۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳

دولت باغچه لی: اوجالان بیاید در مجلس انحلال PKK را اعلام کند + فیلم

رفع انزوای اجباری اوجالان تنها با انحلال PKK امکان‌پذیر است
دولت باغچه لی: اوجالان بیاید در مجلس انحلال PKK را اعلام کند + فیلم

سرویس ترکیه - دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی/MHP، خواستار فراخواندن عبدالله اوجالان رهبر در بند PKK به مجلس ترکیه شد و تاکید کرد که «حق امید برا» تنها در صورت انحلال PKK قابل بررسی است.

به گزارش کردپرس، دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی (MHP)، در جلسه هفتگی گروهی حزبش با اشاره به تحولات اخیر، ضمن پذیرش انزوای اجباری علیه عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (PKK)، خواستار انحلال PKK شد و تاکید کرد که «حق امید» تنها در صورت انحلال این سازمان قابل بررسی است.

دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی، در سخنرانی خود در جلسه هفتگی گروهی حزب، به اظهارات اخیر بولنت آرینچ اشاره کرده و گفت: «برای روزها دست دراز شده من به سمت دم پارتی در حال بررسی و گفتگوست. با وجود توضیحات شفاف و صادقانه من در دو هفته گذشته، برخی همچنان آرام نمی‌گیرند و به دنبال ایجاد اختلاف و سوءتفاهم هستند. از طرفی، برخی افراد مانند رئیس نشست پیشین مجلس (بولنت آرینچ) با بیان حرف‌های بی‌اساس و بیان اظهاراتی نظیر "به فرآیند جدیدی نیاز داریم" سعی دارند شرایط جدیدی را مطرح کنند.»

او در ادامه افزود: «ترکیه نیازی به فرآیند جدید حل مسئله ندارد، بلکه به همکاری عقل جمعی، اقدام‌های صادقانه و مقاومت در برابر فشارهای خارجی نیاز دارد. مسئله ترکیه کردها نیستند، بلکه مسئله ما گروه تروریستی تجزیه‌طلب است. اشاره به یک مسئله قومی خطرناک است و گفتن اینکه مسئله کرد وجود دارد، ادعای کسانی است که کردها را مسئله می‌دانند.»

شرط انحلال سازم PKK برای بررسی حق امید
باغچه لی ضمن پذیرش اعمال انزوای اجباری علیه عبدالله اوجالان، تاکید کرد که حصر او به دلیل فعالیت‌های تروریستی او و سازمانش اعمال شده است و در صورت انحلال کامل سازمان و پایان تروریسم، امکان بررسی حقوقی موضوع "حق امید" برای او وجود دارد. او افزود: «اگر رهبر تروریست‌ها انحلال سازمان را اعلام کند، راه برای استفاده از "حق امید" باز خواهد شد.»

تاریخچه انزوای اجباری عبدالله اوجالان
عبدالله اوجالان، رهبر PKK، در سال ۱۹۹۹ به ترکیه تحویل داده شد و از آن زمان تاکنون تحت شرایط انزوای اجباری شدید در زندان قرار دارد. دادگاه حقوق بشر اروپا در سال ۲۰۱۴ این حصر را نقض حقوق بشر اعلام کرده بود. اخیراً کمیته وزرای شورای اروپا نیز از ترکیه خواست تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد و هشدار داد که در صورت عدم اقدام، در نشست سپتامبر ۲۰۲۵ تصمیم‌گیری در این خصوص انجام خواهد شد.

کد خبر 2776726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha