قاراییلان: هدف دولت ترکیه جلوگیری از جنگ در منطقه نیست، گسترش آن است

سرویس ترکیه - مراد قاراییلان، با ابراز نگرانی و انتقاد از افزایش دستگیری‌ طرفداران PKK در مناطق مختلف ترکیه از جامعه بین‌المللی خواست تا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.

مراد قاراییلان، عضو شورای رهبری PKK، در سخنانی سخنان دولت ترکیه علیه جنگ در فلسطین را به دور از واقعیت توصیف کرد و گفت که هدف این دولت نه جلوگیری از جنگ بلکه گسترش آن به منطقه برای پیشبرد اهداف خود است. او همچنین در واکنش به بازداشت گسترده شهروندان طرفدار PKK در ترکیه در هفته‌های اخیر، این دستگیری‌ها را بخشی از سیاست‌های دولت ترکیه برای سرکوب و تضعیف PKK دانست.

قاراییلان در گفتگو با رادیو دنگه گل (Denge Gel) با اشاره به وضعیت زندانیان متهم به عضویت و همکاری با PKK در ترکیه گفت: «شرایط زندان‌ها به شدت دشوار است و اعضای PKK که در زندان به سر می‌برند، تحت فشارهای روحی و جسمی زیادی قرار دارند.» او از جامعه بین‌المللی خواست تا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ترکیه و برخورد با اعضای PKK واکنش نشان دهد.

مراد قاراییلان، در مورد از سرگیری فرآیند صلح در ترکیه گفت: «چنین چیزی وجود ندارد و نباید کسی در این مورد خیال‌پردازی کند. اکنون هر روز کردها کشته می‌شوند و در منطقه مستقر می‌گردند، جنگ وجود دارد و انزوای رهبر آپو ادامه دارد. بنابراین، ادعای شروع فرآیند صلح بی‌اساس است. اما رجب طیب اردوغان به شدت به اپوزیسیون نیاز دارد و حتی مایل است برای همه دست دراز کند و با آنها بازی کند.»

قاراییلان افزود: «آنها می‌گویند که این مناطق را محاصره کرده و ماه نوامبر را به عنوان قفل این محاصره تعیین کرده‌اند، اما حالا ماه نوامبر هم فرا رسیده است. در زاپ شکست خوردند و حالا به فکر چگونگی شکستن این محاصره هستند.»

او ادامه داد: «ترکیه چهار سال است که نمی‌داند چگونه منطقه زاپ را کنترل کند. این شکست آن‌هاست. زمانی که نیروهای PKK در کوه جودی مواضع دشمن را به آتش کشیدند، یکی از رفقای ما گفت: «آتش به قلب آنکارا زده شده است.»

قاراییلان در مورد حملات اسرائیل به غزه و شدت گرفتن جنگ در خاورمیانه، گفت: «این جنگ بخشی از درگیری میان اعراب و دولت اسرائیل است و هدف اصلی آن ایران است. این جنگ قلب انسان‌ها را می‌سوزاند و خارج از چارچوب قوانین بین المللی پیش می‌رود. ما مخالف این جنگ هستیم؛ این جنگ نه راه حلی خواهد داشت و تنها دشمنی میان طرفین را تشدید خواهد کرد. در نهایت، مردم فلسطین، لبنان، و دیگر مردم منطقه آسیب خواهند دید.»

او افزود: «در این جنگ، غیرنظامیان، کودکان و زنان قربانی می‌شوند و این بسیار دردناک است. این نوع جنگ هیچ راه حلی به همراه ندارد.»

قاراییلان در واکنش به اظهارات اخیر مشاور اردوغان که گفته بود «پس از لبنان، نگاه‌ها به ترکیه است»، گفت: «حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) سیاستی ساختگی را دنبال می‌کنند. هدف آن‌ها متوقف کردن جنگ و جلوگیری از خونریزی نیست، بلکه گسترش بیشتر جنگ در منطقه برای دستیابی به اهداف خود است.»

کد خبر 2776431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha