شناسایی بیش از ۴۵۸ گونه گیاه دارویی در آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و بیش از ۴۵۸ گونه از این گیاهان دارویی شناسایی شده و استان از این لحاظ در سطح کشور کم نظیر است.

به گزارش کردپرس، خسرو شهبازی تصریح کرد: آذربایجان غربی یکی از مهم ترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است که از نظر تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است

او ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد از این گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی و به صورت خودرو به عمل می آیند.

شهبازی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۵۸ گونه از گیاهان دارویی در سطح استان شناسایی شده که از این لحاظ در سطح کشور کم نظیر است.

او ادامه داد: در جهت حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی این سازمان با استفاده از اعتبارات حوزه ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول سال های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اقدام به توزیع بذور و نهال گیاهان دارویی و نهال گل محمدی کشت بافتی به تعداد ۶۲۵۰۰ اصله کرده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: همچنین با استفاده از اعتبارات طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار با خرید توزیع بذر و نهال رایگان در سال ۱۳۹۹ در سطح ۲۵۰ هکتار اجراشد و در سالجاری در سطح ۴۰۰ هکتار اجرا می شود

شهبازی تاکید کرد: از گیاهان دارویی مهم که در سطح استان در طی سالیان متمادی و توسط کشاورزان منطقه کشت شده و امروزه به عنوان گونه های بومی استان یاد شده که در این زمینه به عنوان قطب تولید این گیاهان نیز تلقی می شود، می توان از بیدمشک، بادرشبی، گل محمدی و سماق نام برد که در حال حاضر بیدمشک با سطح کشت ۵۰ هکتار دارای تولید کل بیش از ۸۰۰ تن ماده تر می باشد که بیش از ۳۰ درصد تولید کل کشور را شامل می شود.

او افزود: سالانه ٨ هزار و ۳۰۰ تن گیاه دارویی در استان از سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زیر کشت برداشت می‌شود

به گفته شهبازی؛ در حال حاضر ۲۳ واحد تولیدی فرآورده ای گیاهان دارویی در رابطه با تولید انواع عرقیات گیاهی، عصاره بذر و سایر اجزاء گیاهی، بسته بندی گیاهان دارویی، تولید دمنوش ها و استخراج اسانس گیاهی با ظرفیت اسمی ۲۱ هزار و ۷۷۰ تن در سطح استان فعالیت می کنند.

دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی به میزبانی دانشگاه ارومیه با شرکت اساتید و دانشجویان حوزه گیاهان دارویی در ۲۱ تیرماه در ارومیه آغاز و تا ۲۲ تیر ادامه دارد.

کد خبر 2758176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha