تغییر برنامه پایانی وزیر میراث فرهنگی در سفر کردستان در سکوت رسانه‌ای

با آنکه مردم شهر هورامان تخت برای استقبال از وزیر میراث فرهنگی آماده بودند و مقرر بود از چند مجموعه گردشگری و صنایع دستی منطقه بازدید صورت گیرد، این سفر به دلایل رسانه ای نشده لغو شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، استان کردستان به عنوان شاهراه گردشگری غرب کشور، به واسطه ثبت جهانی کلاش مریوان، ثبت شهر خلاق موسیقی جهان، ثبت جهانی هورامان و میزبانی از زائران اربعین حسینی در سال های اخیر آوازه جهانی پیدا کرده است. به رغم پتانسیل گسترده کردستان در زمینه گردشگری، کمبود زیرساخت های کافی، ضعف فعالیت های بازاریابی به خصوص ضعف و ناکارآمدی مدیریتی، در حوزه گردشگری از مهمترین و اساسی ترین موانع بر سر را توسعه گردشگری کردستان به حساب می آیند.
انتظار می رفت در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد افتتاح کلان پروژه ها و یا بسترسازی برای توسعه بیش از پیش ظرفیت های موجود کردستان باشیم. عزت الله ضرغامی که به عنوان نماینده رئیس جمهور و در ایام هفته دولت وارد سنندج شد، بدون هیچ افتتاحیه ای در مرکز استان از دو پروژه بخش خصوصی و نیز مسجد جامع و خانه آصف بازدید کرد. پس از آن مقرر بود که وزیر میراث فرهنگی در منطقه جهانی هورامان حضور یابد و از یک بوم گردی و مجتمع صنایع دستی بازید کند. علیرغم آمادگی مردم هورامان تخت برای استقبال از ضرغامی، این سفر از سوی مدیریت میراث فرهنگی کردستان از سین برنامه های وزیر حذف شد.

فعالان فرهنگی هورامان ترس از بیان انتقادات گسترده نسبت به عملکرد یک سال اخیر میراث فرهنگی استان در حضور وزیر را دلیل این تغییر برنامه عنوان کردند. عدم توجه به توسعه زیرساخت های گردشگری هورامان، ناکارآمدی در حفظ و احیا بافت های با ارزش منطقه، عدم توجه به برنامه ها و مطالبات نخبگان هورامان و چشم انداز مبهم این منطقه جهانی از مهمترین مواردی است که در خصوص مدیریت میراث فرهنگی کردستان از سوی نخبگان وسیع ترین منظر فرهنگی ایران مطرح است.
همچنین انتظار می رفت در بازدید ضرغامی از مرز باشماق، پتانسیل صنایع دستی این منطقه خصوصا کلاش به عنوان میراثی جهانی برای وزیر میراث فرهنگی تبیین شود اما این موضوع با حضور مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در استاندار همجوار و شهر پاوه در رسانه های کشوری بازتاب داشت.
وجود جاذبه های طبیعی زیبا، بازارچه های مرزی و تمایل عمومی نسبت به توسعه گردشگری به عنوان مهمترین نقاط قوت و افزایش تمایل به گردشگری خرید، افزایش تمایل به فعالیت های گردشگری و به ویژه فعالیت های اکوتوریستی و پیوندهای فرهنگی نزدیک مردم اقلیم کردستان عراق با مناطق کردستان ایران و افزایش تمایل آنها جهت بازدید از استان کردستان به دلیل داشتن طیف مختلف جاذبه ها به عنوان مهمترین فرصت های گردشگری استان شناخته می شود، غافل از اینکه در حوزه ظرفیت های گردشگری کردستان ضعف های بزرگی وجود دارد که تمام این پتانسیل ها را ناشناخته باقی گذاشته است.
اولویت بندی های غلط، سیاستگذاری های هزینه آفرین و عدم توانایی در ایجاد توازن در روند توسعه گردشگری کردستان از دلایل ناکارآمدی مدیریت میراث فرهنگی استان کردستان است. سفر وزیر که می توانست دستاوردهای فراوانی برای استان داشته باشد بدون هیچ خروجی به نفع کرمانشاه پایان یافت. ناتوانی در راهبری دستگاه گردشگری کردستان در یکسال اخیر مشهود است، این مهم آسیب های جبران ناپذیری بر پیکر نحیف گردشگری استان وارد می کند. عدم توانایی در بهره برداری مناسب از سفر ضرغامی و ایجاد فضای بسته به دلیل موج گسترده انتقادات موجود، نمونه روشن این چالش است.

کد خبر 2760069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha