استاد دانشگاه دجله به دلیل تاکید بر احترام به زبان کُردی دادگاهی شد

سرویس ترکیه - پروفسور جناب اکینجی به دلیل فراخواندن مردم به احترام به زبان کردی برای توضیحات راهی دادگاه شد.

به گزارش کردپرس، پروفسور جناب اکینجی عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه دجله در آمد (دیاربکر) به دلیل اظهارات خود مبنی بر اولویت داشتن زبان کردی در کردستان ترکیه، برای پاره ای توضیحات راهی دادگاه شد. 

اکینجی در واکنش به حذف زبان کردی از تابلوی های راهنمایی و رانندگی در هفته اخیر از شهرهای کردستان ترکیه از عبارت «PÊŞÎ KURDλ (ابتدا زبان کُردی) به جای عبارت «Pêşi Peya» (ابتدا عابر پیاده) استفاده کرده بود، با شکایت هدایت وهب اوغلو نماینده حزب حرکت ملی (MHP) از حوزه بورسا و رئیس استانی حزب ظفر از استانبول، برای ارائه توضیحات راهی دادگاه شد.

اکینجی در پست خود در فضای مجازی نوشته بود: «شهرداران گرامی شما بارها در خیابان ها نوشتید «Pêşi Peya» (ابتدا عابر پیاده) و «Hêdi» (آهسته)، و این عبارت ها پاک شدند. شما وظیفه خود را به جا آوردید، اکنون نوبت به کسبه، خواربارفروشی ها، کافی شاپ ها، سبزی فروشان، مدیران سایت ها و مردم رسیده است. همه باید یک رنگ بردارند و روی دیوارشان بنویسند «Pêşi Kurdî» (ابتدا کُردی).» اکینجی به دلیل همین جمله مورد غضب ملی گرایان ترک قرار گرفت و دادگاهی شد.

گفتنی است، این استاد دانشگاه پیشتر نیز به دلیل اظهاراتش مبنی بر این که در دوران کرونا از مردم به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده شده است، دادگاهی شده بود.

کد خبر 2773698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha