ارتباطی میان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و عضویت سوئد در ناتو وجود ندارد

سرویس جهان- پارلمان اروپا موافقت دولت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو در برابر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را رد کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان در نشست هفته گذشته ناتو ضمن ابراز موافقت با عضویت سوئد در ناتو، درخواست کرد کشورهای اتحادیه اروپا روند درخواست ترکیه برای پیوستن به این نهاد را به جریان بیاندازند.

اما نشریه المانیتور از مخالفت پارلمان اروپا با درخوست ترکیه خبر داد و نوشت: اعضای پارلمان اروپا  تاکید کرده اند که این دو روند هیچ ارتباطی با هم ندارند. پارلمان اروپا در گزارش جدید خود از ترکیه خواسته است هرچه زودتر با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی پارلمان اروپا، نمایندگان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا تاکید کرده اند که روند درخواست عضویت یک کشور در سازمان ناتو را نمی توان به درخواست یک کشور دیگر برای عضویت در اتحادیه اروپا مرتبط کرد.

ناچو سانچز آمور، گزارشگر امور ترکیه در پارلمان اروپا بعد از انتشار بیانیه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا تاکید کرد که ترکیه نباید از موافقت با خواسته سوئد به عنوان ابزاری برای موفقیت در پیوستن به اتحادیه اروپا استفاده کند بلکه باید به نقض آزادی های اساسی و حاکمیت قانون پایان دهد.

پارلمان اروپا تاکید کرده است که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بدون التزام این کشور به قوانین و موازین این اتحادیه امکانپذیر نیست.

مارک پیرینی، نماینده سابق اتحادیه اروپا در ترکیه مشخصا گفته است تا زمانی که دولت ترکیه استقلال قبرس را به رسمیت نشناسد، قوانین ضد ترور را اصلاح نکند و به بازگردادن حامیت قانون در ترکیه تن ندهد، امکان عضویت این کشور در اتحادیه اروپا وجود ندارد.

کد خبر 2758434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha