بحران آب یک چالش روبه رشد است/ بهبود مدیریت آب به کاهش فقر کمک می کند

سرویس ایران- مؤسسه بین المللی آب استکهلم باتوجه به رشد بحران آب در جهان، نسبت به این مسئله هشدار داده و تاکید کرده است اگر مدیریت آب بهبود یابد می توان به کاهش فقر و نابرابری کمک کرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، در گزارش اخیر مؤسسه بین المللی آب استکهلم عنوان شده که «آب در حال تغییر است و این همه چیز را تغییر می دهد. کمبود آب فزاینده و بارندگی غیرقابل پیش بینی فزاینده، زندگی را در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در کشورهای کم درآمد، بسیار دشوارتر می کند. اما در این میان بهبود مدیریت آب می تواند فقر و نابرابری را کاهش دهد».

آنچه در این گزارش آمده می گوید «جهان با یک بحران فزاینده آب مواجه بوده که ناشی از رشد جمعیت، افزایش تقاضا و گرم شدن کره زمین است. به خصوص برای اقتصادهای نوظهور، این نشان دهنده خطرات اجتماعی، مالی و زیست محیطی فزاینده است. با بهبود مدیریت آب، کشورها می توانند فقر را کاهش دهند و انعطاف پذیرتر شوند».

این مؤسسه در ادامه گزارش خود به هشت راه نجات آب برای آینده اشاره کرده و نشان می دهد که چرا «آب» برای حیات جهان اهمیت دارد.  

۱. آب برای توسعه حیاتی است

آب زیربنای تمام ۱۷ هدف برنامه ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار است. به گفته بانک جهانی، دستیابی به دستور کار اهداف توسعه پایدار برای پایان دادن به فقر، تا حدی به دلیل فجایع مکرر مرتبط با آب مانند سیل و خشکسالی، به طور فزاینده ای دشوار می شود.

تعداد خشکسالی ها و دیگر رویدادهای شدید آب و هوایی در ۲۵ سال گذشته دو برابر شده و سازمان بهداشت جهانی در مورد عواقب شدید تغذیه و سلامت (از برنامه های اهداف توسعه پایدار) هشدار می دهد.

تعداد فزاینده ای از تحقیقات اهمیت آب را برای توسعه و رفاه انسان نشان می دهد. وقتی مردم به آب تمیز و سرویس بهداشتی سالم دسترسی داشته باشند، سالم تر هستند و می توانند به مدرسه یا محل کار بروند. بهبود دسترسی به آب در خانه و سرویس های بهداشتی در مکان های عمومی به ویژه برای دختران و زنان مهم است زیرا شانس رفتن به مدرسه یا کسب درآمد را افزایش می دهد.

۲. کمبود آب در حال بدتر شدن است

در حال حاضر نزدیک به چهار میلیارد انسان در هر سال حداقل یک ماه با کمبود شدید آب مواجه هستند و تخمین زده می شود که این تعداد در سه دهه آینده به پنج میلیارد تَن برسد و تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۷۰۰ میلیون انسان ممکن است به دلیل کمبود شدید آب آواره شوند.

تقاضای آب به سرعت در حال رشد است و احتمالاً تا قبل از سال ۲۰۵۰ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد. رشد جمعیت، توسعه اقتصادی و الگوهای مصرف جدید محرک های اصلی هستند. گرمایش زمین با دوره های خشک طولانی تر و تعداد فزاینده خشکسالی ها وضعیت را بدتر می کند.

۳. بحران آب و هوا، بحران آب است

گرمایش زمین تأثیر عمیقی بر چرخه آب دارد، به همین دلیل است که ما عمدتاً تغییرات آب و هوایی را به شکل آب زیاد یا خیلی کم تجربه می کنیم. همچنین آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی را تشدید می کند.

به گزارش گروه خبرنگاران بین‌المللی رویترز، گرمایش جهانی باعث ذوب شدن یخچال های طبیعی، افزایش سطح دریا، خشکسالی، سیل، طوفان و الگوهای نابهنجار بارندگی می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، خشکسالی ها در دو دهه گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته در حالی که بلایای ناشی از سیل ۱۳۴ درصد افزایش یافته است.

کشورها می توانند با سرمایه گذاری بیشتر در سازگاری با آب و هوا برای مدیریت خطرات آب و هوایی مرتبط با آب، انعطاف پذیری خود را تقویت کنند.

همچنین طیف گسترده ‌ای از راه‌ حل‌ های مرتبط با آب وجود دارد که به کشورها کمک می‌ کند تا تغییرات آب و هوایی را کاهش داده و با آن سازگار شوند. تعداد فزاینده ای از کشورها در حال ادغام آب در برنامه های اقدام اقلیمی خود تحت توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوا هستند.

۴. آب برای امنیت غذایی ضروری است

گزارش ارزیابی جهانی در مورد تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی هشدار می دهد که تغییرات آب و هوا، تخریب زمین، و از دست دادن تنوع زیستی در یک حلقه بازخورد پیچیده مرتبط هستند که امنیت آب و غذا را تهدید می کند.

گزارش پانل بین دولتی برای کنترل آب و هوا (IPCC) نشان می دهد که خاک ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع تر از زمانی که شکل می گیرد در حال فرسایش است که پیامدهای شدیدی را برای مزارع خرده پا در جنوب صحرای آفریقا که به بارندگی و رطوبت خاک متکی هستند، خواهد داشت.

فائو هشدار می دهد که شدت و فراوانی فزاینده سیل، خشکسالی و آتش سوزی بزرگ تأثیر مخربی بر امنیت غذایی دارد.

۵. آلودگی آب یک خطر فزاینده است

آلودگی آب در بسیاری از رودخانه ها در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا از دهه ۱۹۹۰ بدتر شده است و  بیش از نیمی از کل فاضلاب بدون تصفیه به طبیعت تخلیه می شود.

بانک جهانی نشان داده است که چگونه آلودگی آب یک تهدید بزرگ هم برای زندگی انسان ها و هم برای رفاه اقتصادی است و هشدار می دهد که ما تا سال ۲۰۵۰ در خطر تولید ۷۰ درصد زباله بیشتر هستیم.

علت اصلی آلودگی آب در بسیاری از کشورهای کم درآمد، آلودگی مدفوع است، زیرا توالت هایی با مدیریت ایمن وجود ندارد.

۶. اکوسیستم ها در معرض تهدید هستند

اکوسیستم‌های سالم آب شیرین برای حیات روی زمین حیاتی هستند، با این حال بیشتر از همه از دست دادن تنوع زیستی آسیب می ‌بینند.

اکوسیستم های تأمین کننده آب شیرین تحت فشار روز افزون جمعیت رو به رشد، فعالیت های انسانی و تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

     دستور کار اهداف توسعه پایدار از جهان می‌خواهد تعداد آب‌های با کیفیت خوب را افزایش دهد، مدیریت یکپارچه منابع آب و حفاظت از اکوسیستم‌های آب شیرین را اجرا کند، اما جهان در این مورد در مسیر درستی قرار ندارد.

۷. آب می تواند کاتالیزوری برای صلح باشد

تغییرات آب و هوایی یک ضریب خطر است، به ویژه از آنجایی که مناطق بی ثبات به طور نامتناسبی تحت تأثیر کمبود آب، بلایای مرتبط با آب و ناامنی غذایی قرار دارند.

آب همچنین می تواند کاتالیزوری برای صلح و همکاری باشد و علاقه فزاینده ای به دیپلماسی آب و چارچوب هایی برای همکاری وجود دارد.

در قرن گذشته، ۱۴۹ قرارداد آب در مورد مدیریت آب فرامرزی امضا شد، اما بیش از ۶۰ درصد از حوضه های رودخانه های فرامرزی و درصد بیشتری از سفره های آب زیرزمینی مشترک هنوز فاقد چنین توافق نامه هایی هستند.

۸. حکمرانی آب کلید توسعه و تاب آوری است

برای مقابله با این چالش ها، باید نحوه استفاده و مدیریت آب را بهبود بخشیم تا هم انسان و هم طبیعت سهم خود را به دست آورند. حکمرانی آب باید کارآمد و شفاف و همچنین باید شامل تصمیم گیری زنان و مردان باشد. در حال حاضر، زنان اغلب تأمین‌ کننده آب و مراقب خانه هستند، اما اغلب فرصت ‌های محدودی برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌ گیری دارند.

از آنجایی که به نظر می رسد جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد تَن برسد، فشار بر آب شیرین جهان همچنان رو به افزایش هست. چگونگی ارزش گذاری و مدیریت آب یکی از تعیین کننده ترین سؤالات ماست. /

* منبع: ترجمه شده از سایت مؤسسه آب استکهلم

https://siwi.org/whywater/

کد خبر 2765607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha