پایان دادن به حصر و فراهم کردن شرایط فعالیت برای اوجالان، اولین گام در مسیر صلح

سرویس ترکیه - دم پارتی در بیانیه‌ای پایان حصر عبدالله اوجالان و فراهم کردن شرایط ایمن و آزاد برای او را نخستین گام برای تحقق صلح و رفع چالش‌های داخلی و منطقه‌ای دانست.

به گزارش کردپرس، حزب دمکراسی و برابری خلق‌ها ‌(دم پارتی) در بیانیه‌ای که پس از نشست شورای عمومی خود منتشر کرده، تاکید کرد که وضعیت جنگ و خشونت در خاورمیانه نه تنها پیامدهای سنگینی برای مردم این منطقه داشته، بلکه فضای سیاسی داخلی و اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در این بیانیه آمده است که رقابت‌های امپریالیستی و گسترش درگیری‌های نیابتی، تهدیدی برای آینده دولت‌ها و جوامع خاورمیانه محسوب می‌شود.

دم پارتی با اشاره به حملات اسرائیل علیه فلسطین و دیگر کشورهای منطقه، اقدامات این رژیم را جنایت‌ علیه بشریت و نقض حقوق بین‌الملل توصیف کرد. همچنین، به تلاش برای بی‌ثبات کردن لبنان و افزایش فشارها بر ایران به عنوان بخشی از برنامه‌ای برای تغییر معادلات منطقه اشاره شده است. در این بیانیه، بر نقش ترکیه و کردستان به عنوان کانون‌های این معادلات تاکید شده است.

پایان دادن به حصر و فراهم کردن شرایط فعالیت برای اوجالان، اولین گام در مسیر صلح

دم پارتی از تداوم اشغال و سیاست‌های تهاجمی ترکیه علیه کردها در سوریه و عراق انتقاد، و به موانعی که برای قدرت‌گیری سیاسی کردها در منطقه ایجاد می‌شود، اشاره کرد. این بیانیه ضمن انتقاد به سیاست‌های توسعه‌طلبانه دولت ترکیه که میلیون‌ها نفر را در داخل کشور با فقر و بحران اقتصادی روبرو کرده، وضعیت وخیم اجتماعی را نتیجه این سیاست‌ها دانست.

دم پارتی بر فشارها و سرکوب‌های حکومتی، از جمله پرونده بسته شدن حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) و راه افتادن دادگاه های سیاسی تاکید کرد و بیان داشت که با وجود این فشارها، حزب همچنان مسیر مقاومت و راه سوم خود را در راستای برقراری صلح و دموکراسی پیگیری می کند.

این بیانیه به انتقادات دولت باغچه‌لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP)، نسبت به سیاست‌های جاری اشاره کرد و تاکید داشت که استفاده از گفتمان تحمیل و سرکوب در مسیر حل مسئله کرده و مشکلات کشور موثر نخواهد بود. دم پارتی، بر لزوم گفت‌وگوی واقعی و بدون پیش‌شرط برای ایجاد شرایط صلح پایدار تاکید کرد و اظهار داشت که حل مسئله نیازمند مشارکت همه‌ اقشار مردم است.

پایان دادن به حصر و فراهم کردن شرایط فعالیت برای اوجالان، اولین گام در مسیر صلح

عبدالله اوجالان، رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK)، از سال 1999 در زندان جزیره امرالی در حبس به سر می‌برد و ارتباط او با دنیای خارج محدود شده است. در هفته ای که گذشت دعوت دولت باغچه لی از اوجالان برای سخنرانی در مجلس ترکیه و اعلام انحلال PKK، به خبر اول رسانه های ترکیه تبدیل شده است. دم پارتی معتقد است که با برداشتن حصر از اوجالان، می‌توان زمینه را برای یک گفت‌وگوی واقعی در جهت صلح پایدار فراهم کرد و به رفع چالش‌های سیاسی و اجتماعی در ترکیه و خاورمیانه کمک کرد.

پایان دادن به حصر و فراهم کردن شرایط فعالیت برای اوجالان، اولین گام در مسیر صلح

کد خبر 2776949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha