کردها مخالف راه‌حل دموکراتیک نیستند، اما روی تخته‌ ناپایدار هم قدم نمی‌گذارند

سرویس ترکیه - مراد قاراییلان، در مصاحبه‌ای تأکید کرد که هرگونه تلاش برای حل مسئله کردها که آزادی عبدالله اوجالان را در مرکز توجه قرار ندهد، از نظر آن‌ها مردود است و تاکتیک‌های جنگ روانی و تهدیدات دولت ترکیه علیه کردها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش کردپرس، مراد قاراییلان فرمانده ستاد مرکزی نیروهای مدافع خلق (YPG) شاخه نظامی حزب کارگران کردستان (PKK) در سخنانی تأکید کرد که طرف کردها مخالف هرگونه تلاش برای حل دموکراتیک مسئله کردها نیست، اما کردها هرگز قدم روی تخته‌ ناپایدار نمی‌گذارند. او با اشاره به اظهارات اخیر دولت باغچه‌لی و تاکتیک‌های جنگ روانی و تهدیدات دولت ترکیه، تصریح کرد که هرگونه راه‌حلی که آزادی عبدالله اوجالان را در مرکز توجه قرار ندهد، از نظر کردها بی‌ارزش است و تنها از طریق مذاکره و دیالوگ سازنده می‌توان به راه‌حل واقعی دست یافت.

مراد قاراییلان: هرگونه راه‌حل بدون آزادی اوجالان بی‌ارزش است

مراد قاراییلان در مصاحبه‌ای با روزنامه «ینی اوزگور پلیتیکا» در مورد بحث‌های مربوط به فرآیند جدید حل مسئله کُرد گفت: «طرف کردها نه می‌گوید که مخالف است و نه روی تخته‌ی ناپایدار قدم می‌گذارد.»

مراد قاراییلان اتفاقات اخیر در خاورمیانه را «جنگ جهانی سوم» نامید و پیشبینی کرد که این جنگ به طور فزاینده‌ای شدت بگیرد: «جنگ جهانی سوم در منطقه در حال شدت یافتن است و به نظر می‌رسد که این روند به تدریج گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. قدرت‌های هژمونیک جهانی در پی این جنگ، قصد دارند که منطقه را دوباره طراحی کنند. این مسئله به وضوح قابل مشاهده است.»

قاراییلان با اشاره به اینکه دولت ائتلاف حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) قصد دارد که بار دیگر کردها را در شرایط بی عدالتی قرار دهد، گفت: «در این دوره، نیاز مبرم به جامعه‌ای سازمان‌یافته و وحدت وجود دارد.» او خاطرنشان کرد که این فرآیند هم خطرها و هم فرصت‌هایی را در خود دارد و به حصر (انزوای اجباری علیه اوجالان) در امرالی اشاره کرد. قاراییلان گفت: «موضع ما در برابر رهبری (اوجالان) موضع انتقاد از خود است. ما می‌توانیم انتقاد از خود را با تکیه بیشتر بر اجرای درست و عملی آن توسعه دهیم. هم به عنوان یک جنبش و هم به عنوان یک ملت، وظیفه‌ی اصلی ما این است که به مسیر اوجالان ادامه دهیم، بار او را سبک کنیم و قدرت او را تقویت کنیم. هرچقدر که در این مسیر تلاش کنیم و موفق شویم، به تحولات در سطح کشور و منطقه نیز بهتر واکنش نشان خواهیم داد.»

دولت ترکیه پیشتر از یک سو با اوجالان مذاکره می‌کرد و از سوی دیگر طرح سرکوب کردها را تصویب می کرد

مراد قاراییلان با اشاره به اظهارات اخیر مقامات دولت ترکیه درباره آغاز یک فرآیند حل مسئله جدید» گفت: «آن‌ها انگار که فرآیند جدیدی واقعا آغاز شده باشد، همینجوری دارند با خودشان بحث می‌کنند، اما تاکنون چیزی به ما، یعنی طرف کُردها، منعکس نشده است. به عنوان یک جنبش، ما مخالف فرآیند حل دموکراتیک مسئله کُرد نیستیم. بعد از این همه تجربه، دیگر به سیاست‌های ایجاد یک پرسپکتیو در چارچوب تاکتیک‌های جنگ ویژه اهمیتی نخواهیم داد. البته شرایط تغییر کرده است؛ تکرار گذشته ممکن نیست. این درست است. در گذشته جدیت و صداقت وجود نداشت. دولت ترکیه از یک طرف با رهبرمان مذاکره می‌کرد و می‌گفت که فرایند حل مسئله کُرد را پیش خواهد برد، اما از سوی دیگر، «طرح سرکوب» را تصویب کرده و آماده جنگ می‌شد. در نهایت، توافق مشترکی که بعد از بحث‌ها به دست آمده بود، رد شد. بعد از توافق‌نامه‌ای که در کاخ دولمه باغچه خوانده شد، رهبر PKK در ماه آوریل قرار بود فراخوانی برای برگزاری کنگره‌ PKK و پایان دادن به این فرآیند بدهد. ما در حال آماده‌ شدن برای این کار بودیم که تواقنامه توسط شخص رجب طیب اردوغان انکار و رد شد؛ و انزوای اجباری و جنگ علیه ما تحمیل شد. حقیقت این است. حالا هم از یک طرف انگار چیز جدیدی رخ داده باشد، همینجوری دارند با خودشان گفتگو می‌کنند، از طرف دیگر چماق نشان می‌دهند و تهدید می‌کنند. ما مبارزه‌مان را ادامه می‌دهیم و به هیچ‌کس نیاز نداریم.»

ما همچنان در کردستان ترکیه با قدرت در مواضعمان حاضریم

قاراییلان در اشاره به بحث‌های مطرح شده از سوی مقامات ترکیه مبنی بر «تضعیف PKK در کردستان ترکیه» گفت: «آنها در برخی سخنوری هایشان گفته اند که «ما PKK را در محدوده مرزهای خودمان ضعیف کرده‌ایم، حتی از بین برده‌ایم. فقط در عراق و سوریه حضور دارند»، این سخنان حقیقت را بیان نمی‌کند و فریبنده است. کسانی که استراتژی ما را در کردستان ترکیه که با تفکر استراتژیک و آگاهانه به انعطاف معینی رسیده، به عنوان ضعف تفسیر می‌کنند، فردا خواهند دید که چقدر اشتباه کرده‌اند. به طور کلی، قدرت ما از ۱۰ سال پیش بیشتر شده است. شاید در کردستان ترکیه از نظر حرکت‌های چریکی کاهش‌هایی صورت گرفته باشد، اما کسی نباید خودش را گول بزند. ما زیرساخت‌های قوی، ظرفیت‌ها و مواضع اصلی خودمان را حفظ کرده ایم و داریم. دولت ترکیه ۴-۵ سال است که می‌گوید ما را در کردستان ترکیه از بین برده است؛ این یک دروغ بزرگ است. به جز یکی دو استان غیرکلیدی، در همه‌جا نیروهای ما به حفظ مواضع خود ادامه می‌دهند. از این منظر، هیچ‌کس نباید حساب و کتاب اشتباهی کند. کسانی که محاسبات اشتباه می‌کنند، خودشان در آخر آسیب خواهند دید.»

بدون اوجالان این کار شدنی نیست

قاراییلان به اظهارات دولت باغچه‌ لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) نیز واکنش نشان داد و گفت: «اگر شرایطی ایجاد شود که در آن منافع ترکیه در نظر گرفته شود و میهن‌پرستی واقعی غالب باشد و بر این اساس گام‌های جدیدی برداشته شود، طرف کُرد مخالفتی نخواهد داشت، اما ما کُردها هرگز قدم بر تخته ناپایدار نخواهد گذاشت. همه باید این را بدانند. هرگونه تلاش برای یافتن راه‌حل که آزادی رهبرمان (عبدالله اوجالان) را در مرکز توجه قرار ندهد، برای ما بی‌ارزش است. اگر قرار باشد با روش‌های جدید به این فرآیند نزدیک شویم، باید از این زاویه باشد. با رویکردی مشابه با قانون ماندلا و توسعه دیالوگ‌ها با اوجالان، می‌توان به راه‌حل ریشه‌ای برای مسئله کُرد دست یافت.»

مذاکرات اسلو با حضور اوجالان در عرصه ادامه یافت

«بدون شک همان‌طور که اوجالان اشاره کرده است، PKK و سیاست قانونی-دموکراتیک کُردی نقش‌های مهمی در حل مسئله ایفا می‌کنند. آنچه رژیم انجام می‌دهد، یک تاکتیک ساده از نوع رویارویی یک طرف با طرف دیگر است. اگر از این روش فاصله بگیریم و نقش هر یک از اجزای طرف کُرد در نظر گرفته شود، مشخص است که مشکلی وجود نخواهد داشت. حتی در گذشته، دولت ترکیه اوجالان و PKK را به‌ عنوان طرف‌های مذاکره در حل مسئله کُرد پذیرفته بود. همچنین برای سیاست قانونی-دموکراتیک نقشی تعیین کرده بود. اکنون نباید از این رویکرد عقب‌نشینی کرد و مطرح کردن این موضوع به‌ عنوان یک بحث، نمی‌تواند نشانه حسن نیت باشد. دولت سه سال با چه کسی مذاکرات اسلو را ادامه داد؟ مذاکرات امرالی بر چه اساسی پیش رفت؟ چون دولت، رهبر عبدالله اوجالان را به عنوان طرف مذاکره پذیرفته بود، این مذاکرات ادامه یافت.»

باغچه‌لی هم اوجالان را به‌ عنوان طرف مذاکره می‌بیند

مراد قاراییلان در پایان افزود: «در نهایت، اظهارات اخیر دولت باغچه‌لی اگرچه از دیدگاه خود و با محتوایی که ما هرگز نمی‌پذیریم و از نظر عقلانی نیز غیرقابل قبول است، بیان شده، اما اساساً به این دلیل بیان شده که باغچه‌لی اوجالان را به‌ عنوان طرف مذاکره می‌بیند. این حقیقت آشکار است. نادیده گرفتن این واقعیت و تمرکز بر یک نسخه دیگر، راه‌حلی به دنبال نخواهد داشت. حقیقت این است که اگر بر اساس این واقعیت برخورد شود، طرف کُرد نیز پاسخ خواهد داد. اما اگر به‌ جای این رویکرد، به دنبال تاکتیک‌های مختلف برای فرار از بن‌بست باشید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت. طرف کُرد هیچ میلی نسبت به این تاکتیک‌های مانور ندارد.»

کد خبر 2776799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha