشت از منابع آب زیرزمینی چه از چاه مجاز و چه غیر مجاز تیری بر پیکر سفره های آب زیرزمینی است. پس به فکر نسلهای آینده باشیم و درست مصرف کنیم.

کد خبر 2757537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha