رئیس هداپار: موانع آموزش زبان مادری باید برداشته شوند

سرویس ترکیه - زکریا یاپیجی اوغلو رئیس هداپار در سخنانی حمایت خود را از تغییر قوانین مربوط به آموزش زبان مادری در ترکیه ابراز کرد.

به گزارش کردپرس، زکریا یاپیچی اوغلو رئیس حزب مطالبه آزاد (هداپار/HÜDA PAR) و یکی از شرکای ائتلاف جمهور در انتخابات گذشته، در سخنانی از برداشته شدن قوانین و موانع بر سر راه  آموزش به زبان مادری در ترکیه حمایت کرد.

یاپیچی اوغلو که در یک نشست خبری در قزل تپه ماردین سخن می گفت، با بیان اینکه در ترکیه موانعی بر سر راه آموزش به زبان مادری وجود دارد، گفت: «طبق قانون اساسی ترکیه هیچ زبانی غیر از ترکی نمی تواند به عنوان زبان مادری شهروندان این کشور تدریس شود، هم بر اساس قانون اساسی و هم بر اساس مقررات آموزش و پرورش زبان آموزش و پرورش در ترکیه ترکی است. تا زمانی که این موانع قانونی وجود داشته باشد، هیچ زبانی نمی‌تواند به عنوان زبان مادری تدریس شود.»

او خواستار برداشته شدن موانع آموزش به زبان مادری برای شهروندانی شد که در ترکیه زندگی می کنند اما زبان مادری آنها ترکی نیست.

یاپیجی اوغلو شهرداران برکنار شده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از سوی دولت ترکیه را شهرداران تعیین شده از سوی قندیل (سران PKK) توصیف کرد و گفت: اکنون متولیان مورد اعتمادی از سوی آنکارا انتخاب شده و شهرداری ها را اداره می کنند.

او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال شرکت هداپار در انتخابات آتی شهرداری ها گفت: «ما در حال آمادگی برای شرکت در انتخابات هستیم اما به معنای این نیست که خودمان به طور مستقل در این انتخابات شرکت می کنیم. احتمال ائتلاف وجود دارد.»

رئیس بنیادگرای هداپار همچنین در سخنان خود با بیان این که ترکیه باید از شر قانون اساسی که در دوران حکومت نظامی نگاشته شده است، خلاص شود خواستار بحث درباره نگاشتن یک قانون اساسی جدید در ترکیه شد.

کد خبر 2760195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha