پروژه جاده توسعه باید با موافقت اقلیم کردستان اجرایی شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نخست وزیر اقلیم کردستان روز گذشته (پنجشنبه2 شهریور1402) در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه، گفت: پروژه جاده توسعه باید با موافقت اقلیم کردستان اجرایی شود.

به گزارش کردپرس به نقل ازخبرگزاری«ناس نیوز» دولت اقلیم کردستان در بیانیه ای اعلام کرد که در دیدار مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان با هاکان فیدان، وزیرامورخارجه ترکیه که آلب ارسلان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در آن حضور داشت، درخصوص آخرین تحولات اوضاع عراق و منطقه و همچنین راههای تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.

نخست وزیر اقلیم کردستان در این دیدار بر اهمیت تقویت افق های روابط با ترکیه بویژه در زمینه تجارت و تسهیل روندحمل ونقل وگردشگری بین دو طرف تاکید کرد.

در این دیدار همچنین بر ضرورت و اهمیت ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه و برداشتن موانع و مشکلات پیش روی این روند تاکید شد، زیرا توقف روند صادرات بر تمامی طرف‌های ذیربط تأثیر منفی گذاشته و به آنها آسیب رسانده است.

از سوی دیگر، طرفین در این دیدار  درخصوص پروژه موسوم به (جاده توسعه) که هدف آن مرتبط کردن کشورهای خلیج فارس و عراق با ترکیه و سایر نقاط جهان از طریق خط  راه آهن است، بحث و تبادل نظرکردند.

 نخست وزیر اقلیم کردستان در این راستا  مجددا"بر لزوم اجرای این پروژه با موافقت و هماهنگی اقلیم کردستان و به گونه ای که منافع همه شهروندان و اقوام مختلف عراق را تامین کند، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر به اقلیم کردستان، آمادگی کشورش را برای تقویت روابط با اقلیم کردستان در همه زمینه ها اعلام کرد.

نخست وزیر اقلیم کردستان و وزیر امور خارجه ترکیه  سپس درمصاحبه به رسانه ها بر اهمیت بهبود روابط دوجانبه در زمینه های اقتصادی و تجاری و هماهنگی مشترک برای برقراری امنیت و ثبات در عراق و منطقه تاکید کردند.

کد خبر 2759943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha