اگر مسئله کُرد وجود ندارد، پس چرا زبان ما نادیده گرفته می شود؟

سرویس ترکیه - HDP در واکنش به نادیده گرفته شدن زبان کردی در سامانه جدید خدمات الکترونیک وزارت بهداشت ترکیه از وزیر کرد زبان دولت AKP پرسید که چرا به این نادیده انگاری واکنش نشان نمی دهد.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در واکنش به افزوده شدن 5 زبان خارجی به سامانه خدمات الکترونیک وزارت بهداشت ترکیه، این کار را بر خلاف ادعای دولت ترکیه مبنی بر عدم وجود مسئله کرد در این کشور اعلام کرد و از وزیر کرد زبان دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) پرسید که چرا به این نادیده انگاری واکنش نشان نمی دهد.

روز گذشته فخرالدین قوجا وزیر بهداشت ترکیه که خود از شهروندان کرد این کشور است، با انتشار اطلاعیه ای  در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی از افزوده شدن 5 زبان انگلیسی، آلمانی، عربی، فرانسوی و روسی به سامانه «نسخه الکترونیکی» وزارت بهداشت خبر داد. به این ترتیب باز هم زبان کردی در این سامانه نادیده گرفته شد.

این اقدام باعث ایجاد واکنش های مختلف از سوی سیاستمداران و شهروندان کرد شد.

 HDP نیز در واکنش به این خبر نوشت: «موفق باشید اما در این میان زبان کردی، یعنی یکی از زبان های باستانی مردم این سرزمین کجاست؟ پس چرا کردی را به این سیستم اضافه نکردید؟ 

مگر ادعا نمی کردید که مسئله کردی در این کشور وجود ندارد و شما علیه کردها تبعیض قائل نمی شدید؟»

HDP در ادامه با خطاب قرار دادن کردهای حامی AKP همچنین شخص فخر الدین قوجا وزیر کرد زبان دولت AKP پرسید: 

«ای کردهایی که از AKP حمایت می کنید، آیا شما این سوال ها را نمی پرسید؟ آقای قوجا، شما هیچ گاه نتوانستید بر زبان خود حاکم شوید.»

گفتنی است، همزمان سزگین تانری کولو نماینده کرد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از حوزه انتخابی دیاربکر نیز در واکنش به این خبر آن را نشان دهنده نادیده گرفته شدن مشکلات میلیون ها شهروند کرد زبان ترکیه در زمینه گرفتن خدمات به زبان مادری شان دانست.

کد خبر 2760086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha