افزایش 40 درصدی خودکشی کودکان در ترکیه؛ 53 درصد این کودکان دختر هستند

سرویس ترکیه - نماینده CHP با اعلام آمار چشمگیر خودکشی کودکان در ترکیه نسبت به تداوم این وضعیت در دوران زمامداری AKP بر ترکیه هشدار داد.

به گزارش کردپرس، تحسین بجان نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از یالوا، با اشاره به آمار بالای خودکشی در بین کودکان در ترکیه، نسبت به افزایش شمار خودکشی ها در دوران زمامداری حزب عدالت و توسعه (AKP) در ترکیه هشدار داد و جامعه ترکیه را در معرض خطری جدی دانست. 

در پی خودکشی یک کودک با اقدام به انداختن خود روی ریل های مترو در ایستگاه مرمره ینی قاپی استانبول، موضوع خودکشی کودکان در ترکیه بار دیگر توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. 

به نوشته روزنامه جمهویت، تحسین بجان نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از یالوا، در سخنانی مشکلات اقتصادی، ناکارآمدی سیستم آموزشی، انزوای اجتماعی ناشی از نابرابری اجتماعی، نابرابری فرصت ها، خشونت خانگی و کودک آزاری  را از عوامل تشدید کننده خودکشی کودکان در ترکیه نام برد.

افزایش 53 درصدی خودکشی در دوران زمامداری AKP

بجان با بیان این که موارد خودکشی در زمان زمامداری دولت توسط دولت AKP چیزی در حدود 53 درصد افزایش داشته است، گفت: «شمار خودکشی ها که در سال 2003 در حدود دو هزار و 705 نفر بوده، در سال 2022 به 4 هزار و 146 نفر افزایش یافته است. در مجموع 63 هزار و 244 نفر بین سال های 2003 تا 2022 به زندگی خود پایان داده اند.»

او افزود: «بر اساس این داده ها در هر هفته در طی  20 سال گذشته 61 نفر با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده اند. یعنی ما با یک مشکل اجتماعی بسیار جدی روبرو هستیم.»

از هر 33 نفری که با خودکشی می میرند، یک نفر زیر 15 سال است

بجان با اشاره به آمار بالای خودکشی کودکان در ترکیه گفت: «این واقعیت که از هر 33 نفری که دست به خودکشی می‌زند، یک نفر کمتر از 15 سال دارد، نشان می‌دهد که اثرات منفی مشکلات اجتماعی، استرس، فشار، آسیب‌ها یا مشکلات روانی-اجتماعی که کودکان در معرض آن قرار دارند در حال افزایش است. عواملی مانند ستم مبتنی بر جنسیت، نابرابری ها، خشونت و آزار جنسی که دختران در مراحل مختلف زندگی خود در معرض آن هستند، رابطه آنها را با زندگی از بین می برد.»

بجان با تاکید بر اینکه بحران اقتصادی سال های اخیر باعث افزایش شدید نرخ خودکشی در کودکان شده است، گفت: «در 2 سال گذشته با عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی، شمار کودکانی که دست به خودکشی زده‌اند، 40 درصد افزایش یافته است. شمار خودکشی های کودکان که در سال 2020 در حدود 58 مورد ثبت شده است، در سال 2022 به 81 مورد رسیده است. سیاستمداران باید توجه لازم به سلامت روان کودکان و حمایت از آنها را به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف خود بدانند.»

53 درصد کودکانی که خودکشی می کنند، دختر هستند

نماینده CHP همچنین از شمار بالای خودکشی در مییان کودکان دختر خبر داد و گفت: «بین سال های 2003 تا 2022، هزار و  673 کودک زیر 15 سال با خودکشی جان خود را از دست داده اند. 53 درصد آنها دختر هستند. در عین حال، توسعه سیاست هایی برای جداسازی مدارس در ترکیه، افزایش فشار جنسیتی، تلاش برای محدود کردن زنان در یک دایره اجتماعی کوچک که از دوران کودکی آغاز می شود، خبر از افزایش خودکشی ها در آینده نزدیک می دهند.»

کد خبر 2758609

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha