پارلمان اروپا: ترکیه با این شرایط نمی تواند عضو اتحادیه اروپا شود

سرویس ترکیه - پارلمان اروپا با رای اکثریت گزارش پر از انتقاد گزارشگر اتحادیه اروپا در امور ترکیه را پذیرفت؛ و اعلام کرد که با این شرایط عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ناممکن است.

به گزارش کردپرس، پارلمان اروپا روز گذشته گزارش سالانه تهیه شده درباره ترکیه را پذیرفت. این گزارش مربوط به سال 2022 است. پارلمان اروپا اعلام کرد که در شرایط کنونی از سر گیری روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا ناممکن است و بر یافتن یک چاچوب «واقع‌بینانه‌تر» به جای عضویت در اتحادیه اروپا تاکید کرد.

گزارش 2022 ترکیه که توسط ناچو سانچز آمور گزارشگر اتحادیه اروپا در امور ترکیه تهیه شده بود روز گذشته 13 سپتامبر با 434 رای موافق در مقابل 18 رای مخالف و  152 رای ممتنع در رای گیری مجمع عمومی پارلمان اروپا پذیرفته شد. 

این گزارش دارای انتقاداتی درباره موضوعاتی مانند حقوق اساسی و حاکمیت قانون در ترکیه است.

این گزارش با ابراز تاسف از زمین لرزه های 6 فوریه ترکیه بر حمایت اتحادیه اروپا از ترکیه برای رفع نیازهای بشردوستانه این کشور تاکید کرده است.

گزارشگر اتحادیه اروپا در حالی که در این گزارش از محکومیت جنگ در اوکراین توسط ترکیه و تعهد این کشور به حاکمیت اوکراین بر تمامیت ارضی خود، تقدیر کرده است، خواستار تبعیت صد درصدی ترکیه با سیاست های اتحادیه اروپا در قبال روسیه شده است.

در این گزارش همچنین از ترکیه خواسته شده تا در اسرع وقت با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

این گزارش همچنین ترکیه را به عدم تحقق دموکراسی، عدم وجود استقلال در دستگاه قضائی و عدم آزادی بیان و استقلال در رسانه ها، همچنین عدم رعایت حقوق گروه های مختلف قومی، مذهبی، زنان و دیگر اقلیت ها متهم کرده است؛ و خواستار رعایت تمامی تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) شده است.

در این گزارش همچنین از مداخلات ترکیه در امور سوریه، عراق و لیبی انتقاد شده و اعلام شده که سیاست خارجی ترکیه از بسیاری جهات با مواضع اتحادیه اروپا در تناقض است. 

در این گزارش تلاش های ترکیه برای ادامه میزبانی از بزرگترین جمعیت پناهنده جهان مورد قدردانی قرار گرفته و از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته شده است تا حمایت بیشتری از ترکیه کند.

در این گزارش آمده است که از سرگیری روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا در شرایط کنونی نا ممکن است و توصیه شده است که فرآیندی برای یافتن چارچوبی «موازی و واقع‌بینانه» آغاز شود که منافع دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ترکیه را برای آینده میسر کند.

کد خبر 2760802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha