PKK نماینده همه کردها نیست/ حل مسئله کرد از طریق مذاکره امکان‌پذیر است

سرویس ترکیه - زکریا یاپیجی‌اوغلو، رئیس هداپار در مصاحبه‌ای با بیان این که PKK نماینده همه کردها نیست، بر لزوم حل مسئله کُرد از طریق مذاکره تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، زکریا یاپیجی‌اوغلو، رئیس حزب مطالبه آزاد (هداپار) در مصاحبه ای در واکنش به سخنان اخیر دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) درباره فراخواندن عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) به مجلس ترکیه، گفت: PKK و اقدامات مسلحانه‌اش تنها یک نتیجه از یک مسئله بزرگ‌تر هستند، نه خود مسئله. او همچنین گفت که PKK نماینده همه کردها نیست و آنها را تمثیل نمی کند.

یاپیجی‌اوغلو در گفتگویی با شبکه تلویزیونی خبرترک به پرسش های مدیر این شبکه، محمت عاکف ارسوی، پاسخ داد. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت:
«انتظار چنین واکنش شدیدی را نداشتم. این موضوع باعث شد تا تفسیرهایی مبنی بر اینکه برخی مذاکرات پیشاپیش انجام شده و به توافقاتی رسیده‌اند، مطرح شود. چندین ماه است که در رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره این موضوع منتشر شده است. مثلاً سخنان اخیر آقای باغچه‌لی که به صورت تلویحی به عبدالله اوجالان در زندان اشاره داشت و گفت "حصر باید برداشته شود و او بیاید در مجلس سخنرانی کند."»

او افزود: «قبلاً یک روند صلحی وجود داشت که به عنوان روند دموکراتیک و فرآیند حل مسئله شناخته می‌شد. اما در اواخر سال ۲۰۱۴ این روند از هم پاشید. پرسش اصلی این است که چرا این روند به نتیجه نرسید؟ همان‌طور که در آن زمان گفتیم، اکنون هم دوباره به همان نقطه برگشته‌ایم. بسیاری از افراد امروز همان حرف‌هایی که ما آن زمان زدیم را تکرار می‌کنند. وقتی دو طرف از هم دور باشند، دستیابی به حل مسئله ممکن نیست. هم رئیس‌جمهور و هم آقای باغچه‌لی بر این نکته تأکید دارند که "نباید دیگر خون ریخته شود."»

خشونت باید متوقف شود، حل مسئله کرد از طریق مذاکره امکان‌پذیر است

یاپیجی‌اوغلو همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: «هر کسی که ادعای حقوقی دارد، نباید از اسلحه به عنوان یک روش مشروع استفاده کند. این که مسئله تنها به خشونت و ترور نسبت داده شود، ما را به نتیجه درستی نمی‌رساند. PKK و اقدامات مسلحانه‌اش تنها یک نتیجه از یک مسئله بزرگ‌تر هستند، نه خود مسئله. البته که اقدامات مسلحانه و تروریستی یک معضل است و در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد. اگر قرار است قدم‌هایی برای حل مسئله برداشته شود، ما از آن استقبال می‌کنیم و هر وظیفه‌ای که بر عهده ما باشد، به جا می‌آوریم.»

رئیس هداپار در ادامه اظهار داشت: «ما با حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) در این خصوص گفتگویی نداشتیم. از نظر من همه احزاب سیاسی باید در این مسئله دخیل باشند. این یک مسئله سیاسی و حقوقی است. اگر جنبه‌های قانونی و مربوط به قانون اساسی مورد بحث قرار گیرد، تمام احزاب سیاسی باید درگیر شوند. اگر این مسئله یک موضوع حقوقی است، نباید حق اساسی مردم به موضوع معامله و چانه زنی بدل شود.»

او همچنین افزود: «در جریان روند صلح گفته شد که اول باید PKK سلاح‌هایش را زمین بگذارد. اما PKK نماینده همه کردها نیست و نمی‌تواند به تنهایی نماینده آنها باشد. همانطور که هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی نماینده کل ملت باشد، این موضوع درباره کردها هم صدق می‌کند.»

خشونت باید متوقف شود، حل مسئله کرد از طریق مذاکره امکان‌پذیر است

یاپیجی‌اوغلو درباره اظهارات اخیر دولت باغچه‌لی نیز گفت: «اظهارات آقای باغچه‌لی از این جهت مهم است که او به عنوان یک ملی‌گرای ترک چنین درخواستی کرده است. این مسئله می‌تواند تأثیرگذارتر از درخواست‌های دیگر باشد. امیدوارم این بار خشونت و اسلحه کنار گذاشته شوند.»

او در پایان تأکید کرد که برادری هزار ساله‌ای بین کردها و ترک‌ها وجود دارد و این برادری نباید خدشه‌دار شود: «ما همیشه گفته‌ایم که کردها بنیان‌گذاران اصلی این سرزمین هستند و باید این را حس کنند. راه حل همین جاست. ما باید از اشتباهاتی که در گذشته در جریان روند صلح رخ داد، درس بگیریم و آنها را تکرار نکنیم.»

کد خبر 2776729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha