چالش های پیچیده آب در هر کشوری پیامدهای جهانی دارد

سرویس ایران- کنفرانس هفته جهانی آب با موضوع «پلی بین مرزها؛ آب برای آینده ای صلح آمیز و پایدار» در پنج محوریت مختلف و در 9 سمینار تخصصی جداگانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، کنفرانس هفته جهانی آب مطابق هر سال از ۲۵ تا ۲۹ آگوست (۴ تا ۸ شهریور) در استکهلم با موضوع «پلی بین مرزها؛ آب برای آینده ای صلح آمیز و پایدار»، به همت مؤسسه بین المللی آب استکهلم برگزار شد.    

این کنفرانس در ۹ سمینار جداگانه و تخصصی شامل «هنر دیپلماسی آب، آب و درگیری مسلحانه: پیامدهایی برای امنیت انسانی، مدیریت منابع آبی مشترک برای صلح و همکاری، امنیت آب فقط در مرزهای سیاره ای، راه حل های فنی برای تأمین آب مطمئن برای کمک به ایجاد ثبات و صلح، آیا آب برای غذا می تواند به نتایج صلح آمیز کمک کند؟، آب برای امنیت اکوسیستم، مؤسسات آب، صلح و همکاری و نظارت و داده ها برای حمایت از صلح و امنیت» به بررسی اهمیت آب با هدف تلاش برای قرار دادن آب و مردم در مرکز آینده ای پایدار پرداخته شد.

موضوع این رویداد تأکید می کند که چالش های مرتبط با آب در یک منطقه می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد و بر صلح، امنیت و پایداری در مقیاس جهانی تأثیر بگذارد.

محورهای این کنفرانس در پنج بعد مختلف بود که توسط کارشناسان و متخصصان حوزه آب به صورت حضوری و آنلاین با مشارکت ۱۹۸ کشور و منطقه مورد بررسی قرار گرفتند.  

محور «امنیت انسانی» در این رویداد به بررسی چگونگی تأثیر دسترسی و مدیریت آب بر ایمنی و رفاه مردم در سراسر جهان تأکید دارد. در «امنیت غذایی و تغذیه» هم نقش حیاتی آب در تضمین تولید جهانی غذا و تغذیه تحلیل شد.

دیگر محور این رویداد با نام «امنیت اکوسیستم» بود که پرداختن به اهمیت آب در حفظ اکوسیستم سالم و تنوع زیستی را شامل می شود. در «امنیت انرژی» هم به بررسی وابستگی متقابل آب و انرژی در توسعه پایدار پرداخته شد. سپس در آخرین محور این رویداد یعنی «روابط متقابل»؛ روابط پیچیده بین جنبه های مختلف امنیتی و تأثیر جمعی آن ها بر ثبات جهانی مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

در واقع کنفرانس هفته جهانی آب می گوید بحران آب مسئله ای درون مرزی نیست و آثار آن کشورهای همسایه و تمام مردم دنیا را در برخواهد گرفت.

هفته جهانی آب کنفرانسی است که از سال ۱۹۹۱ تا به امروز در هفته آخر آگوست همه ساله برگزار می شود. در این کنفرانس کارشناسان، متخصصان، سیاست گذاران و خبرنگاران حوزه آب دستاوردها و راهکارهای مرتبط با بحران آب را بررسی می کنند. /

* منبع: ترجمه شده از سایت مؤسسه بین المللی آب استکهلم

کد خبر 2774837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha