343 نارین دیگر در 6 ماه گذشته در ترکیه کشته شده اند

سرویس ترکیه - مرکز حقوق کودک FISA از جان باختن ۳۴۳ کودک در ترکیه تنها در ۶ ماه گذشته و به دلایل «قابل پیشگیری» خبر داد.

به گزارش کردپرس، بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز حقوق کودک FISA که تنها با مرور اخبار رسانه‌ها جمع‌آوری شده است، از سال ۲۰۲۲ تاکنون حداقل ۱۳۳ کودک به دلیل خشونت خانگی جان خود را از دست داده‌اند. تنها در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴، ۳۴۳ کودک به دلایل «قابل پیشگیری» جان خود را از دست داده‌اند. یعنی اگر اقدامات کافی انجام می‌شد، این ۳۴۳ کودک اکنون زنده بودند.

بر اساس اطلاعاتی که مرکز حقوق کودک FISA تنها با مرور اخبار رسانه‌ها به دست آورده است، از سال ۲۰۲۲ تاکنون حداقل ۱۳۳ کودک به دلیل خشونت خانگی، قتل کودکان یا مرگ‌های مشکوک جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که ترکیه درگیر بحث‌هایی درباره مرگ نارین گوران، کودک ۸ ساله، و شفاف‌سازی آن است، گزارش FISA نشان می‌دهد که نارین تنها یک نمونه نیست و در ترکیه بحران جدی‌ای در زمینه امنیت کودکان وجود دارد.

مرکز FISA که در حوزه حقوق کودک در ترکیه فعالیت می‌کند، هر سال گزارشی در خصوص نقض حقوق زندگی کودکان منتشر می‌کند. این گزارش‌ها براساس داده‌های به دست آمده از اخبار رسانه‌ها تهیه می‌شوند؛ به این معنا که ما نمی‌دانیم چند کودک دیگر که در اخبار ذکر نشده‌اند، حق زندگی خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل گزارش از عبارت «دست کم» استفاده می‌کند.

نارین تنها نیست: ۳۴۳ کودک به دلایل قابل پیشگیری کشته شدند
گزارش «حق زندگی کودک» FISA برای دوره ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴ نشان داد که تنها در ۶ ماه، ۳۴۳ کودک به دلایل «قابل پیشگیری» جان خود را از دست داده‌اند.

این به این معناست که ۳۴۳ کودک، اگر اقدامات کافی انجام می‌شد و سیاست‌های درستی اتخاذ می‌شد، محافظت می‌شدند و اکنون زنده بودند.

اگر بخواهیم گزارش را جزئی‌تر بررسی کنیم، ۳۴ کودک به دلیل نقض حق زندگی توسط دولت کشته شدند. بر این اساس، ۱ کودک به دلیل برخورد با خودروی زرهی، ۱ کودک به دلیل انفجار مین جان باخت. ۲ کودک در حین دریافت خدمات مراقبتی، ۷ کودک هنگام دریافت خدمات آموزشی، ۲ کودک در آتش‌سوزی‌های جنگلی، ۱۳ کودک در حین دریافت خدمات درمانی و ۷ کودک در حین عبور از مرز کشته شدند.

۳۰۹ کودک به دلیل سهل‌انگاری و ناکارآمدی دولت، کشته شدند

یکی از عناوین برجسته در این بخش، خودکشی است. بر اساس این گزارش، در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴، ۳۲ کودک خودکشی کرده‌اند. به دنبال افزایش مالکیت اسلحه شخصی، ۸ کودک کشته شده‌اند. در درگیری میان گروه‌ها، یک کودک کشته شده و ۱۷ کودک به طرز مشکوکی جان باخته‌اند.

۲۳ کودک بر اثر خشونت جان باختند

در ۶ ماه گذشته، ۲۳ کودک به دلیل خشونت جان خود را از دست داده‌اند. ۶ کودک به قتل رسیده‌اند. ۴ کودک به دلیل خشونت خانگی، ۹ کودک به دلیل خشونت جنسی، ۴ کودک به دلیل خشونت همسالان کشته شده‌اند.

۱۹۵ کودک به دلیل سهل‌انگاری جان باختند

اگر بخواهیم این را جزئی‌تر بررسی کنیم، ۲۸ کودک به دلیل حوادث خانگی و عدم امنیت فیزیکی خانه‌ها، ۴۴ کودک در مناطق شهری و روستایی و فضاهای باز، ۹۵ کودک در تصادفات جاده‌ای و ۱۵ کودک در آتش‌سوزی‌ها کشته شده‌اند.

33 کودک کار کشته شده اند

یکی دیگر از بخش‌های برجسته گزارش، حوادث کاری است. تنها در ۶ ماه، ۳۳ کودک حین کار جان خود را از دست داده‌اند. ۲۲ کودک کارگر و ۱۱ کودک در حوادث کاری کشته شده‌اند.

تمام این آمارها نشان می‌دهند که هر کودک به یک آمار تبدیل می‌شود و حتی هنگام خواندن این ارقام، احساس همدردی خود را از دست می‌دهیم. به همین دلیل، در این گزارش، هر کودک به‌صورت جداگانه ذکر شده است.

کودکی ۸ ساله خودکشی کرده است/ در ۶ ماه، ۳۲ کودک خودکشی کرده‌اند

گفته شد که نارین تنها نیست؛ مرگ او، همانند دیگران، چهره‌ای از بحران اجتماعی است که ترکیه از آن عبور می‌کند. در این گزارش، یک نکته مهم وجود دارد که نشان‌دهنده ابعاد این بحران است. ازگی کومان، بنیان‌گذار مرکز حقوق کودک FISA، در مقاله‌ای که در روزنامه ینی یاشام نوشته، به این موضوع اشاره می‌کند که در ۶ ماه، ۳۲ کودک خودکشی کرده‌اند.

بر اساس آمار TÜİK (مرکز آمار ترکیه)، وضعیت حتی شوک‌آورتر است. از ۴ هزار و ۱۴۶ مورد خودکشی در سال ۲۰۲۲، ۸۱ مورد در میان کودکان زیر ۱۵ سال و ۴۱۰ مورد در میان نوجوانان ۱۵ تا ۱8 سال رخ داده است. TÜİK در سال ۲۰۲۱ نیز گزارش داده که ۷۱ کودک زیر ۱۵ سال و ۳۷۷ کودک ۱۵ تا ۱۹ سال خودکشی کرده‌اند.

به گفته کومان، خودکشی کودکان باید به‌عنوان یک مسئله عمیق حقوق بشری مورد بررسی قرار گیرد. به‌ویژه در دوره‌های بحران مانند جنگ، درگیری و بلایای طبیعی مانند زلزله، این بحران‌ها افزایش می‌یابند و کودکان به حمایت‌های طولانی‌مدت روانی و اجتماعی نیاز دارند. اما به‌ویژه پس از زمین لرزه های ششم فوریه، نیازهای این مناطق به‌مرور زمان برآورده نمی‌شوند، که این نیز به افزایش خودکشی‌ها منجر می‌شود.

کومان می‌گوید: «ما داریم در مورد خودکشی کودکان ۸ ساله صحبت می‌کنیم.» و اضافه می‌کند: «اگر اقداماتی اتخاذ نشود، کودکان به از دست دادن زندگی‌های خود ادامه خواهند داد.»

سیاست‌های محافظه‌کارانه دولت و خروج از کنوانسیون استانبول

گزارش FISA و مورد نارین بار دیگر نشان می‌دهد که ترکیه باید گام‌های جدی در زمینه امنیت کودکان بردارد؛ در عین حال، کارشناسان تأکید دارند که مشکل تنها یک مورد نیست و تغییرات سیستماتیک ضروری است.

سازمان‌های حقوق زنان هشدار می‌دهند که افزایش محافظه‌کاری و سیاست‌های دولت که بر خانواده‌محوری متمرکز است، در محافظت از کودکان ناکام مانده‌اند و اقداماتی مانند خروج از کنوانسیون استانبول و تصویب قانون حفاظت از حیوانات، باعث افزایش آسیب‌پذیری گروه‌های حساس شده است.

جای زن و کودک در خانواده ای که سنگ آن را به سینه می زنید کجا است؟

«فیدان آتاسلیم»، دبیرکل «پلتفرم کشتار زنان را متوقف می کنیم» در تظاهراتی که در استانبول برگزار شد، گفت: «شما همیشه سیاست‌های خانواده‌محور را مطرح می‌کنید. این هم خانواده‌ای که می‌خواهید! جایگاه زن در این خانواده کجاست؟ کودک کجای این خانواده است؟» و اعتراض خود را بیان کرد.

در حالی که کشور ترکیه درگیر این تراژدی‌ها است، پرسش اساسی که مطرح می شود این است: «آیا این موارد به‌عنوان کاتالیزوری برای ایجاد تغییرات معنی‌دار عمل خواهند کرد یا تنها به‌عنوان آمارهایی در مبارزات جاری ترکیه در زمینه امنیت کودکان باقی خواهند ماند؟»

نویسنده: نرمین پینار اردوغان

منبع گزارش: پایگاه خبری تحلیلی یتکین ریپورت

برگردان: کردپرس 

کد خبر 2775161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha