نوآوری چگونه می تواند دنیا را از بحران آب نجات دهد؟

سرویس ایران- کنفرانس هفته جهانی آب در مؤسسه بین المللی استکهلم با موضوع چگونگی استفاده از نوآوری ها برای نجات دنیا از بحران آب، با تأکید بر توجه به مدل های جدید حکمرانی آب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، کنفرانس هفته جهانی آب توسط مؤسسه بین المللی آب استکهلم هر سال در هفته آخر آگوست در استکهلم برگزار می شود. موضوع امسال این کنفرانس «نوآوری در زمان رویارویی با چالش های غیر منتظره» بوده که در چندین محور مورد بررسی قرار گرفت.

تأکید بر اقدام جمعی

از مهم ترین مباحث مطرح شده در این کنفرانس، تأکید بر اقدامات گروهی و اشتراکی برای رفع بحران آب بود. بنا به تعریف صندوق جهانی طبیعت (WWF) اقدام جمعی زمانی است که شرکت ها با بخش های دیگر جامعه، به عنوان بخشی از استراتژی یکپارچه مدیریت آب، کار می کنند.

مشارکت در فضای عمومی برای رسیدگی به مسایل مدیریت آب، حمایت از صرفه جویی در مصرف آب شیرین و اجرای پروژه های مدیریت آب در کنار سازمان های دولتی یا دیگر شرکت هایی که منابع فنی، انسانی و مالی کافی در اختیار دارند، از مهم ترین مسایل این بخش بود.

مدل های جدید حکمرانی

اهمیت تغییر قابل توجه در گروه های ذینفعی که برای حل بحران آب همراهی می کنند؛ مشکلاتی که راه حل های استاندارد ر به چالش می کشند و ما را ملزم به ارزیابی ذهنیت مرتبط با ورودی ها و خروجی های یک موقعیت خاص می کنند.

تأکید یر به رسمیت شناختن مدل های جدید برای همکاری و حکمرانی در زمینه آب که در آن ذینفعان شبکه تعامل خود را به کارآفرینان، سرمایه گذاران و شرکت های چند ملیتی، برای شناسایی و حمایت از راه حل های نوآورانه گسترش می دهند.

تحول دیجیتال و به اشتراک گذاری نقاط داده

هم گامی با تحولات دیجیتالی که در بخش آب اتفاق می افتد و به اشتراک گذاری داده های مرتبط با آب و الگوهای آن، هردو از پایه های توسعه اقتصادی و امنیت آبی محسوب می شوند.

با کمک فناوری های دیجیتال، بخش آب می تواند منابع آبی را مؤثرتر نظارت و مدیریت کند، اتلاف آب را کاهش دهد و استفاده از آب را در کشاورزی بهینه سازی کند.

مدیریت و حاکمیت مؤثر منابع آبی به اطلاعات دقیقی که به راحتی در دسترس باشد وابسته استتا ذینفعان بتوانند آگاهانه تر تصمیم بگیرند.

توانمندسازی زنان

برابری جنسیتی و توانمندی زنان برای ایفای نقش فعال در تصمیم گیری های مرتبط با سازگاری با تغییرات اقلیمی، موضوع مهم دیگری بود که در این کنفرانس مطرح شد.

منابع مالی زیادی به پروژه های اقلیمی بزرگ اختصاص می یابد، اما باید بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که زنان از این منابع مالی در راستای اهداف تعیین شده بهره مند و روز به روز قوی تر می شوند.

نوآوری در بخش مالی آب

چگونگی افزایش سرمایه گذاری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار آب، از موضوعات دیگر این کنفرانس بود.

صحبت از حق انسان به آب بی معنی است اگر امکان تأمین مالی آن وجود نداشته باشد. همچنین بی معنی است اگر زیرساخت های آب تأمین مالی نشوند.

با متوقف کردن تخفیف قیمت آب کاهش تسهیلات کشاورزی و تشکیل شراکت های عادلانه در بخش آب، بخش مالی امیدوار است که به آینده ای عادلانه در زمینه توزیع آب دست پیدا کنیم.

هفته جهانی آب کنفرانسی است که از سال 1991 تا به امروز در هفته آخر آگوست برگزار شده است. در این کنفرانس کارشناسان، متخصصان، سیاست گذاران و خبرنگاران حوزه آب دستاوردها و راهکارهای مرتبط با بحران آب را بررسی می کنند./

------------

* منبع: ترجمه شده از سایت مؤسسه بین المللی آب استکهلم
 

کد خبر 2760203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha