زکریا یاپیجی اوغلو: می توانیم درباره دولت خودمختار به بحث بنشینیم

سرویس ترکیه - زکریا یاپیجی اوغلو رئیس هداپار و یکی از شرکای ائتلاف اردوغانی خواستار گفتگو پیرامون «دولت خودمختار» در ترکیه شد.

به گزارش کردپرس، زکریا یاپیچی اوغلو، رئیس حزب مطالبه آزاد (هداپار/HÜDA PAR) که با رکت در ائتلاف جمهور به عنوان نماینده از حوزه استانبول وارد مجلس ترکیه شده است، در سخنانی در صحن علنی مجلس ترکیه خواستار گفتگوی آزادانه درباره برخی از مدل های حکومت از جمله «دولت فدرال» و «دولت خودمختار» شد. سخنانی که با واکنش احزاب اپوزیسیون و سکوت و بی تفاوتی احزاب ائتلاف حاکم مواجه شد.

یاپیچی اوغلو در بخشی از نطق  خود در مجلس بحث پیرامون «نظام فدرال» و «خودمختاری» را جزئی از برنامه حزب خود خواند و گفت: «ما در برنامه های نگاشته شده حزبمان می‌گوییم که مدل‌های مدیریتی مانند نظام ایالتی، خودمختاری و حکومت فدرال را می‌توان با توجه به همه امتیازات و معایت آنها آزادانه مورد بحث و گفتگو قرار داد. اگر شما این را نمی فهمید حق ندارید در اینجا (مجلس) بنشینید.»

سخنان یاپیجی اوغلو با سکوت و بی تفاوتی حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) مواجه شد. دولت باغچه لی رهبر MHP که همیشه در چنین مواقعی مواضع تند خود را نشان می دهد، روز گذشته این موضوع را در سخنرانی هفتگی خود در فراکسیون حزب در مجلس ترکیه نیز جای نداد.

با این حال برخی از نمایندگان اپوزیسیون واکنش های تند و سریعی را نسبت به این موضوع نشان دادند.

علی ماهر باشاریر، نماینده فراکسیون حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در واکنش به این سخنان گفت: «کار AKP به جایی رسیده است که مسئولیت دفاع از لایحه بودجه اش را به نماینده ای واگذار کرده که خواستار گفتگو درباره نظام فدرال و خودمختاری است.»

به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات شهرداری ها و شوراهای شهر در ماه مارس، قرار است شاهد چنین سخنان تبلیغاتی از تنها حزب کردی درون ائتلاف حاکم باشیم. گویا ائتلاف جمهور برای گرفتن آرای کردها حالا توسط شریک هداپاری اش دم از دولت فدرال و خودمختار هم می زند. مفاهیمی که سخن گفتن از آنها برای هر نماینده دیگری عواقبی به شدت سنگین خواهد داشت.

کد خبر 2765043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha