دیپلماسی اربعین، نماد صلح و همبستگی در سیاست خارجی منطقه‌ای ایران/ ایوب منتی*

سرویس ایلام - مدرس دانشگاه ایلام در یادداشتی که در اختیار کردپرس قرار داد، به یکی از ظرفیت‌های اربعین در عرصه دیپلماسی و در تنظیم روابط کشورهای اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دکتر ایوب منتی در این یادداشت می‌نویسد:

اندیشمندان امروزه تأکید دارند، که هر چقدر پیوندهای فرهنگی بین جوامع و ملت‌ها، قوی‌تر باشد امنیت در منطقه بیشتر خواهد شد و در واقع فرهنگ به یک عنصر امنیت‌ساز تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که بحث قدرت نرم، امروزه به یکی از مباحث مهم در روابط بین‌الملل تبدیل شده است. منظور ما از قدرت نرم توانایی نفوذ و تأثیرگذاری در اندیشه و رفتار دیگران برای گرفتن نتیجه مطلوب تعریف می‌شود.

قدرت نرم از شیوه‌هایی چون متقاعد کردن از طریق جذابیت بهره می‌برد. بی‌تردید اربعین واجد قوی‌ترین جذابیت‌های عاطفی و عقلانی برای تأثیر در مخاطب است. با این حال راهپیمایی اربعین جلوه‌ای از قدرت نرم و دیپلماسی فرهنگی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد.

در واقع سیاست خارجی مبتنی بر قدرت نرم به معنای ایجاد مطلوبیت‌های راهبردی در محیط‌های منطقه‌ای است. لذا تقویت سیاست خارجی از رهگذر راهپیمایی اربعین، واجد نتایج مطلوب در عرصه‌های دیپلماسی و سیاست خارجی است.

اول آنکه راهپیمایی اربعین باعث می‌شود، که اشتراکات کشورهای شیعه مانند وحدت و همبستگی به نمایش گذاشته شود. در عرصه دیپلماتیک نیز باعث همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف خواهد شد. و در صورت اجرای صحیح می‌تواند بخش مهمی از مشکلات جهان اسلام را حل کند. از سوی دیگر این مراسم موجب اجماع‌گرایی و وحدت گرایی ارزشی می‌شود و گفتمان فرهنگ سیاست محور در سیاست خارجی را تقویت می‌کند. همچنین بهره‌گیری از راهپیمایی اربعین به عنوان یک رخداد ویژه و دارای ابعاد مذهبی و سیاسی می‌تواند یک راهکار دیپلماتیک را برای تحقق اهداف سیاست خارجی از جمله تحکیم روابط با همسایگان و ایجاد صلح، اتحاد و همبستگی میان مسلمانان باشد. و حفظ چنین اجتماع دینی می‌تواند موجب تقویت جایگاه کشورهای مسلمان شده و تأمین منافع راهبردی آنها را در سیاست بین‌الملل به دنبال داشته باشد. 

بارزترین نقش راهپیمایی اربعین تقویت مناسبات دوجانبه ایران و عراق بوده و این مراسم جلوه‌هایی از همزیستی برادرانه را به نمایش می گذارد. بی‌تردید استفاده از راهپیمایی اربعین در عرصه دیپلماتیک روابط فیمابین دو کشور را متمایز خواهد کرد. و قطعاً ادامه این روند منافع دو کشور ایران و عراق را تأمین خواهد کرد. امروز وقت آن رسیده که علاوه بر ابعاد معنوی این مراسم به نقش تمدن ساز این رخداد مهم نیز توجه شود و با استفاده از این ظرفیت عظیم به اهداف بزرگی دست یافت در صورت استفاده هوشمندانه از این راهپیمایی علاوه بر تعمیق روابط دو کشور ایران و عراق هم‌افزایی و هماهنگی با مردم مسلمان کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان ممکن خواهد بود.

*مدرس دانشگاه ایلام

کد خبر 2759926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha