آب؛ صلح، رفاه و زندگی

سرویس ایران- آب برای صلح؛ این موضوع روز جهانی آب در سال ۲۰۲۴ است. در این روز کمپین عمومی جهانی، آب را به عنوان ابزاری برای صلح تبلیغ می کند و آگاهی را در مورد راه هایی که جهان می تواند حول مدیریت پایدار آب برای جلوگیری از اختلافات، افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، هر سال ۲۲ مارس به عنوان روز جهانی آب شناخته می شود؛ روزی که آگاهی را افزایش می دهد و الهام بخش اقداماتی برای مقابله با آب و بهداشت است.

در این روز هر سال یک موضوع توسط سازمان ملل متحد در نظر گرفته می شود که در سال ۲۰۲۴ روز جهانی آب با موضوع «بهره گیری از آب برای صلح» و نام گزارش توسعه جهانی آب «اهرم آب برای صلح و رفاه» بوده و در یک کلام شعار روز جهانی آب در امسال «آب برای صلح» است.    

آب و صلحی که به همراه دارد

آب می تواند صلح ایجاد کند یا جرقه درگیری ایجاد کند. هنگامی که آب کمیاب یا آلوده باشد، یا زمانی که مردم دسترسی نابرابر یا بدون دسترسی داشته باشند، تنش ها بین جوامع و کشورها افزایش می یابد.

 بیش از ۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به آبی که از مرزهای ملی می گذرد وابسته هستند. با این حال، از ۱۵۳ کشوری که رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سفره‌های زیرزمینی را با همسایگان خود به اشتراک می‌گذارند، تنها ۲۴ کشور گزارش داده‌اند که برای تمام آب مشترک خود قرارداد همکاری دارند.

با افزایش تأثیرات تغییرات آب و هوایی، نیاز فوری، در داخل و بین کشورها، برای متحد شدن حول حفاظت و حفاظت از ارزشمندترین منابع وجود دارد.

با افزایش جمعیت، آب در مبارزه با فقر و بدتر شدن محیط زیست اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. همکاری در زمینه آب می تواند انعطاف پذیری حیاتی را در برابر رویدادهای شدید آب و هوایی ایجاد کند و به جمعیت کمک کند تا آب و هوای در حال تغییر را کاهش دهند و با آن سازگار شوند.

 سلامت و رفاه عمومی، سیستم‌های غذا و انرژی، بهره‌وری اقتصادی و یکپارچگی زیست‌محیطی همگی به چرخه آب با عملکرد خوب و مدیریت عادلانه تکیه دارند. این بدان معناست که عدم تبعیض و برابری در حصول اطمینان از دسترسی به آب و فاضلاب می تواند تأثیر موجی مثبت در سراسر جامعه داشته باشد.

همکاری مسالمت آمیز در مورد آب می تواند منجر به همکاری صلح آمیز در همه بخش ها شود. با همکاری یکدیگر برای ایجاد تعادل بین حقوق و نیازهای بشری، آب می تواند یک نیروی تثبیت کننده و یک کاتالیزور برای توسعه پایدار باشد.

با گذشت زمان، موارد همکاری بسیار بیشتر از درگیری بر سر آب بوده است، اما کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. ما باید بر اساس درک این موضوع عمل کنیم که آب نه تنها منبعی است که می توان از آن استفاده و بر سر آن رقابت کرد، بلکه یک حق انسانی است که در هر جنبه ای از زندگی ذاتی است.

در سطح محلی و ملی، مصرف‌کنندگان مختلف آب - به‌ویژه شرکت‌های آب و فاضلاب، انرژی، غذا و صنعت - باید از طریق یک رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب همکاری کنند و یک اقتصاد دایره‌ای را که حقوق بشر مردم را برآورده می‌کند، ترویج کنند.

در سطح حوضه، کشورها باید توافقنامه هایی را ایجاد و نهادهایی را برای مدیریت مسالمت آمیز منابع آبی که از مرزهای بین المللی عبور می کنند، به وجود آورند. همکاری در آب های فرامرزی برای صلح و رفاه ضروری است. دولت ها باید به صورت دوجانبه، منطقه ای یا جهانی همکاری کنند، به عنوان مثال از طریق امضای و اجرای کنوانسیون آب سازمان ملل متحد و کنوانسیون آبراهه ها.

همه ما نقشی داریم. به عنوان فردی، می‌توانیم با دقت بیشتری از آب استفاده کنیم و استرس وارده به محیط زیست و زیرساخت‌های آب را کاهش دهیم. همچنین می‌توانیم منتخبان، شرکت‌ها، سازمان‌ها و سایرین را در قبال تعهدات و وعده‌هایشان در مورد آب مورد بازخواست قرار دهیم. ما همچنین می توانیم در زندگی کاری خود اطمینان حاصل کنیم که تمام فعالیت های ما مسئولانه انجام می شود و طبق قانون از منابع آبی و اکوسیستم ها محافظت می کنیم. همه ما باید حول آب متحد شویم و از آب برای صلح استفاده و پایه‌های فردای پایدارتر و مرفه‌تری را بنا کنیم.

چگونه می توان آب را با درگیری و بی ثباتی مرتبط کرد؟

آب اغلب در هنگام درگیری نقش دارد. برای مثال:

* زمانی که منافع مصرف کنندگان مختلف آب، از جمله ایالت ها و استان ها، تضاد داشته باشند و به عنوان غیرقابل تطبیق تلقی شوند، یا زمانی که کمیت و/یا کیفیت آب کاهش می یابد، که ممکن است بر سلامت انسان و اکوسیستم تأثیر بگذارد، می تواند محرک باشد.

** آب می تواند سلاحی در طول درگیری مسلحانه باشد – که توسط بازیگران دولتی و غیردولتی استفاده می شود – به عنوان وسیله ای برای به دست آوردن یا حفظ کنترل بر قلمرو و جمعیت ها یا به عنوان وسیله ای برای تحت فشار قرار دادن گروه های مخالف.

*** زمانی که منابع آب، سیستم‌های آب یا کارکنان شرکت‌های برق، تلفات عمدی یا تصادفی یا هدف خشونت قرار می‌گیرند، آب می‌تواند یک قربانی درگیری باشد. حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله سیستم‌های آبی، خطرات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کند و نقض می‌کند حقوق بشردوستانه بین المللی را.

آب می‌تواند عاملی چندبرابر در درگیری‌های پیچیده یا تنظیمات شکنندگی باشد، برای مثال، زمانی که ناتوانی دولت در ارائه خدمات اولیه آب منجر به مشروعیت‌زدایی از نهادهای دولتی و شعله‌ور کردن ناآرامی‌های اجتماعی می‌شود، یا اگر عوامل دیگری مانند ناامنی غذایی، بیکاری و مهاجرت داخلی که با استرس مرتبط با آب همزمان است که همگی به بی ثباتی در سطوح مختلف حکومتی منتهی می شود.

تنوع جهانی در چرخه آب

تنوع جهانی در چرخه هیدرولوژیکی موجود، قابل توجه و در حال افزایش است. این تغییرات قابل توجه به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی و فعالیت های انسانی در حال انجام است. تنوع آب تأثیر مستقیمی بر جمعیت ها، اقتصادها و اکوسیستم ها دارد، زیرا باعث می شود سیستم کمتر قابل پیش بینی باشد یا به شیوه های مدیریتی پیچیده تری نیاز داشته باشد. مدیریت آب سخت تر می شود و پیامدهایی بر مدیریت سیل و خشکسالی، کیفیت آب و دسترسی عادلانه و پایدار آب برای همه مصارف دارد.

برای انطباق مؤثر با شرایط هیدرولوژیکی در حال تحول، پایش و ارزیابی مداوم منابع آبی ما برای ایجاد درک مشترکی از مشکلات مربوط به آب، که از آن راه‌حل‌های مورد توافق می‌توان ایجاد کرد، بسیار مهم است. در حالی که کمبود داده می تواند به تشدید درگیری ها کمک کند.

چگونه آب می تواند ابزاری برای آرامش باشد؟

کمبود آب یک مشکل فزاینده در هر قاره است و جوامع فقیرتر به شدت آسیب دیده اند. برای ایجاد تاب‌آوری در برابر تغییرات آب و هوا و خدمت به جمعیت رو به رشد به طور عادلانه و پایدار، باید رویکردی یکپارچه و فراگیر، با محوریت حقوق بشر، و بر اساس داده‌های معتبر و قابل اعتماد، برای مدیریت این منبع محدود اتخاذ شود. در این زمینه، آب می تواند کاتالیزوری برای صلح در تمام سطوح حکومتی باشد.

* در سطح جامعه، آب می تواند مصرف کنندگان یا «صاحبان حقوق» مختلف آب - اغلب از قومیت ها یا گروه های مذهبی مختلف - را حول یک هدف مشترک گرد هم آورد و نقطه ورود برای گفتگو، آشتی و ایجاد صلح باشد.

* در سطح ملی، نیاز به همکاری در بخش های مختلف مصرف کننده آب ممکن است نقطه شروعی برای هماهنگی بین منافع باشد.

* در سطح فرامرزی، همکاری بر سر منابع آبی مشترک و «هیدرو دیپلماسی» می تواند نقطه شروعی برای ارتباطات و همکاری های گسترده تر، از جمله فراتر از منابع آب باشد. در موقعیت‌های پس از مناقشه، همکاری آب نقشی اساسی در بازسازی اعتماد و تقویت ثبات بلندمدت ایفا می‌کند و پایه‌ای ملموس برای همکاری و درک متقابل ارائه می‌کند.

در تمام سطوح، بازیگران مختلف باید از مشارکت مؤثر صاحبان حقوق، به ویژه جوامع ساحلی (که به معنای مجاورت بدنه آبی است) اطمینان حاصل کنند تا از درگیری های داخلی و فرامرزی جلوگیری شود.

شفافیت، پاسخگویی و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز کلید تضمین یک رویکرد مبتنی بر حقوق بشر در مدیریت آب است.

فواید اتحاد حول آب چیست؟

همکاری آب در سراسر مرزها و بخش‌ها ثابت کرده است که باعث تسریع پیشرفت در اهداف توسعه پایدار می‌شود، از جمله ارائه آب آشامیدنی سالم و بهداشت، افزایش امنیت غذایی، حفظ معیشت و اکوسیستم سالم، کمک به مقابله با تاب‌آوری در برابر تغییرات آب و هوایی، کمک به کاهش خطر بلایا. تامین انرژی های تجدیدپذیر، حمایت از شهرها و صنعت، و تقویت یکپارچگی و صلح منطقه ای.

همکاری فرامرزی برای ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری و امنیت ضروری است. همچنین آمادگی برای حفاظت از اکوسیستم ها و سلامت انسان را به ویژه در مواقع بحرانی مانند خشکسالی، سیل یا آلودگی تصادفی افزایش می دهد.

چگونه می توانیم برای استفاده از آب برای صلح با یکدیگر همکاری کنیم؟

هیئت عالی سطح جهانی آب و صلح در سال ۲۰۱۵ در ژنو به ابتکار ۱۵ کشور عضو سازمان ملل متحد برای تجزیه و تحلیل آب در زمینه حفظ صلح و امنیت ایجاد شد.

سه اصل کلی برای همکاری با یکدیگر برای استفاده از آب برای صلح عبارتند از:

* همکاری آب باید فراگیر باشد. منابع آب در سطوح مختلف از ذینفعان متعدد، از جمله جامعه مدنی، دولت (ملی و محلی)، مردم بومی، رسانه ها، بخش خصوصی و جامعه علمی، خدمت می کنند و تحت تاثیر قرار می گیرند. جنبه های بین فرهنگی، جنسیتی، سنی و شمول همکاری آب و ارزش های مختلف ذینفعان باید با توجه به سیستم های حکمرانی آب در نظر گرفته شود.

* همکاری آب باید فرابخشی باشد. گرد هم آوردن آب، انرژی، کشاورزی، محیط زیست و سایر موارد به مدیریت بهتر مبادلات کمک می کند و می تواند مزایای حاصل از اقدام جمعی را تقویت کند و در عین حال از اکوسیستم ها نیز محافظت کند. سیستم های حاکمیت چند سطحی برای شکستن سیلوهای بخشی به روشی که بتواند نتایج مشروع، عادلانه و پایدار ارائه دهد، کلیدی است.

* همکاری آب نیز باید در جهت اقدام باشد. مزایایی که فرآیندهای تعاونی می‌توانند برای جوامع، بخش‌ها، اکوسیستم‌ها و کشورها در سراسر اهداف توسعه پایدار ارائه دهند، تنها در صورتی محقق می‌شوند که گام‌های مشخصی برای رفع کمبودهای مالی و مالی، داده‌ها و اطلاعات ناکافی و غیرقابل دسترس، کمبودهای توسعه ظرفیت، سیستم‌های حاکمیتی ضعیف برداشته شود. که منجر به روابط ضعیف و نابرابر قدرت بین ذینفعان، و معرفی و پذیرش آهسته شیوه‌ها و فناوری‌های نوآورانه می‌شود. همکاری زودهنگام و کارآمد بر سر منابع آب نیز می تواند از محرک، سلاح یا تلفات آب در زمان درگیری های مسلحانه جلوگیری کند. تلاش برای ایجاد ترتیبات رسمی بر حوضه های رودخانه و سفره های آب توسط کشورهای ساحلی برای همکاری موفق بلندمدت کلیدی است.

به طور کلی، علم و آموزش ضروری هستند، زیرا افراد را قادر می‌سازد تا دانش و داده‌ها را مبادله کنند و از آنها بهره ببرند و درک مشترک و راه‌حل‌ها را توسعه دهند. نگاه به آینده، آموزش مردم - از مدرسه - در مورد نقش آب در صلح، ثبات، برابری اجتماعی و رفاه، برای ایجاد آگاهی و مهارت‌هایی که تضمین می‌کند جهانی پایدارتر و صلح‌آمیزتر با آب در هسته آن ایجاد می‌شود، بسیار مهم است.

حقایق کلیدی

-  ۲.۲ میلیارد نفر هنوز بدون آب آشامیدنی با مدیریت ایمن زندگی می کنند، از جمله ۱۱۵ میلیون نفر که آب های سطحی می نوشند.

- تقریباً نیمی از جمعیت جهان حداقل برای بخشی از سال با کمبود شدید آب مواجه هستند. انتظار می رود این اعداد افزایش یابد که با تغییرات آب و هوایی و رشد جمعیت تشدید می شود.

- تنها ۰.۵ درصد از آب روی زمین قابل استفاده و آب شیرین است - و تغییرات آب و هوایی به طور خطرناکی بر این منبع تأثیر می گذارد. در طول بیست سال گذشته، ذخیره آب زمینی - از جمله رطوبت خاک، برف و یخ - به میزان ۱ سانتی متر در سال کاهش یافته است که پیامدهای عمده ای برای امنیت آب دارد.

- تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت و افزایش کمبود آب بر عرضه غذا فشار وارد می کند. زیرا بیشتر آب شیرین مورد استفاده، حدود ۷۲ درصد به طور متوسط، برای کشاورزی استفاده می شود.

- بلایای مرتبط با آب در ۵۰ سال گذشته بر فهرست بلایا غالب بوده و ۷۰ درصد از کل مرگ و میرهای مربوط به بلایای طبیعی را تشکیل می دهد.

- کودکان زیر ۱۵ سال که در کشورهایی که تحت تأثیر درگیری های طولانی مدت زندگی می کنند، به طور متوسط تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های اسهالی ناشی از کمبود آب سالم، بهداشت و بهداشت هستند تا خشونت مستقیم.

- آب های فرامرزی ۶۰ درصد از جریان آب شیرین جهان را تشکیل می دهند و ۱۵۳ کشور دارای قلمرو حداقل ۱ از ۳۱۰ حوضه رودخانه و دریاچه فرامرزی و ۴۶۸ سیستم آبخوان فرامرزی هستند.

- فقط ۲۴ کشور گزارش می دهند که تمام حوضه های فرامرزی آنها تحت پوشش ترتیبات همکاری است.

- مزایای سرمایه گذاری در آب و فاضلاب بیشتر از هزینه هاست، زیرا می تواند سلامت، بهره وری محصول، محیط زیست و نتایج اجتماعی را بهبود بخشد. هر ۱ دلار آمریکا که در آب و فاضلاب سرمایه گذاری می شود، ۴.۳ دلار بازده دارد. در رودخانه ها و سفره های فرامرزی این امر به ویژه به تولید برق آبی، مدیریت سیل و خشکسالی، کیفیت آب و حفاظت از اکوسیستم مربوط می شود. /

* ترجمه شده از سایت توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد

کد خبر 2768466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha