باغچه لی از عبدالله اوجالان سیاستمدار در بند کُرد خواستار انحلال PKK شد

سرویس ترکیه - دولت باغچه‌لی، رهبر ملی گرای افراطی MHP، از عبدالله اوجالان که ۴۳ ماه است از او خبری در دست نیست، خواست تا PKK را منحل کند و تأکید کرد که حکومت ترکیه هرگز با گروه‌های مسلح مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش کردپرس، دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی (MHP)، در سخنرانی خود در نشست فراکسیون حزبش در مجلس ترکیه، بار دیگر مواضع خود را علیه عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان (PKK)، تکرار کرد. باغچه‌لی در سخنان خود از اوجالان خواستار انحلال PKK شد و گفت: «باید تروریسم را به پایان برساند و انحلال حزب خود را به صورت یک‌جانبه اعلام کند.» این در حالی است که اوجالان از سال‌ها پیش در زندان امرالی در انزوای اجباری کامل به سر می‌برد و از 43 ما پیش تا کنون هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد و خبری از او در دست نیست.

باغچه‌لی با اشاره به احتمال مذاکره با گروه‌های مسلح، تأکید کرد که هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد حکومت ترکیه وارد مذاکره با PKK یا هر گروه مسلح دیگری شود. او تصریح کرد: «دولت ترکیه هرگز با تروریست‌ها سر میز مذاکره نخواهد نشست و راهکارهای نظامی و امنیتی همچنان در دستور کار خواهد بود.»

رهبر حزب حرکت ملی همچنین به مسئله تغییر قانون اساسی پرداخت و به شدت از کسانی که به دنبال تغییر در اصول اولیه قانون اساسی هستند انتقاد کرد. او در پاسخ به نماینده حزب عدالت و توسعه (AKP) که پیشنهاد تغییر اصل سوم قانون اساسی را داده بود، گفت: «این اصول تغییرناپذیر است و هر کس به دنبال تغییر در آن باشد، با واکنش شدید ما مواجه خواهد شد.»

او افزود: «حکاری هم مال ما است، ادیرنه هم مال ما است، ازمیر هم مال ما است، شرناخ هم مال ما است. روز همبستگی و اتحاد فرا رسیده است. در قلب ما برای همه جا هست. زمان، زمان پیوستن و تقویت اتحاد ملی است. در دل ما برای تمام ملت ترکیه جا هست.»

باغچه‌لی در بخش دیگری از سخنانش به مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و به شدت از سیاست‌های اسرائیل در خاورمیانه انتقاد کرد. او با اشاره به خطرات امنیتی برای ترکیه گفت: «اسرائیل به تهدید جدی برای امنیت منطقه و ترکیه تبدیل شده است. جامعه بین‌المللی باید علیه این تهدید اقدام کند.»

کد خبر 2776427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha